המחיר שמשלמות פורד וג'נרל מוטורס על ההצלחה של טסלה

שתי הענקיות מדטרויט נאבקות בביקוש מוחלש ובעליית עלויות העבודה שלהן • המשקיעים נודדים לחברות הזנק כמו טסלה, ששווי השוק שלה נסק בימים האחרונים אל מעל 130 מיליארד דולר – יותר מהשווי של GM, פורד ופיאט קרייזלר ביחד

טסלה 3. / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב
טסלה 3. / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

ג'נרל מוטורס ופורד סיפקו בימים האחרונים תחזיות מונמכות שהעניקו רק מעט אופטימיות לשנה זו למשקיעים שלהן, שמהמרים יותר ויותר על יצרנית כלי הרכב החשמליים טסלה כעל חברת הרכב של העתיד.

שתי הענקיות מדטרויט נאבקות בביקוש מוחלש ובעליית עלויות העבודה שלהן. בחמישי מסרה GM שהרווחים בשנה שעברה נפגעו משביתה של 40 יום ששיתקה עשרות מפעלים שלה בארה"ב בסתיו שעבר, ודיווחה שהיא אינה צופה שהרווח התפעולי יעלה השנה, בין היתר בגלל האטה במכירות בשוקי המפתח ארה"ב וסין.

היריבה פורד דיווחה ביום שלישי שהיא בקושי הגיעה לאיזון כספי בשנה שעברה, והציגה תחזית קודרת עוד יותר, שהייתה הנמכה התחזיות בוול סטריט לשנה זו. בעקבות זאת מניית פורד ירדה בתגובה ב-9% ברביעי. התחזיות המונמכות באות אחרי קרוב לעשור של עליה יציבה במכירות ורווחים עולמיים טובים לשתי היצרניות. הריצה הזו אמנם עזרה לייצב את מצבן הכספי העגום בעבר של שתיהן, אך היא לא תורגמה לעליות במניות שלהן.

במקום זאת, המשקיעים נודדים לחברות הזנק כמו טסלה, ששווי השוק שלה נסק בימים האחרונים אל מעל 130 מיליארד דולר - יותר מהשווי של GM, פורד ופיאט קרייזלר ביחד.

כעת נערכות הענקיות מדטרויט לזמנים קשים יותר. אנליסטים ובכירים בתעשייה מעריכים ששוק הרכב הפורח בסין לשעבר ימשיך להתכווץ השנה, ושתעשיית הרב האמריקנית תרשום אולי השנה את הירידה הראשונה שלה בעשור האחרון.

היצרניות הללו חייבת לנהל את ההאטה בו זמנית עם השקעה של מיליארדי דולר בדגמים אלקטרוניים ואוטונומיים - שמציעים להן רווחיות זעומה בטוח הקרוב - כדי להשתתף בפוטנציאל הצמיחה שמושך את משקיעי טסלה.

GM ופורד ניצבות גם בפני אתגרים בפעילות הייצור המסורתית שלהן - אתגרים שרק יגדלו אם הביקוש העולמי לכלי רכב יתרכך בשנים הקרובות, כפי שצופים מומחים.

GM דיווחה אתמול שהרוח התפעולי שלה ברבעון אוקטובר-דצמבר צנח ב-96% ל-105 מיליון דולר, ושיקף את אובדן היצור באוקטובר, כאשר העובדים שלה המשיכו להפגין במפעליה בארה"ב, אחרי שהחברה והאיגודים לא הצליחו להשיג הסכם עבודה חדש בספטמבר.

בשנת 2019 כולה, GM רשמה רווח נקי ש 6.7 מיליארד דולר הודות למחירי גבוהים יותר של טנדרים ורכבי שטח שלה, וקיצוץ בעלויות בצפון אמריקה.

רוחי פורד בשנה שעברה נפגעו בין היתר מעלויות תיקון בעיות במכוניות שהיא יצרה לפני שנים רבות. היצרנית הזו מדירבורן, מישיגן, נאבקת גם בבעיות ייצור שקשורות להשקות רכבים חדשים, ומהפסדים מתמשכים בעסקיה בעולם.

