וירוס הקורונה והשווקים: לפרק את המולקולה

התנודתיות בשוקי ההון עולה מדרגה, וסוחרים מתוחכמים יכולים לנצל זאת לטובתם, בשעה שמשקיעים סולידיים יותר עושים התאמות בתיק • מי שבחר לצאת מיד מהשוק בגלל פאניקה - הפסיד

מימין: מטוס של אל על, אוריין ומלון הרודס של פתאל / צילומים: סיון פרג' ומצגות חברות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מימין: מטוס של אל על, אוריין ומלון הרודס של פתאל / צילומים: סיון פרג' ומצגות חברות. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בזמן ששורות אלה נכתבות, ממשיך וירוס קורונה להתפשט ולשבש את חייהם של מיליארדי אנשים ברחבי העולם. הווירוס הסיני, בשמו העדכני "covid-19", שהתפרצותו התחילה בעיר ווהאן שבמחוז חוביי, ממשיך להתפשט ולהדאיג את אזרחי הכפר הגלובלי.

להלן 10 נקודות מפתח, שיעזרו למשקיעים להבין מה עושים עכשיו לנוכח מגפת הקורונה.

1. לא רואה את המתחרים

קצב ההתפשטות של וירוס קורונה גבוה בהרבה ממגיפות קודמות שהכרנו, כמו סארס, שפעת העופות או שפעת החזירים. נתון זה צריך להדאיג מאוד, ולראיה הממשל הסיני נוקט אמצעים קיצוניים כמו הטלת סגר על ערים שלמות עם מיליוני בני אדם, במטרה לעצור את ההתפשטות. עם זאת, קצב התמותה בקרב אלה שנדבקו (לפחות על פי הנתונים הרשמיים) נראה נמוך יותר משל "המתחרים". מדבק מאוד, אבל אולי פחות קטלני.

2. לא נעים לראות מפעל סגור

סין היא המפעל המרכזי של הכפר הגלובלי, וכשהוא נסגר, שרשראות האספקה והייצור משתבשות. נכון לעכשיו יש עדיין מלאים של סחורות ומוצרים ברחבי העולם, וניתן למצוא תחליפים לזמן קצר, אבל עם התארכות השבתת המשק הסיני, כשהרחובות ריקים והמפעלים נטושים, הסחר העולמי עלול להינזק קשות. מנהיגות המפלגה בסין ניצבת בפני דילמה קשה: המשך משטר הבידוד במטרה למנוע את התפשטות הנגיף וספיגה של הנזק הכלכלי האדיר, או הכרזה על חזרה מדודה לשגרה, שעלולה להוביל לקטסטרופה אפידמית.

3. מלחמת הסחר בהמתנה

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמנם הכריז על סיוע בהיקף של 100 מיליון דולר לסין ולמדינות השכנות שנפגעו מהווירוס, אבל בשורה התחתונה, כל עוד ארה"ב מחוץ לשדה הסכנה, המצב הנוכחי מכיל יתרונות גיאו-פוליטיים אדירים עבור האמריקאים, והנשיא טראמפ יידע לנצל אותם. ההסכמות של הסכם הביניים בין המעצמות יידחו בחלקן לאור המצב החדש, אבל ארה"ב משפרת עמדות לקראת סיבוב המו"מ הבא וממשיכה לצמצם את גירעון הסחר האדיר מול סין.

4. הנפגעת המיידית: תעשיית הנפט והגז

עצירת הייצור התעשייתי הסיני מקטינה מיידית את הביקוש לאנרגיה. לא די בכך שנרשמה ירידה של 20% בביקוש של סין לנפט, אלא שבמקביל נרשמת ירידה גלובלית בביקוש לדלק למטוסים ואוניות, עקב ירידה ברמת התעבורה העולמית. מחיר הנפט, שזינק בחדות לאחר חיסול קאסם סולימאני האיראני, ירד לשפל של כ-50 דולר לחבית. מדינות אופ"ק (ארגון שהשפעתו כבר מזמן מינורית, עקב קרעים מובנים בין "חבריו") מעוניינות לכאורה להקטין את היקף ייצור הנפט כדי לספוג חלק מהירידה במחיר, אבל ארה"ב, היצרנית והיצואנית הגדולה בעולם, היא זו שתחליט מה יהיה מחירה של חבית נפט. גם בישראל חברות האנרגיה סופגות בשלב זה מהלומות, כשגם מחירי הגז הנוזלי יורדים. מאידך, הציבור בישראל ירוויח ירידה במחירי הדלק כבר החודש וגם בחודש הבא.

