דעה: זה הזמן לקדם את פריחת הצפון במעשים ולא בסיסמאות

לשיפור המצב נדרשות החלטות אמיצות וביצוען בהקדם כמו השקעה בתיירות, בשדה תעופה ובמשרות • דעה

מושב בגולן / צילום אילוסטרציה: אייל הצפון
מושב בגולן / צילום אילוסטרציה: אייל הצפון

בכנס מיוחד וחגיגי שהתקיים בעכו בשנת 2015, התחייבו אנשי הצמרת הפוליטית על ביצוע השקעות ענק בפריפריה הצפונית. לצערנו, בפועל, הפערים מאז רק צמחו והתרחבו. כעת, לפני סבב הבחירות השלישי, אנו, תושבי הצפון, דורשים מיקוד בצרכים שלנו. שבענו מדיבורים, הגיע הזמן למעשים.

בשנים האחרונות ביצעה מדינת ישראל השקעות ענק בדרום הארץ. מדובר בתוכניות רחבות היקף שצמצמו את הפערים בין הדרום למרכז, יצרו מקומות תעסוקה והפריחו את השממה. התוכניות דיברו על פעילות דומה גם בצפון, אך הן נשארו בגדר תוכניות ודיבורים.

בפועל, הפערים צמחו. מקו חיפה וצפונה נאלצים ראשי הרשויות להתמודד עם מציאות קשה. נכון, תשתיות וכבישים בין-עירוניים שודרגו, אך זה לא מספיק. מה עם שיפור התחבורה הציבורית? ההתניידות מהצפון למרכז מוגבלת וקשה, לפחות עד שהרכבת תגיע לאזורי ראש-פינה וקריית שמונה.

שירותי הרפואה בפריפריה הצפונית חסרים, והמצב בגדר סכנת חיי אדם יום-יומית. המרכז הרפואי "זיו" בצפת שאמור לספק שירותים ממטולה (40 דקות נסיעה ממנו) ועד לכרמיאל מתמודד עם חסרים גדולים של תקנים משמעותיים ומצילי חיים. גם פתיחת מרכז ההקרנות בשנת 2017 בקול תרועה לא הביא בשורה אמיתית, כי הטיפולים ניתנים במתכונת חלקית, וחולים אונקולוגים רבים נאלצים, במצבם המורכב, לנדוד לחיפה ולמרכז הארץ. 

התוכנית המקורית כללה העתקת משרדי ממשלה לגליל, אך גם זה נשאר על הנייר. בפועל, טובי ילדינו נודדים למרכז כדי לעבוד במשרות הולמות עם שכר ראוי, ואקדמאים אינם נשארים בגליל בגלל קשיי תעסוקה. וכך נוצר מצב שגם כאשר ישנה משרה איכותית פנויה, קשה לאייש אותה על-ידי תושבי האזור, כי רובם ככולם נדדו למרכז.

בתחומים רבים החלטתי כי עירי לא תישאר מאחור. כך ביצענו כמה מהפכות בשנה האחרונה בתרבות, חינוך, פיתוח תשתיות וכבישים, חיי הפנאי, הספורט ובתחומים רבים נוספים. השקנו פסטיבלים חדשים, הבאנו הצגות מובילות בחנוכה, הקמנו איצטדיון, חיזקנו את החינוך וצמצמנו פערים. נכון, בכל אלו סייעו לנו שרים וחברי-כנסת, אך על מנת להרים את הצפון נדרשת החלטת ממשלה, החלטה אמיתית רחבת היקף, שתשים את כל כובד משקלה על עתיד הצפון.

לקידום הצפון באמת נדרשות פעולות משמעותיות, בהן תוכנית לאומית עם תקציבים שיוזרמו לסוגיות הליבה של הגליל - שיפור שירותי הרפואה (והארכת תוחלת החיים) באמצעות תמריצים לרופאים, יצירת מסגרות עוטפות למשפחות, ועוד. הגיע הזמן לביצוע מהלך משמעותי של העתקת משרדי הממשלה לגליל, במטרה ליצור משרות איכותיות שישאירו את הבנים כאן. חשוב לחזק את החוזקה העיקרית של הגליל - התיירות.

כדי לייצר כאן עוד מקומות תעסוקה ולפתח את האזור נדרש להקים שדה תעופה אמיתי, בינלאומי, במחניים - בלב הגליל. שדה שישרת טיסות מאירופה ולאירופה. הדבר יאפשר פיתוח תיירות מרפא, תיירות מסורתית-דתית, הבאת צליינים נוצרים, חובבי טבע ועוד. יש היתכנות ממשית להקמת שדה כזה, התשתית קיימת במחניים, וכעת נדרשת החלטה אמיצה של הממשלה, שהרי ברמת דוד לא מעוניינים בכך, ואנחנו נשמח. 

בעירנו המתחדשת-מתפתחת, צפת, אנו מקימים שכונה חדשה, עם 6,700 יחידות דיור. שכונת "מצפה ימים" תהיה ירוקה וצעירה, עם נוף מרהיב ואקלים ייחודי. עם פארקים, מוסדות חינוך ועוד. במקביל נדאג גם לתעסוקה. אנו משווקים 200 דונם לתעשייה, ועשרות דונמים למסחר, להקמת "פארק תעשיות צפת". אלו ועוד נעשים יחד עם משרדי ממשלה ושרים המסייעים לנו בצפת, אך לגליל יש צורך בהרבה יותר. רק החלטה ממשלתית נחרצת תאפשר מהפך בצפון. החלטה ביצועית שתרים את האזור באמצעות פרויקטים משמעותיים. 

הבחירות הן ההזדמנות של הצפון. בממשלה הבאה שתקום - הצפון יהיה חייב להיות במרכז. הגיע הזמן לדאוג שהתקציבים יזרמו, והדיבורים ייפסקו. כי הגיע זמן צפון. 

הכותב הוא ראש עיריית צפת