רק יו"רית אחת ופחות משליש נשים: כך נראים הדירקטוריונים בשוק המזון בישראל

תמונת המצב בדירקטוריונים של רשתות הקמעונאות ויצרניות המזון לא מזהירה • עפרה שטראוס היא היו"רית היחידה, בתנובה יש רק נציגה אחת מתוך תשעה, ובאסם-נסטלה אין נשים כלל • מי החברה שסירבה למסור את ל"גלובס" הנתונים ומי יצרנית הממתקים שבה יש 60% נשים?

נשים בדירקטוריון - רשתות הקמעונאות בתחום המזון ויצרניות מזון ומשקאות
נשים בדירקטוריון - רשתות הקמעונאות בתחום המזון ויצרניות מזון ומשקאות

על אף שהן מהוות מחצית מהאוכלוסייה, נשים מהוות פחות משליש מהדירקטוריונים של רשתות המזון הגדולות בישראל, ופחות מרבע מחברות המזון הציבוריות והגדולות הנוספות, כך עולה מבדיקת "גלובס". את הנתונים אספנו באמצעות מידע שמוסרות החברות הציבוריות לבורסה, ובאמצעות בקשה לשיתוף פעולה מצד החברות הפרטיות לצד שימוש במאגרי מידע גלויים.

רק חברה אחת סירבה למסור לפניית "גלובס" את מספר הנשים החברות בדירקטוריון שלה - החברה המרכזית למשקאות קלים שבבעלות דודי ורטהיים, המוכרת גם כקוקה קולה ישראל והבעלים של מחלבות טרה. קוקה קולה אמנם מתגאה לאורך השנים בגיוון התעסוקתי שלה, אך ככל הנראה בחברה משוכנעים שגם ב-2020 אין מקום לשקיפות בנוגע לנוכחות הנשית בקרב חברי הדירקטוריון.

עם זאת, מהנתונים המופיעים על החברה ברשם החברות עולה כי בדירקטוריון החברה יש אפס נשים מתוך ארבעה דירקטורים גברים, וזאת מאז מאי 2019 כשדרורית ורטהיים, אחותו של דודי, הוחלפה על-ידי יאיר נחמן שלהב.

חברה פרטית נוספת בשוק המזון שלא ניתן למצוא ולו אישה אחת בין חברי הדירקטוריון שלה, היא אסם-נסטלה שמכהנים בה שבעה חברי דירקטוריון, כולם גברים. למרות זאת, להוציא היו"ר דן פרופר, כל הדירקטורים הם בעלי תפקידים בקונצרן נסטלה הבינלאומית. ואולם בקרב ההנהלה הבכירה של החברה כן ניתן למצוא נשים בעמדות מפתח, וביניהן זהבה מרטינוביץ', מנכ"לית חטיבת החטיפים באסם.

נשים בדירקטוריון - רשתות קמעונאות בתחום המזון והמשקאות
 נשים בדירקטוריון - רשתות קמעונאות בתחום המזון והמשקאות

פער בין ההנהלה לדירקטוריון

הדמות הנשית הבולטת ביותר בקרב ספקיות המזון היא עפרה שטראוס, היו"ר ומבעלי השליטה בחברת המזון הציבורית השנייה בגודלה בשוק הישראלי. מבין ספקיות המזון הגדולות, שטראוס גם מתבלטת בנוכחות נשית בקרב חברי הדירקטוריון, כשמתוך 12 דירקטורים, מחצית מהם נשים, בהן נציין שתי דמויות בולטות - גליה מאור, בעבר מנכ"לית בנק לאומי והמפקחת על הבנקים, ודורית סלינגר, לשעבר הממונה על שוק ההון והביטוח.

ואולם בין חברי ההנהלה של הקבוצה יש מיעוט נשים - הילה מקויסיוס, סמנכ"לית משאבי האנוש, היא חברת ההנהלה היחידה בקבוצה

לעומת זאת בתנובה, חברת המזון הפרטית והגדולה בישראל, יש רק אישה אחת בדירקטוריון מתוך תשעה חברי דירקטוריון. ואולם בקרב חברי ההנהלה נמצאת אישה דומיננטית בתפקיד ליבה - ענת גרוס שון - המכהנת כמנכ"לית חטיבת החלב של תנובה.