5. תיאוריית קפיץ מתכווץ וקאמבק סיני

בתחילת המשבר, כשבתי החולים בווהאן קרסו מעודף חולים, הדהימו הסינים את העולם עם בנייה של בית חולים של 1,000 מיטות בתוך 10 ימי בנייה בלבד, בהשתתפות של עשרות אלפי פועלים. לסינים יש יכולות אדירות, ואם תושג שליטה על התפשטות הווירוס, אנו עשויים לראות את הכלכלה הסינית משתחררת כמו קפיץ מכווץ ומדביקה את הפיגור שצברה עד כה, בזמן קצר. בתרחיש כזה, קצב הצמיחה הסיני בראייה ארוכת-טווח, יחווה רק מכה קלה בכנף. כרגע זה לא נראה ריאלי, וגם אם החזרה לשגרה תתרחש בחודשי האביב או הקיץ, הרי שמדובר בשנה כלכלית אבודה עבור הסינים. מעבר להפסד העצום השוטף, קיים סיכון אסטרטגי שבו הצרכנים יפעילו תוכניות חלופיות לייצור במקומות אחרים. אז, כבר מדובר בשינוי מבני דרמטי.

6. חכו לדוחות הרבעון הראשון

למרות הדיווחים הבלתי פוסקים בתקשורת והעלייה במספרי הנדבקים ומספרי המתים, הבורסות ברחבי העולם (למעט הבורסה הסינית) מפגינות עוצמה וממשיכות בראלי. ייתכן כי אם הווירוס לא היה מתפרץ, היינו רואים גם ראלי יותר משמעותי בשווקים, לאור נתוני הצמיחה והתעסוקה בארה"ב, אבל המשקיעים מרוצים מכך שהשוק מפגין בגרות ולא נכנס להיסטריה. את השפעות הקורונה על מצב החברות והכלכלה הגלובלית נתחיל לראות באופן מהותי בדוחות הרבעון הראשון של 2020, עם התייחסות ברורה של החברות לגבי ההשפעה על ההכנסות, המלאים והרווחים גם של הרבעונים הבאים. כרגע זה נראה בעייתי מאוד. אין כמעט חברות שלא יושפעו, שלא מחפשות תוכניות חלופיות להשלמת שרשרת האספקה שלהן, ושלא מוטרדות מתהליך של דה-גלובליזציה.

7. שבירת גלובליזציה ומגמות ארוכות-טווח

כניסתה של סין למעגל הכלכלי העולמי במשך עשרות השנים האחרונות שינתה דרמטית את מבנה הסחר העולמי, והביאה למלחמות הסחר, לדיפלציה גלובלית ולצמיחה נמוכה יחסית, במיוחד במדינות הצריכה המערביות, ובסופו של דבר לעולם של ריביות אפסיות. עודף כושר הייצור לצד עודף כושר שינוע של אוניות ומטוסים הפכו את העולם למקום "שטוח", שבו הגבולות והמגבלות נפלו, הייצור עובר למקום שבו הכי זול לייצר, המטבעות והריביות נהפכו לכלי נשק כדי לספק יתרון יחסי - ומרכז הכובד עבר למזרח. הקמתן מחדש של חומות ותנועה חופשית, גם אם לזמן קצר, משבשים דרמטית את המבנה של הסחר העולמי, וככל שיתארך המשבר ויעמיק, כך גם יעלה הסיכוי לעליות מחירים. הריבית לא תעלה, אף על פי כן, אלא בשלב הרבה יותר חמור ומתקדם.

