שר החוץ ישראל כ"ץ: "לא נשלים עם המדיניות המפלה של האו"ם"

ישראל מגנה בחריפות את "הרשימה השחורה" שפרסמה נציבות זכויות האדם של האו"ם, שכוללת רשימה של חברות ותאגידים עסקיים שקשורים להתנחלויות • ראש הממשלה נתניהו: "מי שיחרים אותנו - יוחרם בעצמו"

התנחלות נעלה ביהודה ושומרון / צילום: Ariel Schalit, AP
התנחלות נעלה ביהודה ושומרון / צילום: Ariel Schalit, AP

ישראל מגנה בחריפות את הפרסום של נציבות זכויות האדם של האו"ם, שכלל רשימה של חברות ותאגידים עסקיים שקשורים להתנחלויות. 

מדובר במעין רשימה שחורה של חברות ומפעלים, שנועדה לשמש כבסיס נתונים להחלטות של מוסדות האו"ם ושל ממשלות, ועשויה לשמש ארגוני חרם על ישראל. כך, ההודעה שפרסמה נציבת זכויות האדם מישל באצ'לט מפרטת 321 חברות, כאשר לגבי 112 מהן נקבע כי הן עומדות בקשר עסקי ישיר עם ההתנחלויות ביהודה ושומרון, לרבות מבני תעשייה או משרדים בשטחן, קבלת תוצרת ושיווקן מההתנחלויות ועוד. ברשימה נמצאים תאגידים בינלאומיים כמו Airbnb, אקספדיה, אגיס וטריפ אדוויזר. התאגידים הישראליים כוללים את כל הבנקים הגדולים, חברות התקשורת הגדולות, חברות האנרגיה, רשתות מסעדות, רכבת ישראל, מקורות וגם חברות ומפעלים מקומיים רבים כמו נעמן, מרכבים, מודיעין אזרחי, ודלתא.

שר החוץ ישראל כ"ץ כתב בהודעה: "הודעת הנציבת על פרסום 'רשימה שחורה' של חברות עסקיות היא כניעה מבישה ללחצי מדינות וארגונים המעוניינים לפגוע בישראל וזאת על אף שרוב מדינות העולם סירבו להצטרף למסע הלחצים הפוליטי הזה. ההחלטה של הנציבה להמשיך בקו האנטי-ישראלי של המועצה לזכויות אדם, היא כתם על משרד נציבות האו"ם לזכויות אדם. הנציבה הפכה עצמה לכלי שרת ושותפה של תנועת החרם על אף שכדברי הודעתה אין משמעות משפטית לרשימה. המועצה לזכויות אדם היא גוף שמורכב מרוב של מדינות שבינן לבין זכויות אדם אין כל קשר, ומאז הקמתה המועצה לא עשתה שום צעד בכדי לשמור על זכויות אדם, אלא רק הגנה על כמה מהמשטרים האפלים ביותר בעולם. הנציבה כשלה לשמור על כבוד האו"ם, ולהציל את מה שנשאר מכבוד המועצה והנציבות. להחלטה זו תהיינה השלכות על יחסינו עם המועצה הנציבות. מדינת ישראל לא תשלים עם המדיניות המפלה והאנטי ישראלית ואנו נפעל בכל הדרכים כדי למנוע יישום החלטות מסוג זה".

מראש הממשלה נתניהו נמסר כי "מי שיחרים אותנו - יוחרם בעצמו. מועצת זכויות האדם של האו"ם הוא גוף מוטה וחסר השפעה. לא בכדי כבר הוריתי לנתק כל קשר עם הגוף הזה, ולא בכדי הממשל האמריקני עשה צעד זה יחד איתנו. בשנים האחרונות קידמנו חוקים ברוב המדינות בארה"ב, הקובעים שיש לפעול בתקיפות נגד מי שינסה להחרים את ישראל. לכן, הגוף הזה חסר חשיבות. במקום שהארגון יטפל בזכויות אדם הוא רק מנסה להכפיש את ישראל. אנו דוחים ניסיון זה בכל תוקף ובשאט נפש".

שי אלון ראש מועצת בית אל וחבר הנהלת מועצת יש"ע הגיב: "האו"ם פרסם היום את הסלקציה היהודית שלו, בדיוק כמו במלחמת העולם השנייה. זו בושה וחרפה, אות קלון לארגון שכל כולו פרו-פלסטיני שמצד אחד עוצם עין ולא נוקף אצבע בכל הנוגע לרצח העם בסוריה ולרצח נשים בסעודיה ומצד שני, פוגע במרקם החיים העדין כאן בישראל. הראשונים להיפגע מהסלקציה הזו הם הפלסטינים המתפרנסים מעסקים יהודיים כאן ביהודה ושומרון, אם הכלכלה ביו"ש תיפול, מאות אלפי פלסטינים יחזרו הביתה ללא פרנסה".

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר כי "יום שחור לזכויות האדם-נציבות זכויות האדם של האו"ם איבדה קשר למציאות".

הרשימה פורסמה ארבע שנים לאחר קבלת ההחלטה במועצת זכויות האדם להכנת דוח מעודכן על החברות הקשורות להתנחלויות, מתוך כוונה לקדם החלטות חרם או גינויים לחברות אלה. ארגוני חרם בעולם וכן ממשלות, בעיקר באירופה מסתמכים על דוחות אלה להחלטות ופעילויות נגד החברות המופיעות בהם. חלק מהמדינות באירופה מחילות חובת סימון מוצרים מההתנחלויות על פי החלטות של האיחוד.

מועצת זכויות האדם של האו"ם נחשבת אחד מהגופים האנטי ישראליים ביותר שיש באו"ם, וישראל וארצות הברית פרשו ממנה.