דוח: 2,000 המיליארדרים בעולם הם בעלי עושר רב יותר מזה של 4.6 מיליארד בני אדם

לקראת כינוס דאבוס מחר, דוח חדש של אוקספם מתייחס לאי השוויון בעולם • הדוח התמקד הפעם במצבן של הנשים ברחבי העולם: "הכלכלות הסקסיסטיות שלנו מתדלקות את משבר אי השוויון"

שכונת עוני בהודו / צילום: רויטרס, Anindito Mukherjee
שכונת עוני בהודו / צילום: רויטרס, Anindito Mukherjee

2,153 מיליארדרים הם בעלי עושר רב יותר מזה של 4.6 מיליארד האנשים המהווים 60 אחוזים מאוכלוסיית כדור הארץ - כך חושף היום (ב') דוח חדש של אוקספם, יממה לפני התכנסות הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בשוויץ. עוד עולה מהדוח כי אחוז האנשים העשיר בעולם - המאיון העליון - מחזיק בעושר השווה לפי 2 מאשר זה שנמצא בידיים של 6.9 מיליארד בני אדם בעולם. מעבר לאי-שוויון הכללי והיחס בין העשירים לעניים, דוח אוקספם התמקד השנה במצבן האי-שוויוני של הנשים והנערות ברחבי העולם. "הכלכלות הסקסיסטיות שלנו מתדלקות את משבר אי השוויון - מה שמאפשר לאליטה עשירה לצבור הון עצום על חשבון אנשים רגילים ונשים ובנות עניות במיוחד", נכתב בדוח.

אוקספם היא קונפדרציה בינלאומית של 15 ארגונים שפועלים בכמאה מדינות ברחבי העולם במטרה למצוא פתרון לבעיית העוני. על פי הדוח החדש שיצא היום (ב'), בעשור האחרון הוכפל מספר המיליארדרים בעולם בד בבד עם העמקת אי-השוויון העולמי.

האי־שוויון מעמיק ונשים ממשיכות לשלם את המחיר
 האי־שוויון מעמיק ונשים ממשיכות לשלם את המחיר

כדי להמחיש את היקף העושר שמוחזק בידי עשירי העולם, כותבי הדוח חישבו כי אם אדם היה חוסך עשרת אלפי דולר מדי יום מאז בניית הפירמידות במצרים, הוא היה מגיע לחמישית בלבד מהעושר הממוצע של חמשת עשירי העולם - בזוס, גייטס, באפט, ארנו וצוקרברג.

"לא ניתן לפתור את הפער בין עשירים לעניים ללא מדיניות מכוונת של הפחתת השוויון שמעט מאד ממשלות מחויבות לכך", אומר מנכ"ל אוקספם בהודו, אמיטאב בהר, שייצג את הארגון בכנס בדאבוס.

לפי הדוח, 22 הגברים העשירים בעולם, שכוללים את ג'ף בזוס מאמזון, מייסדי גוגל לארי פייג' וסרגי ברין, ביל גייטס מייסד מיקרוסופט, המשקיע וורן באפט, ברנר ארנו הבעלים של ענקית היוקרה LVMH, מארק צוקרברג מפייסבוק ואחרים, "עשירים יותר מכל הנשים באפריקה".

"נשים ונערות מכניסות 12.5 מיליארד שעות 'עבודת טיפול' (Care work) מדי יום, ללא תשלום", נכתב בדוח. התרומה הכוללת לכלכלה העולמית של עבודה זו, שהיא כאמור ללא שכר, עומדת על "כ-10.8 טריליון דולר בשנה - פי שלושה ממה שמכניסה תעשיית הטכנולוגיה העולמית".

מחברי הדוח טוענים כי ממשלות ברחבי העולם ממסות מעט מדי את התאגידים הגדולים ביותר וכן את העשירים ביותר. אי לכך, הם טוענים, המדינות לא מצליחות לגבות הכנסות שעשויות לסייע בטיפול באי-השוויון או בהקטנת מספר הנשים והנערות שעובדות ללא תשלום בעבודות טיפול". הדוח מציין כי לו המאיון העליון (אחוז האנשים העשירים בעולם) היו משלם עוד 0.5% מס על ההון שברשותו בעשר השנים הבאות, "הדבר יהיה שווה להשקעה הכספית שנדרשת ממשלות העולם כדי ליצור 117 מיליון משרות בתחומי חינוך, בריאות, טיפול בידיים ובקשישים".

"נשים ונערות הן בין אלה שהכי פחות נהנות מהמערכת הכלכלית כיום", מדגישים מחברי הדוח. "הן מבלות מיליארדי שעות בבישול, ניקיון וטיפול בילדים וקשישים. עבודות טיפול אלה שאינן משולמות, הן 'המנוע הנסתר' שמאפשר לגלגלי הכלכלה, העסקים והחברות לנוע. לרוב, לנשים אלה אין זמן להשיג השכלה או להתפרנס בצורה ראויה ולכן הן תקועות בתחתית הכלכלה", אומר בהר.

באופן כללי, הגברים ברחבי העולם מחזיקים 50% יותר הון ורכוש מאשר לנשים. בעוד ניתן לראות כי יש קיים שינוי בייצוג הפרלמנטרי של נשים בעולם, המצב עדיין רחוק משוויון. "בממוצע, 18% בלבד מהשרים בעולם ומחברי הפרלמנט הן נשים. כתוצאה מכך, לעתים קרובות נשים מודרות מקבלת החלטות", דבר שמביא גם "להקפאת" מצבן הכלכלי והחברתי.

הארגון מצביע על החשיבות שיש למדיניות ממשלתית וכן של ארגוני העולם במתן פתרונות שיקטינו את אי השוויון העולמי וכן את התלות של כלכלת העולם בעניים, ובמיוחד בנשים ונערות שנאלצות לעשות עבודות סיזיפיות יומיומיות ללא תשלום. "מימון של שירותים ציבוריים כגון השקעות מים, תברואה חשמל, טיפול בילדים ובריאות, עשוי לסייע בהפחתת עומס העבודה על נשים ונערות ולשפר את איכות חייהן. לדוגמה, מתן גישה למקור מים משופר יכול לחסוך לנשים בזימבבואה עד ארבע שעות עבודה ביום".

"הממשלות הן אלה שיצרו את משבר אי השוויון - עליהן לפעול כעת כדי לסיים אותו. עליהם להבטיח שתאגידים ואנשים עשירים ישלמו את חלקם ההוגן במיסוי ויגדילו את ההשקעה בשירותים ציבוריים ותשתיות. הם חייבים לחוקק חוקים כדי להתמודד עם כמות עצומה של עבודות טיפול שעושות נשים ונערות, ולהבטיח שאנשים שעושים חלק מהעבודות החשובות ביותר בחברה שלנו - דאגה להורינו, ילדינו - יקבלו שכר. על הממשלות לתעדף את הטיפול כחשוב כפי שהן עושות במגזרים אחרים על מנת לבנות יותר כלכלות אנושיות שעובדות עבור כולם, ולא רק למעט המזל", אמר אומר בהר.

החישובים של אוקספם מבוססים על נתונים מעודכנים. הנתונים על שיעור העושר בעולם מגיעים ממאגר המידע העולמי של מכון המחקר קרדיט סוויס 2019 והנתונים על העשירי העולם מגיעים מרשימת המיליארדרים של פורבס לשנת 2019.