ארה"ב: אפקט הקורונה יעכב את התרומה הכלכלית הצפויה מעסקת הסחר עם סין

כך לדבריו של ראש המועצה הכלכלית בבית הלבן • השלב הראשון של עסקת הסחר כולל התחייבות סינית להגדיל את רכישות המוצרים והשירותים מארה"ב, ורכישות אלו עשויות להיות מושפעות מהמתחים הכלכליים בסין, שבה העסקים והתעשייה מושבתים במידה רבה בניסיון למנוע את הפצת הנגיף

לארי קאדלו, ראש המועצה הכלכלית בבית הלבן / צילום: רויטרס
לארי קאדלו, ראש המועצה הכלכלית בבית הלבן / צילום: רויטרס

ראש המועצה הכלכלית בבית הלבן, לארי קאדלו, אמר אתמול (ג') כי הוא מעריך שהאפקט של נגיף הקורונה יעכב את התרומה הכלכלית שארה"ב חוזה מהשלב הראשון של עסקת הסחר עם סין. להערכתו של קאדלו אין סכנה שהאפקט יבוטל לחלוטין. "התרומה ליצוא מעסקת הסחר תיקח יותר זמן בגלל הנגיף הסיני", אמר קאדלו בראיון לערוץ העסקים של פוקס.

השלב הראשון של עסקת הסחר כולל התחייבות סינית להגדיל את רכישות המוצרים והשירותים מארה"ב. קאדלו ואחרים אומרים שהרכישות הללו עשויות להיות מושפעות מהמתחים הכלכליים בסין, שבה העסקים והתעשייה מושבתים במידה רבה בניסיון למנוע את הפצת הנגיף. קאדלו הוסיף ואמר שהוא צופה שהאפקט לטווח הארוך יהיה מינימלי.

"אני חושב שהולך להיות קשה הרבה יותר לסין", הוא אמר. "העולם לא נעצר. בארה"ב הכלכלה תוססת מאד, מה שיכול, אגב, להניב השקעה עסקית מסוימת בציוד ובמלאי".

נציגת סחר אמריקאית לשעבר שהשתתפה אתמול בכנס כלכלי בוושינגטון אמרה שהחששות ביחס לעסקת הסחר צריכים לתפוס כעת מקום משני ביחס למשבר ההומניטרי בסין בעקבות פריצת נגיף הקורונה, בעטיו מתו יותר מ-400 בני אדם עד כה. "הדבר הטוב ביותר שארה"ב יכולה לעשות כעת הוא להיות רחומה", אמרה וונדי קטלר, ממונת סחר בכירה לשעבר בממשל אובמה. "אני חושבת שיש תמריץ גדול לשני הצדדים שההסכם יעבוד. סין תעשה מה שהיא יכולה כדי ליישם את העסקה הזו בצורה הטובה ביותר".

קליט ווילמס, שותף בקבוצת אקין גאמפ ונציג סחר לשעבר בממשל טראמפ, אמר שסין תתאמץ לעמוד ביעדי הרכישות שלה בארה"ב "מפני שהיא לא רוצה להרגיז אותנו".

בחודש שעבר חתמו הנשיא טראמפ וסגן ראש ממשלת סין, ליו הי, על הסכם שקורא להגדלת הרכישות של סין בארה"ב (מוצרים ושירותים) ב-200 מיליארד דולר בשנתיים הבאות. רכישת מוצרי התעשייה אמורה לגדול ב-77.7 מיליארד דולר. הקטגוריה של שירותי טק, שכוללת שירותי מחשוב ענן ושימשו בקניין רוחני, צפויה לגדול ב-37.9 מיליארד דולר. רכישות אנרגיה יעלו ב-52.4 מיליארד דולר.

דווקא לרכישות החקלאיות הרגישות יהיה יעד נמוך יותר ביחס לאנרגיה, התעשייה והשירותים, עם גידול של 32 מיליארד דולר בשנתיים הבאות. אבל מלבד יעדי הרכש החדשים הללו, סין הסכימה גם להרחבת הגישה לשוק שלה של חברות מוצרי חלב, עוף, בשר בקר, דגים, אורז ואפילו מזון לחיות מחמד מארה"ב. "סביר מאד שסין תתגבר על משבר הקורונה בסוף האביב, ותשתמש בהרבה הקלה מוניטרית כדי לאתחל את הכלכלה ולפצות על ההפסדים של הרבעון הראשון", אמרה אן לי, מחברת הספר "מה ארה"ב יכולה ללמוד מסין".