ממשיך להתפשט: מספר מקרי נגיף הקורונה טיפס ל-14,627

בשלב זה ידוע על 305 מתים ועל 348 אנשים שנדבקו בנגיף והבריאו • העלייה המתמדת במספר הנגועים ומקרי המוות מראה שהנגיף אינו מאט את התפשטותו • ובינתיים בארה"ב: יותר מ-19 מיליון מקרי שפעת רגילה אובחנו עד כה בעונת החורף הנוכחית

אנשי ביטחון בודקים טמפרטורות גוף של הנכנסים לרכבת התחתית על רקע התפשטות נגיף הקורונה, בייגי'ן / צילום: רויטרס
אנשי ביטחון בודקים טמפרטורות גוף של הנכנסים לרכבת התחתית על רקע התפשטות נגיף הקורונה, בייגי'ן / צילום: רויטרס

מספר מקרי נגיף הקורונה שהתפרץ בעיר ווהאן במרכז סין עומד על 14,627, כאשר המגיפה ממשיכה להתפשט ברחבי העולם וגוררת השבתות נסיעות לסין וממנה ומקרים של גילויי שנאה אנטי־סיניים בעולם.

בעוד שמספר המאובחנים עולה, בשלב זה הרשויות יודעות על 305 מתים ועל 348 אנשים שנדבקו בנגיף והבריאו. מתוך 14,627 החולים, 14,451 מהם אובחנו בסין, 20 ביפן, 19 בתאילנד, 18 בסינגפור, 15 בדרום קוריאה, 14 בהונג קונג, 12 באוסטרליה, 10 בטאיוואן, 8 בגרמניה, 8 במקאו, 8 בארה"ב, 8 במלזיה, 6 בצרפת, 6 בויטנאם, 5 באיחוד האמירויות, 4 בקנדה, 2 באיטליה, 2 ברוסיה, 2 בפילפינים, 2 בהודו, 2 בבריטניה, 1 בנפאל, 1 בקמבודיה, 1 בספרד, 1 בפינלנד, 1 בשבדיה ו־1 בסרי לנקה.

העלייה המתמדת במספר הנגועים ומקרי המוות מראה שהנגיף אינו מאט את התפשטותו, למרות שבמשך יותר משבוע מחוז הובי נתון בהסגר, וחופשת ראש השנה הסיני הוארכה. רוב הסינים אמורים לחזור לעבודה מחר (ב'), והחשש הוא שההתפשטות תצבור תאוצה נוספת, ומצד שני, המשך הפגרה מהעבודה יגרום נזקים כלכליים של ממש.

עד יום שישי נרשמו בעולם מחוץ לסין 149 מקרי קורונה, מהם שבעה בארה"ב, שניים בבריטניה (סטודנט באוניברסיטת יורק), ארבעה בקנדה, תשעה באוסטרליה ו-13 בסינגפור. מדינות נוספות שבהן התגלו מקרים הן רוסיה, ספרד ותאילנד.

ההחלטה של חברת אפל לסגור זמנית חנויות שלה בסין כתוצאה מההתפשטות המהירה של נגיף הקורונה עלולה לעכב מכירה של עד מיליון מכשירי אייפון חדשים, אך לא תהיה לה השלכה מהותית על הכנסות החברה, העריכו בשבת אנליסטים.

"אנו מאמינים שעם הגבלות התחבורה בערים הגדולות בסין והתנועה הרגלית המוגבלת בשנחאי, בבייג'ין ובערים נוספות, לכל היותר מיליון טלפונים בסין יהיו בסכנה של עיכוב משלוח מהרבעון הראשון לרבעון השני של השנה, אם המגיפה תימשך עד סוף פברואר", כתבו אנליסטים בחברת וודבוש סקיוריטיז. מדובר על פחות מ3% מסך מכרות הסמרטפונים בסין בשנה.

אפל דיווחה ביום שלישי שעבר על רווחים מעל המצופה ברבעון האחרון של 2019, אך פרמה תחזית עם טווח רחב מהרגיל, שהמנכ"ל טים קוק נימק באי-הוודאות שנובעת מנגף הקורונה בסין. אפל גם נשענת על סין בייצור מרבית המכשירים שלה.

הפנטגון מסר בשבת כי הוא אישר בקשה ממשרד הבריאות והשירותים האנושיים בממשל לעזרה במתן דיור ל-1,000 בני אדם שייתכן שיהיה צורך לבודד בהסגר אחרי שובם מחו"ל בגלל נגיף הקורונה. עובדי הפנטגון יספקו רק את פתרונות הדיור, ואנשי משדר הבריאות יהיו אחראים לטיפול ולתחבורה. לצורך הסיוע נבחרו ארבעה מתקנים צבאיים, שניים בקליפורניה, אחד בקולורדו ואחד בטקסס.

איגוד הדילים האמריקאי, שמייצג 50,000 דיילים ודיילות ב-20 חברות תעופה, קרא לממשל האמריקאי לעצור את כל הטיסות לסין עד שמגפת נגיף הקורונה תיבלם. "הממשל חייב לעבוד עם חבות התעופה שלנו כדי להפסיק את כל השירות, עם שיקול-דעת לפנות את אנשי הצוות ושיקול לקדם את מאמצי רשויות בריאות הציבור להכיל את התפשטות הנגיף", מסרה נשיאת האיגוד, שרה נלסון. 

גם השפעת בעלייה

בצירוף מקרים פרסמו שלשום (ו') מרכזי בקרת המחלות ומניעתן בארה"ב, CDC, כי יותר מ-19 מיליון מקרי שפעת רגילה אובחנו בארה"ב עד כה בעונת החורף הנוכחית. אחרי ירידה קלה בשבועיים הראשונים של 2020, פעילות השפעת חזרה ועלתה, ללא סימן שהיא כבר הגיעה לשיאה. התרחבות השפעת נרשמה בכל אחת ממדינות ארה"ב, למעט הוואי.

לפי ה-CDC, השפעת הובילה ל-180,00 אשפוזים העונה בארה"ב, ו-68 ילדים מתו ממנה. העונה הנוכחית התחילה עם מספר רב של מקרי שפעת מסוג B, שפוגעת בדרך-כלל בצעירים. כעת מאובחנים יותר מקרי שפעת מסוג A או H 1 N 1.