חברת הממתקים בולטת לחיוב

ספקיות מזון נוספות שבהן רק אישה אחת מכהנת כדירקטורית הן יבואניות המזון וילי פוד, נטו ויפאורה (כלל משקאות). ביצרניות המשקאות טמפו מכהנות שתי דירקטוריות מתוך שמונה. דווקא בחברת הממתקים הקטנה יחסית, כרמית, יש נוכחות נשית בשיעור הגבוה ביותר מבין כל החברות שנבדקו - 60%. בחברה מכהנות שלוש נשים מתוך חמישה דירקטורים, כשאחת מהן, מיכל קלימברג היא בתו של היו"ר ובעל השליטה.

נציין כי לאחרונה מינתה וילי פוד לתפקיד המנכ"לות את עינת פלד-שפירא, וזו צפויה להיכנס לתפקידה באופן רשמי בקרוב. יוניליוור אמנם לא נכללה בחברות שבדקנו, אך עד החודש שעבר הייתה אחת מחברות המזון הבולטות שנוהלה בידי נשים, כשבראשה עמדה במשך כשש וחצי שני ענת גבריאל, וזאת בנוסף לנילי צור שכיהנה עד לאחרונה כמנכ"לית ויסוצקי והחברה הודיעה על סיום תפקידה בחודש שעבר.

30% נשים ואף לא יו"רית אחת

בחינה של חברי הדירקטוריון ברשתות המזון והפארם הגדולות מגלה כי באף אחת מהן אין יו"ר אישה, אך כ-30% מתוכם הן נשים. על פניו מדובר בנתונים מפתיעים לטובה ביחס לכך שמדובר בשוק שנתפס כמסורתי ברוחו. ואולם מגמה נוספת העולה מן הבדיקה מעלה תמונה מורכבת יותר: מתברר כי חלק בולט מהנשים המכהנות בדירקטוריונים בענף המזון הן קרובות משפחה של בעלי השליטה או של בעל מניות גדול אחר.

כך למשל בשופרסל, קמעונאית המזון הגדולה בישראל מכהנים עשרה דירקטורים, מתוכם שלוש נשים. אחת מהן היא דיאנה אינגריד אלשטיין-דן, אחותו של מי שהיה בעל השליטה ברשת וכיום מהווה את בעל המניות הגדול ביותר בה - אדוארדו אלשטיין. בהנהלת החברה בולטת הנוכחות של טליה הובר - סמנכ"ל הכספים של הקבוצה, ובכל זאת, הובר האישה היחידה בשדרת הניהול הנוכחית כך שגם בקרב חברי ההנהלה בשופרסל ניתן למצוא מיעוט נשים.

ברמי לוי שיווק השקמה, הרשת שנושאת את שם בעליה, מכהנות שלוש נשים מתוך תשעה דירקטורים, בהן בין היתר דליה איציק, לשעבר שרת התקשורת ויו"ר הכנסת. אגב, דווקא בהנהלת החברה ישנם דווקא ניתן למצוא נשים: יפית לוי אטיאס, בתו של לוי, היא מנהלת השיווק של הרשת, עדינה לוי, אישתו, היא סמנכ"ל וגזברית הראשית, וענבל סיידוף בראשי משמשת כיועצת המשפטית ומזכירת החברה.

בדומה לרשת רמי לוי, גם ביתר חברות המזון שנולדו כחברות משפחתיות יש נוכחות נשית בהנהלה ובדירקטוריון בין היתר של בנות משפחת בעלי השליטה. כך למשל גם ביוחננוף, שמבין רשתות המזון מציגה את שיעור הנשים הגבוה ביותר בדירקטוריון שלה (57%) עם ארבע מתוך שבע נשים, כשאחת מהן היא שרית יוחננוף המכהנת כדירקטורית וכמשנה למנכ"ל איתן יוחננוף, אחיה.

גם בטיב טעם המציאות דומה. מתוך שבעה דירקטורים מכהנים ישנן שתי נשים בלבד, כשאחת מהן היא בתו של בעל השליטה, חן חגי כהן. אגב, בדירקטוריון של סופר פארם הפרטית שבשליטת ליאון קופלר וששותף בה ג'ורג' חורש באמצעות קבוצת יוניון, מכהנים חמישה דירקטורים, ורק אחת מהם אישה.

בקבוצת יינות ביתן שבבעלות נחום ביתן, שנמצאת בימים אלה במאבק על יציבותה, אין כלל דירקטוריון.