דעה: ישראל ערוכה לטיפול בנגיף הקורונה

אנחנו עושים הרבה פעולות מדודות, לא מושפעים מההיסטריה ולא נותנים לפאניקה לנהל אותנו • מערכת הבריאות הישראלית כולה מכוונת מטרה לאירועי הקורונה

בהלת וירוס הקורונה בבייג'ינג, סין / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press
בהלת וירוס הקורונה בבייג'ינג, סין / צילום: Mark Schiefelbein, Associated Press

מה ישראלי בעיניך? ככה היו שואלים פעם בתוכניות הטלוויזיה. בעיניי להיות ישראלי זה לחשוב שאתה יודע הכל בגלל שקראת כתבה או פוסט בנושא. אחרי חודש של התעסקות אובססיבית בנגיף הקורונה כל אדם שאתה פוגש במכולת, במונית וגם החברים מהתיכון, כולם הפכו להיות מומחים לבריאות הציבור, עם תואר נוסף בחקר זני עטלפים ודוקטורט ברפובליקה העממית של סין.

בעקבות אירועי נגיף הקורונה האחרונים, כדובר משרד הבריאות אני מקבל מידי רגע מאות הודעות ושאלות למכשיר הנייד. כולם רוצים, בצדק רב, לדעת מה המידע האחרון וגם לתת טיפים ועצות כיצד צריך לנהל את האירוע.

"אז למה אתם לא מודדים חום בנתב"ג כמו בכל העולם?", כותב לי אחד החברים בדיון סוער שהתפתח בקבוצה. "כי זה לא יעיל. כל הרופאים במערכת תמימי דעים. זו מסננת מחוררת מידי שיעברו בה גם אנשים חולים שהורידו את החום עם אקמול או שהנגיף רק דוגר בהם", עניתי.

חבר אחר כותב בכעס: "למה אתם לא מרססים את הנוסעים שחזרו מסין בחומר חיטוי כפי שראיתי בסרטון בפייסבוק?". ענית שהנגיף יכול להיות בתוך הגוף ולא חיצוני על הבגדים.

חבר שלישי כותב "ומה עם הסגר לעזאזל, מה עם תחנת הסגר לשים את כולם בבידוד?". כתבתי גם לו שיש לנו תכניות מגירה אבל כרגע זה לא רלוונטי. אנחנו מאוד מאמינים וסומכים על עזרת הציבור שהוא שותף אחראי, שידע פשוט להישאר בבית כאשר חוזרים מסין. מה כל כך מוזר בזה?

"עזוב אתם לא עושים כלום! אתם עובדי מדינה". הטיח בי חבר בכעס את התשובה הקלאסית של אדם עצבני שלא ניצח בוויכוח.

אפשר לעדכן שאנחנו עושים הרבה פעולות מדודות, לא מושפעים מההיסטריה ולא נותנים לפאניקה לנהל אותנו. מערכת הבריאות הישראלית כולה מכוונת מטרה לאירועי הקורונה. מרמת המוכנות של בתי החולים, דרך הקופות וכמובן משרד הבריאות שמנהל את האירוע כולו. כך גם משרדי הממשלה וגופי חירום נוספים השותפים לאירוע ברמת המעטפת המשלימה (מד"א, מלל, רשות שדות התעופה, רשות האוכלוסין ועוד). כולם מתנהלים עד כה באחריות ובשקיפות. הפעולות מדודות וכך גם ניהול הסיכונים בהחלטות שהתקבלו.

השיקוף לציבור הוא מיידי 24/7 דרך רשתות החברתיות ואמצעי התקשורת המסורתיים שמסקרים את האירועים באינטנסיביות רבה. בכירי מערכת הבריאות התראיינו למעלה מ-1,000 ראיונות בפרק זמן של שבוע וחצי במודל נחמן שי ומלחמת המפרץ לנסות להרגיע ולהסביר. המערכת גם מתכתבת באופן ישיר עם הציבור ללא פילטרים ומסננים דרך רשתות חברתיות תוך כדי קבלת החלטות מושכלת עם נטרול של רעשי רקע (ויש כאלו רבים).

גם המערכת הפוליטית שנמצאת באופן תמידי ברצף אירועי בחירות - נתנה לאנשי משרד הבריאות גב ותמיכה מלאה בהחלטות המקצועיות שנעשו ללא שום התערבות.

אני לא יודע אם בישראל יתגלה חולה בנגיף הקורונה, בזמן כתיבת שורות אלו אין חולה מאומת ואבל אם כן, המערכת תדע להכיל את האירוע ולטפל בו. התקשורת תעשה את תפקידה ותסקר עד שידעך האירוע, אבל אפשר גם לרגע לעצור, לעלות לגובה רב ולנסות להסתכל על העולם כולו ועל ישראל ולהתגאות בדרך שבה האירוע מתנהל.

חשוב לנו להקשיב לציבור והתעניינות הציבורית ברורה ואף מבורכת, אך לצד זה חשוב לתת אמון בגורמי הממשלה שמשקיעים ימים ושעות ארוכות, ומתייעצים בכל המומחים ובוחנים כל עת את הנעשה בעולם. אפשר גם לומר זאת בפרלמנטים הפרטיים של כל אחד מאיתנו. 

הכותב הוא דובר משרד הבריאות