פסגות | בלעדי

באייפקס בוחנים מכירה של בית ההשקעות פסגות בחלקים

הקרן, בניהולה של זהבית כהן, מקדמת על פי הערכות מכירה מפוצלת של פעילויות של בית ההשקעות • מבחינת אייפקס, מדובר על כלי להצפת ערך לבית ההשקעות כולו • אייפקס בתגובה: "לא מתייחסים לשמועות"

זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר
זהבית כהן / צילום: רמי זרנגר

קרן אייפקס, שפעילותה בישראל מנוהלת על ידי זהבית כהן, בוחנת ואף מקדמת לפי הערכות מהלך למכירה מפוצלת של פעילויות של בית ההשקעות פסגות, לצורך מימוש ההשקעה שלה בבית ההשקעות.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת זו נבחנת, למשל, הפרדה בין הגמל מצד אחד לבין קרנות הנאמנות והניהול תיקים מצד שני. מבחינת אייפקס, מדובר על כלי להצפת ערך לבית ההשקעות כולו, אגב ניצול השווי הגבוה ששוק ההון נותן לפעילות הגמל והפנסיה של המתחרה, אלטשולר שחם. זאת במקביל לניצול הגאות בפעילות קרנות הנאמנות של הבית. באייפקס מסרו בתגובה כי "אינם מתייחסים לשמועות".

על פי הערכות בשוק ההון, באייפקס רוצים למכור את החברה בחלקים מכמה סיבות. בין היתר, מאחר שמכירה של כל הפעילות יחדיו צפויה להפחית את מספר הגופים שמעוניינים בפסגות ויכולים להרים את העסקה, וגם כדי לצרף לרשימה גופים פיננסיים מקומיים.

זאת, בין השאר, בשל מגבלות רגולטוריות שנובעות מהגודל של פסגות בחיסכון לטווח ארוך - תחום שבו יכולים לרכוש את פסגות רק גופים שהרכישה לא תוביל אותם לנתח שוק של יותר מ-15% משוק החיסכון הפנסיוני החדש.

המהלך הנבחן מתחבר למהלך שינוי מבני שהוביל בית ההשקעות לפני זמן קצר, כשחטיבת המכירות של בית ההשקעות פורקה כך שפעילות המכירות הוצמדה לכל פעילות בבית ההשקעות, ובנפרד מרעותה.

נכסים מנוהלים בכ-200 מיליארד שקל

קרן אייפקס רכשה את השליטה בפסגות בשנת 2010 מידי קרן יורק לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, מה שרבים ראו כבר אז כשווי מנופח. בסוף 2015 מיצעה אייפקס את מחיר הרכישה כשקנתה את החזקות המיעוט של קרן מרקסטון בבית ההשקעות (כ-23%), לפי שווי חברה של כ-1.9 מיליארד שקל בלבד לפסגות.

לאורך השנים, ולפי הדיווח למשקיעים גם כיום, ניסתה אייפקס לקדם כמה מהלכי מימוש - דרך מכירה אסטרטגית של כל בית ההשקעות או הנפקתו בבורסה. עתה עולה על השולחן מבנה הליך מימוש שונה.

מהדיווח למשקיעים של אייפקס לשנת 2018 עלה כי ברבעון האחרון של 2018 חתכה הקרן את השערוך לשווי פסגות ל-434 מיליון אירו, בנטרול חוב, לסך של 1.86 מיליארד שקל, שייצגו אז מבחינת אייפקס רווח של כ-20% על ההשקעה.

שווי זה נמוך ביותר מ-9% מהשווי שבו הוערך פסגות בספטמבר 2018 - 2.05 מיליארד שקל - וביותר מ-12% מהשווי שהוצמד לבית ההשקעות ביוני באותה שנה - 2.12 מיליארד שקל. לשם השוואה, בסוף 2014 עמד שווי פסגות על כ-2.49 מיליארד שקל לאותו זמן.

נכון לסוף 2019 מנהל בית ההשקעות נכסים בהיקף כולל שנושק לרף של 200 מיליארד שקל - הודות לגאות בשוקי ההון, שהביאה לתשואות חזקות בכלל השוק ולגידול בשווי הנכסים המנוהלים בשלל הפעילויות בבית עד כדי רמת שיא עבורו.

מדובר בהיקף שיא לנכסי הבית. בעבר הוא כבר היה בסביבה זו, ככל הידוע, בין סוף 2016 לאמצע 2017. אז ניהל בית ההשקעות נכסים בהיקף כולל של כ-198 מיליארד שקל. בסוף 2018 ניהל פסגות נכסים בהיקף כולל של כ-177 מיליארד שקל.

לא דומה למכירת הביטוח

כמו כן, בשנה שעברה השתנתה הנהלת בית ההשקעות כשבתחילתה פרשה היו"רית דאז, מיכל עבאדי בויאנג'ו. בהמשך השנה שחלפה פרש גם המנכ"ל ברק סורני מתפקידו. הוא הוחלף על ידי ראובן קפלן, שבעבר היה, בין היתר, מנכ"ל כלל בריאות ועמידר.

פסגות פועל במגוון תחומי השירותים הפיננסיים, כשהוא נמנה עם מובילי השוק במגוון תחומים חשובים ומרכזיים - ובראשם קופות הגמל וקרנות הנאמנות.

בית ההשקעות פסגות מנהל נכסי גמל והשתלמות בהיקף 56.8 מיליארד שקל, והוא השני בגודלו בשוק זה, אחרי אלטשולר שחם גמל ופנסיה שהונפקה אשתקד לפי שווי של 1.17 מיליארד שקל ומאז נסקה בחדות לשווי של כמעט 2.4 מיליארד שקל.

כך, נכון לסוף 2019 החזיקה חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות פסגות בנתח של 10.6% משוק הגמל וההשתלמות עם נכסי גמל והשתלמות בהיקף 56.9 מיליארד שקל, ובנתח של 0.8% משוק הפנסיה החדשה, עם נכסי פנסיה חדשה בהיקף שלושה מיליארד שקל. בסך הכול, נכון לסוף 2019 מחזיקה חברת פסגות גמל ופנסיה בנתח של 6.4% משוק הגמל והפנסיה החדשה בכללותו.

לצד זאת, לפסגות נכסי קרנות נאמנות בהיקף 51.5 מיליארד שקל המהווים כ-14.7% משוק הקרנות. הם השחקן השני בשוק הקרנות כולו - ונמנים עם צמרת הגופים המגייסים בשוק זה בשנה החולפת. מתוך עולם הקרנות, פסגות מחזיק גם בנתח השוק השני בגודלו בקרנות המסורתיות, שעומד על 12.3%.

אפרופו מכירת פעילויות, ב-2018 מכר פסגות עצמו (ולא אייפקס) פעילות צנועה יחסית שלו - הביטוח - לאיילון. או אז לא דובר על מהלך להצפת ערך אלא ליציאה מתחום שלא הפך להיות מה שבפסגות ציפו שיהיה.