הביקוש לאשראי חוץ בנקאי: פנינסולה גייסה 250 מיליון שקל בפרמיה של 6% על מחיר השוק

קרוב למחצית הסכום שגוייס בהנפקה הגיע מבעל השליטה, בית ההשקעות מיטב דש, ששמר על חלקו בחברה • מניית פנינסולה בשיא לאחר עלייה של 120% בשנה האחרונה

מיכה אבני/ צילום: שלומי יוסף
מיכה אבני/ צילום: שלומי יוסף

חברות האשראי החוץ בנקאי ממשיכות לנצל את הביקושים הגבוהים להנפקות מניות בשוק, כשמניותיהן נמצאות סביב רמות שיא. הפעם על הפרק עומדת חברת פנינסולה , שעדכנה אמש על גיוס הון בהיקף של כ-250 מיליון שקל - שהוא ככל הידוע גיוס ההון הגדול ביותר שבוצע עד היום בענף האשראי החוץ בנקאי.

קרוב למחצית הסכום בהנפקה, כ-115 מיליון שקל, הגיע מבעל השליטה בפנינסולה, בית ההשקעות מיטב דש, ששמר על חלקו בחברה הבת והחזקותיו בה לאחר ההנפקה יעמדו על כ-50%, לעומת כ-52% כיום. שותפו של מיטב דש, המייסד והמנכ"ל מיכה אבני, המחזיק כיום ב-14.5% מהונה של פנינסולה, צפוי להיות מדולל.

מניית פנינסולה הגיבה בעליות חדות לגיוס שבוצע בפרמיה של 6% על מחיר השוק. בשעות הצהריים העליות בשווי המניה עמדו על כ-6%-7% - שהשלימו את הפער משוויה הבוקר למחיר המניה שנקבע במכרז - 3.6 שקלים (לעומת מחיר מינימום שעמד על 3.2 שקלים). מניית מיטב דש עלתה במהלך היום בכ-6%. 

העליות היום השלימו למניית פנינסולה זינוק שנתי של כ-120%, והובילו אותה לרמת שיא חדשה. לאחר העליות היום ובעקבות ההנפקה, שוויה של פנינסולה צפוי להגיע ליותר מ-800 מיליון שקל.

בעקבות הביקושים: היקף גיוס גדל

תחילה ביקשה פנינסולה לגייס עד 200 מיליון שקל, בעיקר לצורך הרחבת פעילותה. אולם, בעקבות הביקושים הגבוהים שנרשמו בהנפקה, שדילגה על השלב המוסדי וביצעה מרכז ציבורי בלבד, החליטה פנינסולה להגדיל את היקף הגיוס לכ-250 מיליון שקל. ככל הידוע, בהנפקה לקחו חלק לא מעט גופים מוסדיים, ובהן כמה חברות ביטוח בולטות.

מתוצאות המכרז שפרסמה אמש פנינסולה עולה, כי עקב הביקושים הגבוהים שנרשמו בהנפקה, החברה הפעילה את זכותה להקצאת יחידות נוספות למזמינים, וזאת כשמרבית ההזמנות שהוגשו לה נקבו במחיר גבוה מהמחיר שנקבע במכרז. את ההנפקה הובילו חברות החיתום של ווליו בייס ואיפקס.

ההון שגייסה פנינסולה, צפוי לסייע לה להכפיל, בהדרגה, את תיק האשראי שלה, שהיקפו הנוכחי מתקרב לכ-1 מיליארד שקל.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2019, הציגה פנינסולה הכנסות מימון בהיקף של כ-58 מיליון שקל - ששיקפו צמיחה של כ-40% ביחס לתקופה המקבילה ב-2018, והרווח הנקי שלה קפץ ביותר מ -50% והגיע לכ-24 מיליון שקל.

המניות בשיא: זמן הגיוסים

גיוס ההון של פנינסולה מצטרף לכמה גיוסי הון מצומצמים יותר שביצעו בשבועות האחרונים חלק ממתחרותיה הבורסאיות, שהגדולות שבהן נמצאות גם הן סביב רמות השיא שלהן, אחרי שנה של עליות חדות ממנה נהנו מניותיהן.

עיקר פעילותן של אותן חברות מתרכזת בניכיון צ'קים (ממסרים דחויים) - עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, ואלה מוסבים לחברה בתמורה לעמלה הנקבעת באחוזים, ועל בסיס ביצועי מניותיהן שכמעט כולן קפצו בשיעורים דו-ספרתיים ב-2019, נראה כי השוק מאמין ביכולתן להציג קצבי צמיחה משמעותיים בעתיד.

במסגרת זו גייסה אס.אר אקורד שבשליטת עדי צים קרוב ל-70 מיליון שקל, באמצעות הקצאה פרטית של קרוב ל-9% ממניותיה ל-10 גופים מוסדיים ולקרן ההשקעות הפרטית AMI מקבוצת אייפקס ישראל, שרכשה בנובמבר האחרון 10% ממניות אס.אר אקורד מידי צים תמורת 55 מיליון שקל.

חברת יונט קרדיט גייסה כ-35 מיליון שקל בהנפקת מניות לציבור, שאיפשרה למנייתה לצאת מרשימת השימור של הבורסה. חברת גיבוי אחזקות מכרה כ-10% ממניותיה למור בית השקעות וחברת החיתום אינפין קפיטל, תמורת כ-7 מיליון שקל, בעסקה שנעשתה בדיסקאונט משמעותי על מחיר השוק, ואשר כללה אופציה להגדלת חלקם של הרוכשים בחברה לכ-17%.