חניה | פיצ'ר

35 דולר לשעתיים בניו יורק: כמה משלמים בעולם על חניה

בדיקה של מחירי החניה בעולם שנערכה ע"י אפליקציית Parkopedia מגלה כי בראש הדירוג נמצאות ניו יורק וערים גדולות באוסטרליה • היכן ממוקמת ישראל ביחס לעולם, ואיך הגיע מחיר חודשי ממוצע של שכירת חניה בחניון בישראל ל-202 דולר?

חניון בתל אביב / צילום: איל יצהר
חניון בתל אביב / צילום: איל יצהר

מהי העיר היקרה ביותר לחניה בעולם? היכן עומדת ישראל, בתמונת החניה העולמית? עבודה משווה, שנערכה באחרונה על ידי בעלי אפליקציית החניה Parkopedia, ואשר כללה לראשונה את ישראל, הכתירה את ניו יורק ואת הערים הגדולות של אוסטרליה כערים שבהן החניות הן היקרות ביותר בעולם.

ישראל נכללה בעבודה כמקשה אחת ותוצאות המחקר לא כללו פירוט על מחירי החניה בערים השונות. אבל אפילו מחירי החניה הנהוגים בעיר היקרה ביותר בישראל, תל אביב, אינם נחשבים לגבוהים ברמות עולמיות. ישראל נמצאת במקומות בינוניים בשתי בדיקות של האפליקציה (חניה יומית ושעתית), וברמות המחירים החודשיים לחניה בחניון, הגענו למקום התשיעי בעולם.

Parkopedia היא חברה למתן שירותים דיגיטליים לחניה, שהתוצר המוכר ביותר שלה הוא אפליקציה לאיתור מקומות חניה. היא מוציאה מעת לעת פרסומים משווים על חניות, בהם מדד עולמי משווה לעלויות חניה, Global parking index, שהוצא באחרונה לאור.

הדירוג כולל השוואת מחירי חניה בין ערים ומדינות, והוא מבוסס על מחירי 70 מיליון מקומות חניה ב-115 אלף ערים ב-89 מדינות. מחיר החניה נמדד למשך שעתיים בימי רביעי בין השעות 11:00 ל-13:00; למשך שמונה שעות (חניה יומית) בין 09:30 ל-17:30; וחניה חודשית. הנתונים נאספו בין אפריל ליולי 2019, והם חולקו לשני סוגי חניות: חניות ברחובות (on street) וחניות בחניונים (off street).

כמה עולה חניה לחודש
 כמה עולה חניה לחודש

כשמדובר בחניות לשעתיים בחניון, ניו יורק היא היקרה בעולם, עם מחיר ממוצע של 34.94 דולר לשעתיים; אחריה הערים האוסטרליות סידני (27.37 דולר לשעתיים) ובריזביין (20.55); במקום הרביעי שיקגו (20.08 דולר), אחריה עוד עיר אוסטרלית - מלבורן (19.87), במקום השישי בוסטון (18.36 דולר) וחותמת את הצמרת לונדון, שבה מחיר חניה בחניון מגיע ל-16.92 דולר בממוצע לשעתיים.

ישראל רחוקה מאוד מרמת התעריפים הללו. תעריפי החניות בחניוני אחוזות החוף בתל אביב מגיעים ל-32 שקל לשעתיים (כ-9.15 דולר); חניונים פרטיים יקרים יכולים להגיע ל-50 שקל לשעתיים (כ-14.3 דולר), כך שלפי המדד, תל אביב יכולה להגיע לסביבות המקום ה-15 בעולם, מבחינה זו.

"עוד השפעה על יוקר המחיה בישראל"

אז האם מחיר חניה בישראל יכול להיחשב להוגן, אם אלה הממצאים? גיל מעין, מנכ"ל חברת הניהול מיקדן המנהלת נכסים בישראל ובאירופה, וביניהם חניונים במגדלי משרדים ובמבני ציבור, אינו סבור כך. "ישראל נמצאת בעשירייה הפותחת של יוקר בחניה החודשית בחניונים וברשימה בינלאומית של מדינות - זו לא בהכרח מחמאה.

גיל מעין, שמאי מקרקעין ומנכ"ל חברת הניהול מיקדן / צילום: אילן ספירא
 גיל מעין, שמאי מקרקעין ומנכ"ל חברת הניהול מיקדן / צילום: אילן ספירא

"כפי שכולנו חשים, מחירי החניה בישראל יקרים ועובדה זו מצטרפת לעלות היקרה מלכתחילה של החזקת רכב פרטי - מיסוי גבוה, דלק יקר, ביטוח ותחזוקה, והיעדר החלופה הממשית לכך - גורם המשפיע באופן ישיר על יוקר המחיה ועל הרווחה של רבים מאזרחי המדינה".

