עשרות משרדי עו"ד חתמו על אמנה למיגור פערי השכר המגדריים בתחום

מטרת האמנה של לשכת עוה"ד היא לפעול בצורה יעילה לצמצום פערי שכר מגדריים ולשאוף לשוויון וייצוג מגדרי הולם בכל הדרגים ובכל המשרות הבכירות בענף • היוזמה נולדה בעקבות פרסום של "גלובס" אודות פערי שכר משמעותיים בין עורכי דין גברים לבין עורכות דין נשים

החתימה על האמנה למיגור פערי השכר המגדריים במשרדי עורכי הדין / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין
החתימה על האמנה למיגור פערי השכר המגדריים במשרדי עורכי הדין / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בטקס שנערך אתמול (ב') בלשכת עורכי הדין חתמו עשרות משרדי עורכי דין על אמנת לשכת עורכי הדין הקוראת לקידום שוויון הזדמנויות בעבודה לעורכי דין. בין המשרדים שחתמו על האמנה; גורניצקי ושות', אגמון ושות', ש.הורוביץ ושות', כספי ושות', ליפא מאיר ושות', ארדינסט בן נתן טולידאנו ושות', גרוס ושות', תדמור לוי ושות' ונציגים נוספים מעשרות משרדי עורכי דין בישראל.

מטרת האמנה, בין היתר, היא לפעול בצורה יעילה לצמצום פערי שכר מגדריים ולשאוף לשוויון וייצוג מגדרי הולם בכל הדרגים ובכל המשרות הבכירות במקום העבודה. בנוסף, האמנה קוראת לעודד שוויון הזדמנויות בעבודה בכל הנוגע לשכר, קבלה לעבודה, תנאי העסקה, קידום וקבלה לשותפות, וזאת בהסתמך על כישורי העובד או העובדת ותפוקתם למקום העבודה.

נציין כי היוזמה לכינון אמנה לשוויון הזדמנויות בעבודה נולדה בלשכת עורכי הדין בעקבות פרסום של "גלובס" אודות פערי שכר משמעותיים בין עורכי דין גברים לבין עורכות דין נשים. מהכתבה שפרסמנו ב-16 בינואר 2020 אודות סקר השכר השנתי של חברת ההשמה "קודקס" עלה כי עורכות דין עם אותו ותק ואותו היקף משרה עדיין משתכרות 30% פחות מעורכי דין גברים.

לפי הסקר, בשנים הראשונות במקצוע פער השכר בין נשים לגברים שעובדים במשרה מלאה (42 שעות ויותר) הוא זניח. בוותק של עד שלוש שנות ניסיון, עורכי הדין הגברים מרוויחים בממוצע 11,491 שקל ברוטו בחודש, בעוד שעורכות דין בעלות ותק זהה מרוויחות בממוצע 11,382 שקל - פער של כ-1% בלבד.

אולם בוותק של 3-7 שנים, הפער בין המינים עולה לכ-13%. בעוד שעורכי דין גברים מרוויחים בממוצע כ-15,608 שקל ברוטו בחודש, הנשים באותם ותק והיקף משרה מרוויחות בממוצע 13,851 שקל בלבד.

ממצאי הסקר מראים כי ככל שהוותק גדל, כך גם גדלים פערי השכר בין המינים. כשמדובר בוותק של 7-20 שנים, הפער בשכר בין עורכות דין לעורכי דין גברים מזנק לכ-31%. הגברים מרוויחים בממוצע 28,791 שקל ברוטו בחודש, ואילו הנשים באותם ותק והיקף משרה מרוויחות בממוצע 21,984 שקל בלבד.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי, אמר בטקס החתימה על האמנה כי הוא מקווה שהיא תיושם במהרה, ושנשות המקצוע יזכו לאותו יחס, לאותם תנאים ולאותן הזדמנויות כמו מקביליהן הגברים. "באירוע היום אנחנו מבקשים להעביר מסר לא רק למשרדי עריכת הדין אלא לחברה הישראלית כולה - אם אנחנו דורשים שוויון בחברה הישראלית, אנחנו מתחילים בשינוי בבית, בקרב עורכות ועורכי הדין".

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת ורדה-וירט ליבנה, אמרה בטקס: "דומה כי אין צורך להכביר מילים אודות חשיבותו של עיקרון השוויון. היינו מצפים כי לא תהיה אפליה בין גברים לנשים, אולם תמונת המצב כיום, בישראל 2020 - לאחר יותר מרבע מאה מאז נחקק חוק שכר שווה לעובדת ולעובד בשנת 1996 - עדיין איננה משביעת-רצון".

עו"ד ברוריה לקנר, נשיאת הפורום לשוויון וייצוג מגדרי בלשכת עורכי הדין, אמרה: "אנחנו, בעלי המשרדים המעסיקים, נסייע לייצר שוויון מגדרי, בכך שנאפשר לכולם, באופן שוויוני, גם את הגמישות המאפשרת איזון נכון יותר בין צורכי העבודה לבין הצרכים האישיים והמשפחתיים. כל אחת ואחד מעורכי הדין ישאף להגיע לאן שנכון לה או לו, ואילו אנו כמעסיקיהם נאפשר להם את המימוש העצמי ונהיה פתוחים לשינויים".