8. הבורסה מרמה?

עליות מחירים במרבית הבורסות החשובות לרמות שיא, בניגוד מוחלט להכנות הפיזיות הניכרות ברחבי העולם; השבירות של המחירים גבוהה, וההנחה ההגיונית היא שהווירוס הזה "לא אוהב" חום, וידעך בכל מקרה עם בוא האביב; הנחות אלה משמעותיות מאוד, וכל עוד לא ניכרת עלייה אקספוננציאלית בכמות הנדבקים מחוץ לסין והמזרח הרחוק, הרי שאפשר, בקושי, לקבל את זה. עם זאת, התגובה במקרה שיתגלו יותר מקרים, וגרף ההדבקה יתחיל לתפוס תאוצה בארה"ב או באירופה, תהיה משמעותית - ויש להיערך לכך.

9. אין לאן לברוח

היעדר אלטרנטיבות השקעה אטרקטיביות דוחף את המשקיעים להישאר בשווקים למרות רמות מחירי השיא, הממאנים להתממש משמעותית. התנודתיות, שהייתה גבוהה גם לפני פרוץ הווירוס, עולה מדרגה, כשסוחרים מתוחכמים יכולים לנצל גלי פדיונות והיסטריה כדי לאסוף סחורה במחירים נוחים ולנסות להיפטר מהם בזמן, בשעה שמשקיעים סולידיים יותר עושים התאמות בתיק ההחזקות, עם משקל גבוה יותר לאג"ח על פני מניות. מי שבחר לצאת מיד מהשוק בגלל פאניקה - הפסיד. עוד פעם. פרופורציות זה תמיד שם המשחק בהשקעות, במיוחד לטווחים ארוכים.

10. סבלנות ועצבי ברזל

הדבר המטריד ביותר מבחינת המשקיעים הוא חוסר הוודאות. גם עכשיו, חודש לאחר ההתפרצות הראשונית, אנחנו לא יודעים אם סין תצליח להשתלט על הנגיף, וכמה זמן ייקח לכלכלה הגלובלית לחזור למצב של עסקים כרגיל. הדבר הנכון לעשות הוא לעקוב אחר ההתפתחויות ולראות אם התפשטות קורונה תהפוך למשבר מתגלגל, שישתק את הכלכלה הסינית לתקופה ארוכה, או שמדובר באפיזודה של חודשים ספורים, שניתן להכיל אותה.

מעבר לנקודת החום של האביב והקיץ, האמורים לחסל את הנגיף באופן טבעי, יש גם נקודת אור מדעית, כשהאנושות יודעת כיום יותר מאי-פעם לטפל בווירוס כזה. מיפוי הגנום, חיסון לאיידס ו-HIV, חיסון לאבולה ועוד, מבטיחים יותר מתמיד שההיסטוריה הרחוקה והקטלנית של אבעבועות שחורות ושפעת ספרדית היא בחזקת ארמגדון שלא ישוב. כולנו תקווה. 

הכותב הוא יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי, והמידע המופיע במאמר זה הוא על דעתו בלבד. הכותב הוא בעל רישיון מנהל תיקים. כל החומר במאמר זה ניתן כמידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ משפטי או מיסוי וכן אין לראות בו המלצה, הצעה או ייעוץ לרכישה או מכירה או החזקה של ניירות הערך או נכסים פיננסיים או מוצרים פנסיוניים מכל סוג, או הצעה או התחייבות כלשהי, ואינו מהווה תחליף לייעוץ אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה שימוש במידע שבמאמר עושה זאת על דעתו ועל אחריותו הבלעדית, והכותב, קבוצת אינפיניטי או כל גוף אחר מקבוצת אינפיניטי אינם נותנים ערובה כלשהי לגבי שלמות ודיוק המידע ולא יישאו בכל אחריות לכל נזק או הפסד שייגרם משימוש במידע המפורט לעיל.