בגלל הקורונה: שוק התעופה העולמי התכווץ ב-19%

החשש משהייה במטוס עם נוסעים העלולים לשאת את וירוס הקורונה משפיע על ההזמנות ברחבי העולם, ולא רק באסיה פסיפיק • נכון לעכשיו, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, בנתב"ג לא נערכות מדידות חום לנוסעים

עצירה בהזמנות של טיסות לסין / צילום: shutterstock
עצירה בהזמנות של טיסות לסין / צילום: shutterstock

וירוס הקורונה מטלטל גם את ענף התעופה - בשבוע הראשון של חודש פברואר היקף ההזמנות לטיסות בזירה העולמית ירד ב-19% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בהיקף ההזמנות נטו, כלומר בנתון המשקלל הזמנות חדשות וביטולי הזמנות. בשקלול נתוני ההזמנות מתחילת השנה, כלומר בחודש ינואר ובשבוע הראשון של פברואר, הירידה בהיקף ההזמנות עומדת על 11.5%.

בחלוקה לפי אזורים בזירה הגלובלית שוק התעופה באסיה פסיפיק חווה ירידה של 34% בשבוע הראשון של פברואר כאשר רוב חברות התעופה בעולם כבר ביטלו טיסות ישירות ליעדים בסין. אלא שהחשש לטוס משפיע גם על שווקים אחרים: בשוק אירופה, המזרח התיכון ואפריקה חלה ירידה של 18.5% בהזמנות לטיסות עתידיות, כך לפי נתוני השבוע הראשון של פברואר לעומת התקופה המקבילה ב-2019. בשוק התעופה הגדול בעולם - בצפון אמריקה - נרשמה ירידה של 12%, ובשוק הטיסות במדינות אמריקה הלטינית נרשמה ירידה של 15%.

גם בארגון התעופה העולמי יאט"א, מזהים ירידה בביקוש לטיסות - מנתוני הארגון בהתייחס לשוק הטיסות הבינלאומיות וטיסות הפנים בסין עצמה, חלה ירידה של 40% בתנועת הנוסעים. מנכ"ל יאט"א בישראל קובי זוסמן אף ציין כי "אפקט הווירוס לא הגיע לשיאו ואפשר לצפות לירידה משמעותית נוספת בפעילות הנוסעים והמטענים". לדברי זוסמן "תחום פעילות המטען מושפע מאוד מהשלכות הפסקה הטיסות לסין בשל נתיבי הסחר עם המדינה. ניסיון העבר מהתפרצות ווירוס הסארס (ב-2003) מלמד כי ההתאוששות עשויה להימשך גם חצי שנה".

עדיין קשה לאמוד את הנזק

ואכן, ענף התעופה והתיירות נקלע למשבר שאת ממדיו קשה לאמוד בשלב זה. לצד ביטולי טיסות למדינות אסיה בתקופה זו, חוסר הוודאות מוביל גם לעצירה בהזמנות עתידיות של טיסות לסין ולמדינות האזור. הודעת משרד הבריאות מיום שישי האחרון אף הרחיבה את ההגדרות למדינות היעד המעוררות חשד לנגיף הקורונה, זאת לצורך ביצוע בדיקת מעבדה לחוזרים ממדינות אלה. האזהרה שהתייחסה בתחילה רק לסין ולהונג קונג קוראת כעת גם לציבור ששהה בתאילנד, יפן, סינגפור, דרום קוריאה או מקאו, להיות ערני לתסמינים של חום, שיעול וקושי בנשימה. האם אזהרה זו תשפיע על הטיסות הישירות הפועלות מנתב"ג למדינות הללו? בשלב זה אל על עצרה עד ל-25 במרץ טיסותיה לבייג'ין. באשר לטיסות שמפעילה אל על להונג קונג היא מאפשרת לנוסעים בטיסות יוצאות עד ה-29 בפברואר לבטל או לשנות את הטיסות בלי קנס. טיסות להונג קונג ממריאות עם תפוסה נמוכה מאוד (עשרות נוסעים בלבד), אולם בשלב זה הן ממשיכות כסדרן - בדומה לטיסות אל על לבנגקוק שממשיכות בסדרן, לפחות נכון לעכשיו. קתאי פסיפיק המפעילה טיסות ישירות להונג קונג - הורידה את תדירות הטיסות בהתאם לתפוסות הנמוכות. בחברה מציינים כי בחודש מרץ תקצץ קתאי פסיפיק ב-30% את מספר טיסותיה בכל הנתיבים אליהם היא טסה ברחבי העולם, בתוכן 10 טיסות בקו תל-אביב-הונג קונג.

סוכנויות הנסיעות מדווחות על ירידה של עשרות אחוזים בהזמנות של טיסות ליעדים במדינות אסיה - לטווח הקרוב והרחוק, ויש יעדים שמרווחים מהמצב, למשל אפריקה. "מאז התפרצות הקורונה אנחנו חווים גל אדיר של ביטולים ליעדי המזרח" אומרת טלי ייטיב, מבעלי ספיריט הפקות עולם המתמחה בטיולים ליעדים אקזוטיים. לפי ייטיב הנוסעים מחפשים אחר יעדים חלופיים דוגמת יעדי אפריקה, סיישל ומאוריציוס, "יעדים שעד היום היו פחות מוכרים לתייר הישראלי - גם בעשירונים הגבוהים".

בנתב"ג לא מודדים חום

החשש מהווירוס המטלטל את העולם לא מתמקד רק בנוסעים שהיו אמורים לטוס למזרח. נוסעים רבים חוששים מהשהות במטוסים לכלל היעדים (מקום סגור עם נוסעים מכל העולם) ובנמלי תעופה עם ערב רב של נוסעים. בשעה שבנמלי תעופה בעולם, נוסעים שנוחתים ממדינות אסיה עוברים מדידת חום, בנתב"ג הנוחתים נקראים לעקוב אחר הנחיות המפורטות בשילוט. מעבר לכך לא נערכות בנתב"ג מדידות חום - נוסע שנחת בטיסה מטורקיה ועליה הייתה קבוצה גדולה של אזרחים מהפיליפינים סיפר כי לפני הנחיתה בתל-אביב קראה הדיילת לנוסעים שיש להם חום לגשת לעמדת הקבלה בנושא. מאידך, כאשר היו בנמל התעופה באיסטנבול במעבר מטיסה שנחתה מהפיליפינים לטיסה הממריאה לישראל, כל הנוסעים עברו בדיקת חום. ההחלטה על בדיקות לנוסעים נתונה להנחיות של שירותי הבריאות בכל מדינה.