תדרים | בלעדי

בעיה קשה של מדינת ישראל בתחום הסלולר עומדת לפני פתרון

לאחר 30 שנה שישראל פעלה לפי תקינה שגויה בתחום הסלולר, בקרוב יודיע משרד התקשורת על פתרון הבעיה, שיאפשר לסלקום ולפלאפון לזוז מתחום תדרים בעייתי ולעבור לתחום מוכר בתקינה הבינלאומית

אנטנת סלולר / צילום: שאטרסטוק
אנטנת סלולר / צילום: שאטרסטוק

משרד התקשורת עומד לקראת פתרון של סוגיה כאובה שנמשכת כבר כ-30 שנה. על-פי המסתמן, בימים הקרובים יודיע המשרד על פתרון סוגיית התדרים הסלולריים ועל השלמת המעבר של ישראל לתקינה הבינלאומית. בכך אמורה להיפתר הבעיה של ישראל שמשתמשת בתדרים סלולריים שמפריעים למדינות שכנות ואשר היוותה מוקד לאינסוף חיכוכים עם מפעילים באזור. לבעיה יש גם השלכות ביטחוניות, וגם זה ייפתר בעקבות ההסדרה החדשה.

על-פי המתווה המסתמן, פלאפון וסלקום יזוזו מתחום התדרים שבהם החברות מפעילות את רשת הדור 3 שלהן, ויקבלו תדרים בתחומים שמתאימים לתקינה הבינלאומית ואשר לא יוצרים בעיות מול מדינות האזור. שתי החברות יפוצו על-ידי המדינה בעשרות מיליוני שקלים בודדים, שיתקבלו בעקבות מכרז תדרים נוסף שאמור להתקיים לאחר שיתקיים המכרז לדור החמישי שאמור לצאת בזמן הקרוב. 

סוגיית התדרים יצרה לישראל בעיות קשות מאוד בשל הפרעות סלולריות למפעילים באזור, וזאת מפני שהתדרים שבהם השתמשו היו תדרים שפעלו בתקינה אמריקאית, וישראל קוטלגה על-ידי ארגון התקשורת הבינלאומי ITU לפי התקינה האירופית. 

מצב זה גרם לבעיות קשות מאוד מול מדינות כגון טורקיה, יוון, קפריסין, ירדן ומצרים. האחרונים אף הגיבו בצורה תקיפה מאוד והפעילו לוחמה אלקטרונית שהפילה את האתרים הסלולריים ברצועת עזה ובדרום הארץ בכמה הזדמנויות. בישראל תירצו את ההפרעות המצריות בניסיונות שלהם להפריע לשיבושי קליטה של כוחות דעאש בסיני, אבל אף שאולי זה היה התירוץ הרשמי של המצרים, מעט מאוד אנשים ידעו שמדובר בפעולה אלימה של המצרים להפרעות הסלולריות שהרשתות הישראליות יצרו. 

הבעיה אילצה את צה"ל ואת משרד התקשורת לפעול לאורך השנים מול מדינות שונות ולנסות להרגיע את הבעיה, אך למרבה הצער רק עכשיו הצליח המשרד להגיע לפתרון של הבעיה, במסגרתו כאמור פלאפון וסלקום יזוזו מהתדרים המפריעים ויפוצו.