ה"סרדינים" ניצחו: הממשלה באיטליה נושמת לרווחה אחרי ניצחון למרכז-שמאל באמיליה-רומאנה

מתיאו סלביני, מנהיג מפלגת הימין המתנגדת להגירה, הבטיח לתפוס את השלטון לראשונה במחוז, ואז להשתמש בתבוסת המרכז-שמאל כדי ליזום הליכה לבחירות כלליות חדשות באיטליה ו"להגיש צווי פינוי לממשלה ברומא" - אך התוצאות מספקות מרווח נשימה לממשלה

מתאו סלביני, מנהיג מפלגת הימין באיטליה / צילום: רויטרס, Alessandro Garofalo
מתאו סלביני, מנהיג מפלגת הימין באיטליה / צילום: רויטרס, Alessandro Garofalo

המערכת הפוליטית באיטליה כולה חיכתה אמש (א') לתוצאות האמת מאמיליה-רומאנה. הבחירות האזוריות במחוז, שנחשב למעוז שמאל רב-שנים, עוררו דריכות פוליטית באיטליה כבר במשך חודשים והובילו ל"מחאת הסרדינים" נגד מפלגת הימין המתנגדת להגירה - ה"לגה". מנהיג המפלגה, מתיאו סלביני, הבטיח לתפוס את השלטון לראשונה במחוז, ואז להשתמש בתבוסת המרכז-שמאל כדי ליזום הליכה לבחירות כלליות חדשות באיטליה ו"להגיש צווי פינוי לממשלה ברומא".

אך התוצאות, שהחלו להתפרסם בחצות (שעון ישראל), מספקות מרווח נשימה לממשלה. נציג קואליציית מרכז-שמאל שרץ במחוז קיבל, לפי ספירה כמעט סופית, 51.4% מהקולות, בעוד נציגת קואליציית מרכז-ימין מטעם ה"לגה" קיבלה 43.7% מהקולות. נציג תנועת חמשת הכוכבים במחוז קיבל 3.4%.

"הניצחון של בונאצ'וני (נציג קואליציית המרכז-שמאל) חוסם את הדרך של סלביני לממשלה", כתב הבוקר (ב') ה"קוריירה דלה סרה". סלביני קורא בעקביות לבחירות חדשות ויוצא נגד הקואליציה השולטת באיטליה מאז הקיץ האחרון - ברית בין המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ותנועת "חמשת הכוכבים".

שני הצדדים השקיעו את כל כוחם בניצחון במחוז. "מחאת הסרדינים", שנולדה בבירת המחוז בולוניה בנובמבר האחרון, קראה "למלא את הכיכרות באיטליה כמו סרדינים" כדי להראות לימין בראשות סלביני כי הוא אינו היחיד שיכול לארגן הפגנות. היא התפשטה מאז ברחבי איטליה, אך המבחן האמיתי שלה היה בבחירות אתמול. גם סלביני ביקר תכופות בבולוניה ובערים אחרות כדי לתמוך במועמדת ה"לגה", שעמדה בראש קואליציית הימין-מרכז.

אך בעוד המרכז-שמאל שמר על השליטה באמיליה-רומאנה, הוא הפסיד בבחירות שהתקיימו במקביל אתמול בקלבריה. שם, קואליציית מרכז-ימין זכתה ברוב הקולות - 55.74%.

"אני לא מרגיש מובס", אמר אתמול סלביני אחרי פרסום התוצאות. "(בחיים) מנצחים לפעמים ומפסידים לפעמים, אבל אם אני מפסיד אני שמח באותה מידה - כי זה גורם לפי לעבוד כפליים יותר קשה".