עדכון המדדים מצביע על הסקטורים החמים: נדל"ן, תשתיות, שוק ההון וקמעונות מזון

במסגרת העדכון החצי-שנתי של הבורסה, מבני תעשיה ואלקטרה נכנסו לת"א 35, אחרי קפיצות דו-ספרתיות מהן נהנו מניותיהן של השתיים • מנגד, פז נפט ואופקו נפרדו מהמדד המוביל

הבורסה לני"ע בת"א. / צילום: תמר מצפי
הבורסה לני"ע בת"א. / צילום: תמר מצפי

אחרי אחת משנות הפעילות המוצלחות שחוו המשקיעים בבורסה ב-2019 במגוון רחב של מניות הבורסה המקומית, שנהנו מעליות משמעותיות, אשר נמשכו עם פתיחת השנה הנוכחית, בימים האחרונים התעדכנו הרכבי המדדים המובילים בה. זאת במסגרת העדכון החצי-שנתי של הבורסה, שהבליט כמה מהמניות בעלות הביצועים המרשימים לצד כמה שסבלו מתשואת חסר.

במרכז העדכון עומדת כניסתן של שתי מניות חדשות - של חברת הנדל"ן המניב מבני תעשיה  ושל חברת הבניה והתשתיותאלקטרה , למדד הדגל של הבורסה - ת"א 35, וזאת אחרי קפיצות דו-ספרתיות מהן נהנו שתי המניות, הנסחרות סביב רמות השיא שלהן, שנקבעו מוקדם יותר החודש.

אצל מבני תעשיה, העלייה במניה שנה אחורה מצטברת לכ-85% ומשקפת לחברה שווי שיא העומד על כ-8 מיליארד שקל, ואילו מניית אלקטרה מציגה זינוק שנתי של כ-115%, המשקף לחברה שבשליטת האחים דניאל ומיכאל (מייקי) זלקינד, באמצעות חברת אלקו, שווי נוכחי של כ-6.5 מיליארד שקל.

מולן, מי שסבלו מתשואת חסר ביחס לביצועי השוק הן מניות פז נפט ואופקו, שנפרדו מהמדד המוביל.

שינויים בולטים במדדי הבורסה בעדכון האחרון
 שינויים בולטים במדדי הבורסה בעדכון האחרון

פז  נפלטה ממדד הדגל של הבורסה לאחר שאת 2019 סיכמה בירידה של קרוב ל-10%, ובמהלך השנה הנוכחית הסנטימנט השלילי בה גבר, כך שמתחילת 2019 ועד כה הירידה בה מגיעה ליותר מ-20%.

הירידות במניה הדואלית של אופקו הלת'  בתקופה זו היו חדות יותר בצורה משמעותית, ומצטברות לכ-50% בסיכומה של 2019, וגם מתחילת 2019 ועד כה.

אטראו ויוחננוף מצטרפות לת"א 90

מלבד השינויים במדד הדגל, עדכון המדדים החצי-שנתי חשף כמה שינויים בולטים נוספים במדדים המובילים של מניות שחלקן "כיכבו" לא מעט בכותרות בחודשים האחרונים.

בין המניות הצומחות, שהצטרפו כעת למדד ת"א 90 (ולת"א 125) נמנית מניית אטראו שוקי הון , שהנכס העיקרי שלה הוא החזקה פיננסית במחצית ממניות בית ההשקעות ילין לפידות - ואשר מנייתה הציגה קפיצה של כ-135% בסיכום 2019 (ומתחילת השנה לא רשמה שינויים משמעותיים בערכה), לשווי שוק נוכחי של יותר מ-1 מיליארד שקל.

עוד בין המצטרפות הבולטות לת"א 90, מניית רשת קמעונות המזון יוחננוף שהצטרפה לבורסה בסוף חודש נובמבר האחרון (ומאז נשחקה בכ-8%) ומניית ערד השקעות, שקפצה אשתקד בכ-80% (ומתחילת השנה טיפסה בכ-15% נוספים), שמלבד עליית ערכה הצטרפותה למדדים המובילים התאפשרה לאחר הגדלת החזקות הציבור בה, בעקבות מכירת מניות שהחזיקה שושנה גזונדהייט, במאות מיליוני שקלים.

בין הנפרדות מת"א 90, מניית אבגול  שצנחה בכ-30% ב-2019 ומניית יצרנית ומשווקת המזון נטו אחזקות, שבסיכום השנה שעברה הוסיפה כ-3% לערכה.

בין מניות היתר בולט שמו של בית ההשקעות מור, המצטרף למדד SME60 (ולמדד SME150), אחרי שמאז הנפקתו לפני שנתיים, בפברואר 2018, ועד היום (כולל היום) מנייתו משלימה זינוק של כ-140% ומשקפת לו שווי שוק נוכחי של כ-680 מיליון שקל.

מצטרפת נוספת למדד היתר היא מניית חברת האנרגיה הירוקה אלומיי, שהציגה ב-2019 קפיצה של קרוב ל-120%, המשלימה לה מתחילת השנה שעברה ועד כה זינוק של כ-155%, המשקף לחברה שווי נוכחי של כ-840 מיליון שקל.