בהתייחס לתל אביב מעיר מעין כי אף שאינה כלולה בטבלה המשווה, מחירי החניות באזורים החמים של תל אביב, יכולים להגיע לשכירות חודשית של 1,500 שקל לחודש ואפילו ליותר. "זאת ככל הנראה בשל העובדה שעד שהקטינו את תקן החניה בשנים האחרונות, נבנו לכל בניין מרתפי ענק לחניה אשר אפשרו היצע משמעותי כמענה לביקוש הקיים".

עמית קדם, מנכ"ל חברת סנטרל פארק, המנהלת, מפעילה ומתכננת עשרות חניונים בישראל, אומר כי "מחקרים מראים כי 30% מזמן התנועה של רכב בתוך העיר הוא עבור חיפוש חניה. מי שכיום מממן את החניה והסבסוד שלה - למשל באמצעות חניה חינם לתושבי תל אביב בכחול לבן - הם התושבים והצרכנים החלשים והעניים ביותר, ואלה שבדרך כלל אין להם רכב. החניה בחינם בכחול לבן לתושבים באה על חשבון דברים אחרים שיכלו לשרת את הציבור כמו פארקים, ווייפיי חינם בכל העיר ואפילו דיור ציבורי.

"מחירי החניות בישראל נמוכים יחסית בגלל רמת מינוע נמוכה ביחס לאירופה וארה"ב, אבל נמצאים בעלייה בשל עלייה ברמת המינוע וכן בשל גידול באוכלוסייה. המחקר מראה אומנם כי מחירי החניה ברחוב גבוהים יותר באופן יחסי אבל בעתיד אני צופה שנראה תמונה שונה משמעותית - החניות במגרשי החניה ברחובות ייעלמו לחלוטין, ואילו בחניונים ולאורך המדרכות יהיה צורך לקבוע תעריף מבוסס ביקוש, כך שתמיד יהיה מקום חניה פנוי בכל בלוק. המחיר יעודכן אחת לרבעון לפי התפוסה".

לסיכום מעריך מעין כי בעתיד, תחילת השימוש בתחבורה אוטונומית והשיפור בתחבורה ציבורית יביאו לכך שחלק גדול מהחניונים במרכזי הערים יהפכו לפילים לבנים. השאלה, כמובן, מתי העתיד הזה יגיע. 

חניה בחניונים: ישראל במקום התשיעי בעולם

כשערכו ב-Parkopedia ממוצע כלל מדינתי לגבי תעריפי חניה לשעתיים בחניונים, ישראל הגיעה למקום ה-19, עם תעריף ממוצע של 4.34 דולר. המדינה היקרה ביותר מבחינת תעריפי החניה ברמה הלאומית היא אוסטרליה, שבה על שעתיים חניה בחניון תצטרכו להיפרד מ-15.65 דולר (כמעט 55 שקל); במקום השני נמצאת ארה"ב עם תעריף ממוצע של 9.68 דולר לשעתיים, במקום השלישי ניו זילנד, שם מחיר שעתיים חניה בחניון מגיע ל-8.16 דולר בממוצע ובמקום הרביעי יפן - עם 7.54 דולר.

כשמחיר החניה נמדד לתקופה של שמונה שעות, אוסטרליה ממשיכה לעמוד בראש עם מחיר של 29.71 דולר; אחריה שווייץ עם מחיר יומי ממוצע של 25.55 דולר; הונג קונג במקום השלישי עם מחיר חניה יומית שמגיע ל-24.69 דולר; מונקו רביעית עם מחיר חניה שמגיע ל-24.25 דולר; ובמקום החמישי נמצאת נורבגיה, עם מחיר של 24.11 דולר. ישראל מגיעה למקום ה-24 עם מחיר ממוצע שהוא חצי מזה הנהוג בנורבגיה - 12.03 דולר.

כשמדובר במחירי החניה החודשית בחניון - ישראל במקום התשיעי בעולם. מחיר ממוצע של חניה חודשית בחניון בישראל עומד על 202 דולר. זאת בעוד שבמקומות הראשונים במחירי חניה חודשית נמצאות הונג קונג, הולנד ושווייץ עם מחיר חניה חודשית של 340, 328 ו-312 דולר בהתאמה.

במחירי חניה ברחוב (כחול-לבן) נמצאת ישראל במקום ה-12 בעולם במדידה הדו־ שעתית, עם מחיר ממוצע של 3.14 דולרים לשעתיים, כחצי מחיר מהמדינה המובילה בקטגוריה זו, הולנד (6.94 דולר).