נציגי 20 הכלכלות החזקות בעולם: הקורונה היא סכנה רצינית לצמיחה העולמית

במפגש הפסגה הראשון מסוגו של מועדון הכלכלות הגדולות, שנערך בבירת סעודיה, הזהירו בכירי הכלכלה העולמית מפני ההשלכות הכלכליות של הנגיף וכן הסכימו לנקוט פעולה משותפת אם השפעת המגיפה תתחזק

ציוותי חיטוי בשוק בסיאול, דרום קוריאה / צילום: Ahn Young-joon, AP
ציוותי חיטוי בשוק בסיאול, דרום קוריאה / צילום: Ahn Young-joon, AP

שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים מ־20 הכלכלות הגדולות בעולם, 20G, הזהירו אתמול שמגפת נגיף הקורונה מהווה סכנה רצינית לצמיחה העולמית, והסכימו לנקוט פעולה מתואמת אם השפעת המגיפה תתחזק.

שרי האוצר והבנקאים המרכזיים, שנפגשו בריאד, דנו בנגיף, לצד דיונים על מתחי הסחר והמתחים הגיאופוליטיים. זו הייתה הפסגה הראשונה של מועדון הכלכלות הגדולות בבירת סעודיה, שנבחרה לארח את המפגש השנה.

המקורות ששוחחו עם "וול סטריט ג'ורנל" לא ציינו אמצעים משותפים ספציפיים לטיפול בהתפרצות הנגיף, אך אמרו שהנגיף תפס חלק מרכזי בדיונים והם הסכימו לעקוב אחרי התפשטותו.

"זו טרגדיה אנושית, אבל גם אירוע עם השלכות כלכליות שליליות", אמרה קריסטלינה ג'ורגייבה, מנכ"לית קרן המטבע הבינלאומית, בהודעה שהיא פרסמה בתום הדיונים.

שר האוצר הצרפתי, ברונו לה מייר, אמר לכתבים שהנגיף ממחיש את הצורך של מדינות להיות תלויות פחות במדינות אחרות בשרשראות אספקה.

שר האוצר האמריקאי סטיב מנושין אמר אמש כי מוקדם מדי להעריך את ההשלכות ארוכות הטווח של המגיפה הקטלנית, אבל בעוד שלושה או ארבעה שבועות נדע יותר. "אני לא הולך לדבר על מדיניות מוניטרית, אבל ברור שבנקאים מרכזיים יבדקו אופציות שונות מפני שיש לזה השפעה על הכלכלה", אמר מנושין.

תחזית הצמיחה של סין עודכנה

בסוף השבוע הורידה קרן המטבע את תחזית הצמיחה בכלכלת סין השנה ב-0.4 נקודת אחוז ל-5.6% בהשוואה לתחזית הקודמת לפני התפרצות הנגיף. ההאטה בצמיחה בסין תוריד 0.1 נקודת אחוז מהצמיחה העולמית, לפי קרן המטבע. הקרן מעריכה שכלכלת סין תתאושש כנראה ברבעון השני של השנה.

מנושין אמר שמוקדם מדי להעריך את ההשלכה ארוכות הטווח של ההתפרצות, אך הוא אישר שהנושא תפס את המקום המרכזי בדיוני נציגי 20G. "אנשים רוצים להיזהר כשהם משמיעים השערות בעניין הזה", הוא אמר לכתבים בריאד.

נכון להבוקר (ב'), הנגיף הדביק 79,360 בני אדם ברחבי העולם והרג 2,619 איש, רובם המכריע בסין. חברות אמריקאיות גדולות כמו אפל ונייקי הזהירו שהנגיף הקטלני פוגע בעסקיהן, מפני שהן תלויות במפעלים בסין שמייצרים את מוצריהן, ובצרכנים הסינים שקונים אותם.

הנגיף צפוי לדכא את הביקוש בסין ובמדינות נוספות באסיה לנפט, שמחירו ירד לכ-56 דולר לחבית, מסר המכון לפיננסים בינלאומיים, התאחדות של חברות פיננסיות, בריאד. הנפט מסוג ברנט, הממוצע העולמי של מחירי הנפט (לא בארה"ב), נסחר ביום ו' בבורסה הבינלאומית ICE ב-58.36 דולר לחבית.

"כבר איננו יכולים להיות תלויים ב-90% ולפעמים גם 100% של מוצרים שמיוצרים במדינות אחרוות", אמר מנושין. "זוהי ההשלכה ארוכות הטווח של המצב".