האם הצפת הקניון בנהריה עלולה להטביע את רכישת ארנה גרופ בידי מגה אור?

ההצפה שגרמה לסגירת קניון ארנה בנהריה, במזג האוויר הסוער בראשית החודש, עלולה לסכן את עסקת מכירת השליטה בידי מגה אור

קניון ארנה ביום שמשי וחניון קניון ארנה המוצף עקב השטפון בנהריה / צילומים: ערן גילווארג, קודקוד מזג אוויר
קניון ארנה ביום שמשי וחניון קניון ארנה המוצף עקב השטפון בנהריה / צילומים: ערן גילווארג, קודקוד מזג אוויר

ההצפה שגרמה לסגירת קניון ארנה בנהריה, במזג האוויר הסוער בראשית החודש, עלולה לסכן את עסקת מכירת השליטה בחברת ארנה גרופ, בעלת הקניון. בדצמבר האחרון דיווחה מגה אור של צחי נחמיאס, על חתימת עסקה לרכישת השליטה בחברה הבורסאית המקרטעת מידי מרכוס וובר תמורת 135 מיליון דולר.

על פי תנאי העסקה אמורה הייתה מגה אור , שהפקידה בנאמנות סכום של 75 מיליון שקל, לשלם לוובר בתוך כחודשיים את מלוא הסכום (כ-470 מיליון שקל), בכפוף להתאמות ולתנאים מתלים שונים. זאת, בתנאי שבדיקת הנאותות שתבוצע לחברה - תושלם לשביעות רצונה. סכום הרכישה של מגה אור כולל בעיקרו החזר הלוואות בעלים שהזרים וובר לארנה גרופ במהלך השנים האחרונות.

בינתיים, ארנה גרופ ומגה אור לא פרסמו עדכונים לגבי העסקה, אולם בהחלט סביר להניח כי לכל הפחות מועד השלמתה יידחה ותנאיה ישונו, בעקבות הנזקים שנגרמו לקניון - המהווה את אחד משני נכסיה המרכזיים של ארנה גרופ. נכון להיום נותרו עוד כשלושה שבועות לסיום מועד בדיקות הנאותות שמבצעת מגה אור לנכסי ארנה, ולא מן הנמנע, כי בסופו של דבר היא אף עלולה להיות מבוטלת. זאת בהתאם לממצאיהן הסופיים של אותן בדיקות, ובעקבות ירידת השווי הצפויה לקניון נהריה בעקבות ההצפה.

בשבוע שעבר עדכנה ארנה גרופ כי "הקניון ישוב וייפתח לציבור הרחב בתוך חמישה שבועות" - קרי, לקראת סוף חודש פברואר, וכי החברה "פועלת עם חברת הביטוח ועם מומחים מטעמה לצורך תיקון נזקי מזג האוויר שנגרמו לקניון". עוד העריכה אז ארנה גרופ, כי "הנזקים מכוסים במלואם על ידי פוליסת הביטוח של הקניון". זאת אחרי שתנאי מזג האוויר הקיצוניים, שגרמו להצפות ברחבי העיר נהריה בתחילת ינואר, הציפו גם את הקניון והובילו לסגירתו לפני כשבועיים וחצי. כאמור, הקניון הוא אחד משני נכסיה הבולטים של ארנה גרופ, לצד המרכז המסחרי סטאר סנטר באשדוד - נכסים אותם ניסה וובר בעבר לרכוש מהחברה ללא הצלחה (בהמשך נכשל וובר גם עם הצעת רכש למניות הציבור בארנה גרופ).

מניית ארנה קפצה ב-220% בשנה

מניית ארנה גרופ  זינקה ב-60% מאז אמצע דצמבר האחרון והשלימה קפיצה של 220% בשנה לשווי חברה המתקרב ל-90 מיליון שקל. עם זאת, בשיאה, נסחרה החברה (בשנת 2011) בשווי של יותר ממיליארד שקל. שורה של כישלונות עסקיים מהדהדים בתחומי הנדל"ן בחו"ל ובחיפושי הנפט בישראל (קידוח "שמן" מול חופי אשדוד) הסבו לה הפסדים מצטברים של מאות מיליוני שקלים, והביאו לירידה חדה בשווייה. וובר מחזיק כיום בכ-62% ממניות ארנה גרופ, שאליה נכנס להשקעה ראשונה ב-2008, אז העמיד לחברה מסגרת אשראי של 25 מיליון דולר, בעת שהחברה הייתה בשליטתם של אברהם נניקשוילי, ג'קי בן זקן וחיים רביבו.

כשנה לאחר מכן, בעיצומו של משבר האשראי העולמי שהיכה גם בארנה (ובשמה הקודם, "מנופים פיננסים"), הפכה ההלוואה של וובר להשקעה הונית יוצאת דופן של כ-100 מיליון דולר במניות החברה. השקעה זו, לצד הלוואות שהעמיד וובר לחברה בסכום דומה, הגדילו את סך השקעתו בחברה עד קרוב למיליארד שקל - סכום שברובו הגדול יירד כעת לטמיון. על פי דיווחים קודמים של ארנה, חברת ASTC, שבאמצעותה ביצע וובר את השקעתו בארנה, עוסקת בתחומי הטקסטיל, המסחר והנדל"ן בסינגפור, בגרמניה ובשווייץ.

את הדוחות הכספיים של ארנה גרופ מלווה בשנים האחרונות הערת "עסק חי" של רואי החשבון, בשל חוסר ודאות לגבי יכולתה של החברה לעמוד בפירעון התחייבויותיה, וחוסר ודאות של תוכניות ההנהלה לגביהן.