הרוכשת של גילת התרסקה ב-19%; "תשפיע מיד על המחיר שבעלי המניות של גילת יקבלו"

בהמשך לעסקת המכירה של גילת לווינים הישראלית לחברה האמריקאית Comtech, מנהליה של גילת מסבירים את תגובת השוק לעסקה

"העסקה הזאת היא הוכחה להישגים שגילת  השיגה בשנים האחרונות, ברמת האסטרטגיה העסקית שלה, המוצרים המובילים שהיא פיתחה, מערך המכירות הגלובלי שנבנה, הלקוחות שזכינו בהם וצוות העובדים המאוד איכותי של החברה", כך אומר בראיון ל"גלובס" יונה עובדיה, מנכ"ל גילת, שהיום (ד') דווח על מכירתה ב-577 מיליון דולר (שווי פעילות של 532.5 מיליון דולר, כלומר בנטרול המזומן נטו שהיה לגילת בקופה). עובדיה הודה לעובדי החברה והוסיף כי הוא מאמין שהמכירה תביא להמשך צמיחה, וכן ציין שהוא מרגיש גאווה גדולה על העסקה.

גילת נמכרת לחברה האמריקאית Comtech בעסקת מזומן ומניות ולפי מחיר של 10.25 דולר למניית גילת, פרמיה של 1.4% על מחיר השוק - שקפץ לאחרונה בעקבות פרסומים על עסקה קרובה. תגובת השוק להודעה על העסקה צוננת למדי: מניית קומטק הרוכשת נופלת בתחילת יום המסחר בוול סטריט ב-18.5% ומניית גילת נחלשת ב-6.1%.

יכול להיות שבשוק התאכזבו כי ציפו לפרמיה גבוהה יותר?

עדי צפדיה, סמנכ"ל הכספים: "תמיד רוצים יותר ויותר, אבל צריך לזכור שהיה פרסום (על אפשרות למכירת גילת, ש.ח.ו) ביום ראשון שעבר, וגם בשבוע שלפני זה המניה טיפסה. אני לא רוצה לחשוד בכשרים, אבל אם מנטרלים את העליות האלה, זו פרמיה של 30% על מחיר המניה". בנוסף מזכיר צפדיה ש-30% מהתשלום מתבצע במניות של קומטק אז כל ירידה או עלייה במניית קומטק תשפיע מיד על המחיר שבעלי המניות של גילת יקבלו, ובהתאם על המסחר במניה.

הרוכשת קומטק היא חברה אמריקאית, וצפדיה מספר כי היא התחילה את פעילותה בתחום הלוויינים, והתרחבה בשנים האחרונות לשווקים אחרים. "היא מבצעת המון רכישות ופעילה בתחום ה-911 בארה"ב (מוקדי חירום), עם שירותי מיקום, SMS וכדומה. זאת חברה גדולה, רווחית, עם מעל 100 מיליון דולר EBITDA. בגדול, הם מתנהגים כמו חברת החזקות, והם החליטו לקנות את גילת כי אנחנו שחקנים באחד השווקים המרכזיים שלהם".

לדבריו, היום עיקר המכירות של קומטק הוא לארה"ב, בעיקר ל-DoD - מחלקת ההגנה של ארה"ב. מנגד, גילת מוכרת מעט בארה"ב ופעילה הרבה יותר בשאר העולם. "הם ראו את ההצלחות שלנו והחליטו שזה הדבר הנכון לעשות", אומר צפדיה.

עובדיה מוסיף כי "לדעתנו, ולשמחתי לא רק לדעתנו, שוק הלוויינים עובר שינויים דרמטיים ומייצר הזדמנויות עצומות. השוק יוצר הזדמנויות למי שיודע לזוז מהר. זו הייתה עמדת גילת במשך כמה שנים והיום זה הקונצנזוס. מי שרוצה להיכנס לשוק יכול לעשות זאת רק על-ידי רכישת שחקן משמעותי כמו גילת. אני חושב שהנהלת קומטק מבינה שיש פה פוטנציאל עצום ושגילת יכולה להיות המנוף שלהם לקחת נתח משמעותי מההזדמנויות. הם מתנהלים כחברה עם מטה רזה והם יתנו לגילת כלים להאיץ את הגידול".

לדברי עובדיה, השווקים המסורתיים של גילת עדיין מהווים הזדמנות גדולה, והוא מציין בין היתר את החיבור לאינטרנט במטוסים ובכלל שוק המוביליטי, שנמצא "בתאוצה מתמדת". עובדיה מציין שגילת תמשיך להתמקד בשוק הזה, כמו גם ברשתות תקשורת בקונסטלציות חדשות ורשתות אנטרפרייז. "היתרון של החברה המאוחדת הוא מגוון רחב יותר של מוצרים - היצע המוצרים של החברות משלים אחד את השני והחפיפה מינימלית; ויתרון נוסף הוא שגילת תוכל להיכנס לשווקים חדשים שבהם לא הייתה פעילה עד היום. הם יוכלו לפתוח לנו את הדלת בשוק ה-DoD בארה"ב, זה משאת נפשו של כל ספק טכנולוגיה".

גילת פעילה גם היא בשוק הביטחוני, אך בשנים האחרונות התחום לא היה חלק מהאסטרטגיה שלה כך שלדברי עובדיה הפעילות הביטחונית של גילת היא כיום מינורית, ומתמקדת בישראל בלבד.

מה אומרים העובדים על המכירה?

"באופן טבעי, יש תמיד אי ודאות וחששות, ולכן העובדים רוצים לוודא שאכן הצהרת הכוונות תתממש ושלא תהיה פגיעה בעובדים, כך שהעסקה מתקבלת בחשש מסוים. המסר של הרוכשים דרכנו, הוא שהכוונה של הרכישה היא שגילת תמשיך להתנהל מישראל בלי לסגור אתרים, ולייצר נסיבות שיאפשרו האצה בהתפתחות של גילת כחברה שבסיסה בישראל".

הסינרגיות הצפויות הן בגובה 2 מיליון דולר, שיגיעו מחיסכון בעלויות של גילת כחברה ציבורית. עם זאת, קומטק תירשם למסחר בבורסה בת"א, לצד הנאסד"ק, וזאת ככל הנראה משום שכך יהיה לה קל יותר להקצות מניות (במסגרת העסקה) לבעלי מניות גילת.

הרכישה תמומן על-ידי ניצול קווי אשראי, והחברה הממוזגת תהיה בעלת חוב גדול.

צפדיה: "יהיה חוב משמעותי, הם ישתמשו בקו אשראי של קרוב ל-800 מיליון דולר, לא רק לצורך הרכישה. עם זאת הכוונה שלהם היא להוריד את יחס החוב ל-EBITDA ל-3 שנה לאחר השלמת העסקה. הם יפחיתו את החוב בעזרת ה-EBITDA של החברה הממוזגת וייצור תזרים המזומנים. זאת חברה עם הכנסות חוזרות מתחום ה-911, ממדינה שמשלמת בזמן ובדולרים".