אקסלנז נמכרת בפרמיה על המחיר הנוכחי אבל בהפסד על מחירה בימי הזוהר

היקף התמורה על מכירתה של החברה, המפתחת מכשור רפואי לאבחון בעיות עיכול, לחברת Meridian צפוי להסתכם ב-169 מיליון שקל - הרבה מתחת לשווי המבוקש • במהלך המסחר היום עולה מניית החברה ב-60%, לשווי של 155 מיליון שקל

חברת אקסלנז ביוסיינס, המפתחת מכשור רפואי לאבחון בעיות עיכול באמצעות בדיקת נשיפה, הודיעה כי היא צפויה לחתום היום (ד') על הסכם למכירתה לחברה Meridian. מחיר מניה בעסקה הוא 6.1 שקל, פרמיה של 70% על מחיר המניה בפתיחת המסחר הבוקר. בשעה זו עולה מניית אקסלנז  60%, לשווי של 155 מיליון שקל. אתמול עלתה המניה 10% לפני ההודעה.

אקסלנז עברה עליות ומורדות מאז הונפקה בבורסה בתל אביב ביוני 2007. בסופו של דבר, גם עם המכירה בפרמיה, מדובר באכזבה עבור כל משקיעי שוק ההון הישראלי: המחיר בו תימכר המניה במסגרת העסקה נמוך ב-97% מהמחיר בו החל המסחר בה ב-2007.

המשקיע מורי ארקין רכש את השליטה באקסלנז ב-2010 והזרים לתוכה לפחות 50 מיליון דולר לאורך השנים, כאשר בתקופות מסוימות רק תמיכתו השאירה את החברה בחיים. כיום מחזיק ארקין כ-75% מהחברה, כך שהוא מופסד לפחות 10 מיליון דולר על העסקה. הוא יכול להתנחם בכך ש"גנב" מאקסלנז את המייסד והמנכ"ל הראשון שלה, ד"ר אורי גייגר, אשר הפך לשותפו של אקרין בקרן אקסלמד המצליחה, בתחום המכשור הרפואי. גייגר הוא היום מנהל הקרן וארקין הפך לאחד המשקיעים בה (אך כבר לא משקיע העוגן).

באותה התקופה שבה השקיע באקסלמד, ארקין השקיע באותה התקופה גם בחברת MCS הבורסאית, שנמכרה בסופו של דבר בכמה מיליוני דולרים בלבד. כך שהסיבוב שלו בתחום המכשור הרפואי בשוק ההון הישראלי לא היה כל כך מוצלח. בנאסד"ק, עם החברות סולג'ל ויורוג'ן, הוא בינתיים עושה חיל. בנוסף משקיע ארקין כאמור בקרן אקסלמד ובמספר חברות ביומד פרטיות דרך ארקין אחזקות.

מייסד החברה אורי גייגר אמר כי "זו אולי לא הצלחה להתפאר בה. החברה נכשלה בניסוי קליני, כפי שעלול לקרות בתחום, אך יצאה מבור עמוק והיום נמצאת במגמה חיובית. העסקה נחתמה בפרמיה גבוהה ובמכפיל גבוה על ההכנסות".

אקסלנז, המנוהל היום על ידי רפי ורנר, פיתחה בדיקת נשיפה לאיתור נוכחות חיידק ה. פילורי (שגורם לאולקוס) והייתה מעוניינת לפתח בדיקות נוספות לנוכחות של מחלות כבד, אולם חוותה מספר אכזבות, הן בניסוי קליני שנערך באחד המוצרים המובילים והן בניסיונותיה למצוא מימון בסכומים גדולים לפיתוח המוצר (אם מהשוק ואם משותפים פוטנציאלים).

במשך 13 שנות פעילותה בבורסה, החברה נעה בין מיקוד במוצר ל-ה.פילורי שהוערך על ידי החברה בכמה מאות מיליוני דולרים בארה"ב, לבין בניית תוכניות פיתוח נרחבות ושאפתניות יותר לאבחון מחלות כמו סרטן הכבד או NASH (תסמונת הכבד השומני). בסופו של דבר הצליחה להגיע להכנסות נאות מן המוצר שלה ל-ה. פילורי, ואפילו לחתום על עסקת הפצה עם אחת ממעבדות הבדיקות המובילות בארה"ב, חברת לאבקורפ, שהגדילה עוד יותר את ההכנסות, עד להכנסה של 9.3 בתקופה האחרונה שדווחה, תשעה החודשים הראשונים של 2019.

לפני כשנתיים, אחרי החתימה על ההסכם עם חברת לאבקורפ, ביקשה אקסלנז לצאת לנאסד"ק. היא פרסמה תחזיות לצמיחה שאפתנית מאוד, ואכן צמחה בעשרות אחוזים אבל לא כפי שחזתה. פספוס התחזיות התרחש עוד לפני שהספיקה לצאת לשוק, ההנפקה נגנזה.

באקטובר האחרון הודיעה החברה כי היא תעמיד את עצמה למכירה, במקום הנפקה. היעד היה למכור את החברה בכ-60 מיליון דולר לחברה, אך בסופו של דבר המכירה היא בכ-75% מהשווי המבוקש.

על פי התחזיות שפורסמו במחצית, ב-2019 צפויה אקסלנז לרשום הכנסות של 14-15 מיליון דולר, גידול של 6.5%-14% לעומת התקופה המקבילה, אך עדיין נמוך מאוד לעומת התחזית של 25 מיליון דולר לשנת 2019 שפרסמה החברה בתחילת 2018, ועל בסיס התכוונה לצאת להנפקה. החברה רושמת תזרים מזומנים חיובי ומצפה להמשך צמיחה דו ספרתית בשנים הקרובות, כשתהיה כבר בידי הרוכשת. כמו כן, דיווחה החברה לאחרונה על תוצאות טובות בניסוי באחד ממוצרי החלום שלה - חיזוי התפתחות של מחלת ה-NASH.