לפורטוגלים נמאס: שמים מגבלות על "ויזת הזהב" למדינה

הוויזה שמבטיחה אזרחות למשקיעים גלובליים נועדה לפתח את המדינות ולהכניס כסף לקופותיהן • הרקע להגבלה: חוסר שביעות-רצון בציבור מהזינוק במחירי הנדל"ן

ליסבון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
ליסבון / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

בשנים האחרונות מצאו מדינות רבות באירופה מודל הכנסות חדש - הצעת "ויזת זהב" למשקיעים גלובליים. במיוחד מדינות דרום־אירופה כמו יוון, קפריסין, ספרד ופורטוגל - שחוו כל אחת משבר כלכלי וצעדי צנע - ניסו להגדיל את ההשקעות הזרות ולאושש את שווקי הנדל"ן שלהן, על ידי הבטחת תושבות קבע וסיכוי לאזרחות למי שייקנו בית או דירה מעל סכום מסוים. גורם המשיכה העיקרי, במקרה הזה, היה אמור להיות הדרכון האירופי הנחשק, שמאפשר להסתובב בחופשיות ביבשת, לפתוח חשבונות בנקים למי שצריך וגם לספק ביטחון ליום סגריר.

ההצעות משכו אלפי בני אדם, חלק גדול מהם מאסיה. ביוון עמד סכום ההשקעה הדרוש על 250 אלף אירו, שעד לשנים האחרונות היו מספיקים לדירה נאה באתונה, למשל; בספרד הוא עמד על 500 אלף אירו ובקפריסין זינק סכום ההשקעה (לא רק בנדל"ן) לשני מיליון אירו, אבל כלל מתן דרכון למשקיע ולמשפחתו בתוך חצי שנה בלבד. בפורטוגל עמד הסכום על 350 אלף אירו אם מדובר בבניין בן יותר מ־30 שנה הזקוק לשימור או 500 אלף אירו אם מדובר בנכס רגיל.

סיפור הצלחה

התוכנית נחשבת לסיפור־הצלחה, לפחות מבחינת המדינות המחלקות. יוון הוציאה כ־7,500 "ויזות זהב" שכאלה והכניסה לפי הערכות כארבעה מיליארד אירו בדרך זו. כשני־שלישים מהרוכשים במדינה היו סינים, וביניהם גם תושבי הונג־קונג רבים, שחוששים מעתיד הטריטוריה תחת הנהגת סין. קפריסין, בשל הצירוף של חוקי המס הידידותיים שלה והבנקים החשאיים שלה, משכה משקיעים רבים מרוסיה, וכיום אפשר לראות ברחובות לימסול, שמחירי השכירות בה זינקו, חנויות המוכרות מעילי פרווה גם באמצע הקיץ. פורטוגל דיווחה כי על השקעות של 4.5 מיליארד אירו במסגרת התוכנית, שהגיעו מ־8,000 משקיעים זרים.

אבל כעת נראה שהתמונה משתנה. הממשלה הסוציאל־דמוקרטית החדשה בליסבון, בראשות אנטוניו קושטה, הודיעה כי תגביל בקרוב את תוכנית "ויזות הזהב" רק למי שירכוש נדל"ן באזורים שהיא תגדיר, שלא יכללו בשום מקרה את הבירה ליסבון או את העיר פורטו. לפי הצעת החוק, הנכללת בתקציב המדינה הקרוב, רק מי שישקיע ב"אזורים דלילי אוכלוסייה" ייהנה מתושבות הקבע ומהאפשרות לקבל בעתיד דרכון פורטוגלי. "הוויזות צריכות לסייע לאושש את שוק הנדל"ן היכן שזה הכרחי, או באזורים שבהם אין צפיפות אוכלוסין גבוהה", אמר קושטה, "לשמחתנו בערים הגדולות (פורטו וליסבון) זה לא המצב".

ממקסמים את הרווח

הרקע למהלך הוא חוסר שביעות-רצון בציבור מהזינוק במחירי הנדל"ן בשתי ערים אלו. מחירי הדיור בהן בשנה האחרונה זינקו ב-10.3% לעומת השנה הקודמת, לפי נתוני "יורוסטאט". חלק ניכר מהתופעה מוסבר על ידי משקיעים זרים רבים, שקנו דירות להשקעה בערים אלו, ומנסים למקסם את הרווח שלהם בכל מחיר ובכל צורה. אלפים מהם עשו זאת במסגרת תוכנית "ויזות הזהב".

התוכנית הקיימת מוצעת בפורטוגל מאז 2012, ונציגי החברות המעורבות בה - מתווכים, עורכי דין, נוטריונים ובעלי דירות - הגיבו בחריפות לצמצומה. "אי-אפשר לשנות את החוקים באמצע המשחק, במיוחד כאשר ליסבון ופורטו אחראיות ליותר ממחצית מכלל משקיעי 'ויזת הזהב'", אמר נציג חברת נדל"ן לסוכנות הידיעות "בלומברג". לדבריו, הצעד רק יבריח משקיעים לזרועות ספרד או קפריסין, שאינן מגבילות את מיקום ההשקעה. קושטה הגיב לדברים ואמר כי השינוי לא יהיה תקף בדיעבד, וכי מי שכבר קיבל את הוויזה בעקבות השקעה בליסבון ובפורטו - לא ייפגע.

לפי כלי התקשורת באירופה, השאלה כעת היא אילו אזורים יוגדרו על ידי הממשלה ככאלה המאפשרים לקבל את הוויזה, ובמיוחד אם אזור ה"אלגרבה" שבדרום המדינה, עם חופים רבים, מזג אוויר שמשי, והרבה דירות ריקות בפרויקטים שמיועדים לנופשים, ייכלל בהגדרות. נכון לעכשיו, הממשלה הזכירה אזורים ב"פנים המדינה" וגם את איי מדיירה והאזורים כיעדים להשקעה. התקציב, לשנת 2020, אמור להיות מאושר ביום חמישי.