גם פורד וגם GM ניצבות בפני עלויות עבודה גבוהות יותר בשנים הבאות, כתוצאה מחוזי העבודה עם איגוד עובדי הרכב UAW שנחתמו בסתיו שעבר, אחרי השביתה שעלתה ל-GM ברווח תפעול של 3.6 מיליארד דולר. לשתיהן יש מפעלי מנועים שיהפכו לנטל יקר עם הזמן כאשר השוק עובר לכלי רכב אלקטרוניים.

כוח העבודה של טסלה אמנם אינו מאוגד, אך היא ניצבת בפני אתגר דומה של יצור כלי רכב ללא קלקולים בקנה מידה גדול. טסלה ספגה ביקורת איכות על מוצריה, והמנכ"ל אלון מאסק החמיץ יעדי ייצור רבים לאורך השנים.

אבל לפי שעה, וול סטריט מהמר שהראשוניות של טסלה במכוניות אלקטרוניות תעזור לה להדוף שחקניות גדולות יותר, אמר ברד קורנל, מנכ"ל קבוצת המחקר ברקלי. "השוק הגיע למחשבה שמכוניות חשמליות הן הגל החדש של העתיד", הוא אמר. "ושהמתחרות עומדות להיות איטיות ולא רציניות, כך שטסלה תכבוש מעמד דומיננטי בשוק הזה".

מנכ"לית GM, מרי בארה, מתקשה אחרי שבע שנות כהונה לתרגם את הצלחת החברה בתחומי עיסוק רבים שלה לעלייה במחיר המניה. מניית GM עלתה אמש ב-1.9% והיא נסחרת רק במעט מעל מחיר ההנפקה המחודשת שלה אחרי המשבר הפיננסי לפני כעשר שנים.

בארה ובכירים נוספים ב-GM תיארו את האסטרטגיה שלהם במצגת של שלוש שעות אתמול למשקיעים בניו יורק. הם הדגישו תוכניות אגרסיביות למכוניות אלקטרוניות ואוטונומיות, כולל מערכת חשמל חדשה שתשמש תריסר דגמים של החברה.

GM גם תקין ביותר דגמים את מערכת בקרת השיוט Super Cruise שלה, שמאפשרת נהיגה ללא ידיים על ההגה בכבישים פתוחים. המערכת החצי-אוטומטית של טסלה היא אחת האטרקציות שלה בעיני הלקוחות.

סמנכ"לית הכספים דהיביה סויאדברה אמרה ש-GM נהנית מ"עמדה ייחודית" בטכנולוגיה החשמלית והאוטונומית, והביעה ביטחון שהמשקיעים יתגמלו אותה לבסוף על כך.

"מנקודת מבט של מחירי המניה, אנחנו אופטימיים מאד לגבי העתיד", היא אמרה לכתבים לפני המצגת. "מה שאנחנו הולכים לעשות זה להציג את ההוכחות הללו על הלוח כדי להיות בטוחים שהן יהיו ברורות למשקיעים".

גם אחרי הפגיעה של שביתת העובדים, התוצאות של GM הוכיחו שהיא הרחיבה את יתרון הרווח שלה על פני פורד. פורד הציגה רווח שנתי של 47 מיליון דולר בלבד, כתוצאה מהשקעה רב שנתית ברה-ארגון עולמי שעדיין לא מניב רווח. היא החמיצה את התחזיות לרבעון הרביעי.

"ההנחיות של פורד לגבי שנת 2020 מקשות עלינו להסבר למשקיעים למה הם צריכים להחזיק את פורד", כתב אנליסט בחברת מורניגסטאר.

הנהלת החברה אומרת שיש דגמים חדשים שיושקו השנה, כולל טנדר חדש, 150-F, שיעזרו לשורת הרווח. לשאלה על שווי השוק של טסלה, המנכ"ל ג'ים האקט הצביע על דגמים חשמליים חדשים של פורד שבשלב התכנון, שלדבריו יעניקו לה קו מוצרים גדול יותר "מהשחקן השני".