חמש שנים אחרי האקזיט בספקטרוניקס: יחיאל ספקטור ינסה להנפיק בת"א חברת פיתוח בתחום גלאי האש שתתחרה בה

חברת טכנולוגיות גילוי אש וגזים שהוקמה לפני כשלוש שנים מבקשת לגייס 17-35 מיליון שקל לפי שווי של כ-170 מיליון שקל "לפני הכסף" • לקראת ההנפקה שודרגו תנאי השכר של בעל השליטה ויתר בכירי החברה

יחיאל ספקטור / צילום: איל יצהר
יחיאל ספקטור / צילום: איל יצהר

כחמש שנים לאחר שיחיאל ספקטור מכר את יצרנית כיבוי האש הבורסאית, חברת ספקטרוניקס, שהייתה בשליטתו, לידיה של חברת אמרסון האמריקאית בכ-100 מיליון דולר, הוא חוזר כעת לבורסה עם פעילות דומה ומתכנן להתחרות באמרסון ובחברה שמכר לה.

הפעילות האמורה היא חברת "טכנולוגיות גילוי אש וגזים" (F&G DETECTION), מפתחת גלאי להבה, אשר פרסמה טיוטת תשקיף לקראת הנפקת מניות ראשונית (IPO) שהיא מתכננת לבצע, ושבמסגרתה היא מבקשת לגייס סכום שינוע בטווח של 17-35 מיליון שקל, לפי שווי חברה המוערך בכ-170 מיליון שקל "לפני הכסף". את ההנפקה מובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי. 

הנפקתה המתוכננת של F&G מגיעה בתזמון מאתגר, בעיצומה של "סערת הקורונה" שהובילה לירידות שערים משמעותיות בשוקי ההון בעולם ובארץ ולהתגברות התנודתיות במסחר. המשכה מאיים לדחות ואף לבטל כמה הנפקות העומדות על הפרק, בהן אלה של משווקת הירקות והפירות ביכורי שדה ושל חברת התיירות תלמה. יחד עם זאת, עד להנפקתה המתוכננת של F&G, שמועדה נקבע לסוף חודש מרץ, המצב בשווקים עשוי להשתנות לטובה.

F&G היא חברה צעירה, שהוקמה לפני כשלוש שנים על-ידי ספקטור, המכהן כיו"ר החברה ומחזיק בשליטה בה (50%) יחד עם שותפיו המייסדים - בנו עודד ספקטור, המכהן כסמנכ"ל טכנולוגיות, וחתנו, המנכ"ל חביב פרלמן - המחזיקים בחלוקה שווה ביתרת המניות. החברה מעסיקה היום 35 עובדים - 21 מהם בישראל ו-14 בארה"ב.

F&G עוסקת ב"מחקר ופיתוח גלאי אש וגז אופטיים לתעשיות המפיקות, מייצרות ומאחסנות חומרים מסוכנים, דליקים ונפיצים ככלל, ובעיקר לתעשיות הדלק, גז פטרוכימיים וכו'". פעילותה של F&G מתנהלת במבנה של כ-200 מ"ר שהיא שוכרת בקיבוץ ברור חיל, סמוך לעוטף עזה, ובכוונתה לעבור לקראת סוף השנה הנוכחית למבנה גדול יותר בשטח של כ-1,000 מ"ר. לחברה גם שטחי משרדים ומחסן בארה"ב, וגם שם היא מתכננת לעבור בקרוב למתחם חדש, גדול יותר.

ב- F&G מסבירים כי מוצריה עונים "על הצורך והדרישה שזיהתה החברה בשוק לגלאי להבה בעלי יכולות וביצועים משופרים ואמינים ביחס למוצרים הזמינים כיום בעולם", וכי היא מפתחת את מוצריה "כך שיעמדו בתקנים והדרישות הנדרשים בתחום וזאת מכיוון שמרבית ממוצרי החברה (למעלה מ-80%) נמכרים וצפויים להימכר בחו"ל". את כספי ההנפקה מייעדת F&G לפיתוח פעילות המו"פ שלה, הרחבת מערך השיווק וכן לפיתוח מוצרים חדשים "בעיקר גלאי גז אופטיים לטווחים קצרים".

מדובר, כאמור, בחברה צעירה, שבינתיים לא מייצרת הכנסות משמעותיות, ומייצרת הפסדים של כמה מיליוני שקלים בשנה מאז נוסדה, אולם מזהה פוטנציאל גדול בשוק פעילותה. בסיכום שנת 2018 הפסדיה של F&G הצטברו לכ-13 מיליון שקל, אחרי הוצאות מו"פ, מכירה, שיווק, הנהלה וכלליות והוצאות מימון. במחצית השנה הראשונה של 2019 הפסדיה הסתכמו בכ-9.5 מיליון שקל, אחרי שבתקופה זו הציגה לראשונה מכירות משמעותיות יחסית לעצמה, שהגיעו לכ-800 אלף שקל.

ב- F&G מוסיפים, כי בסיכומה של 2019 היקף מכירותיה הגיע לכ-3 מיליון שקל, ולגבי הרווחיות מהן היא מציינת כי "מכיוון שמדובר על חברה בתחילת דרכה, אשר נמצאת בשלב הראשוני של החדירה לשוק, לא ניתן לקבל אינדיקציה מהיקף כלל המכירות של החברה בשנת 2019 בנוגע לרווחיות המוצרים".

לפי התיאור של F&G בטיוטת התשקיף, שוק גלאי הלהבה והגזים שבו היא פועלת "הינו חלק משוק הבטיחות בעולם המכסה בין השאר גילוי וכיבוי אש וגזים דליקים ורעילים", ובין לקוחות השוק נמנות חברות הדלק הגדולות דוגמת אקסון, SHELL ,BP ועוד. לפי F&G, שוק גלאי הלהבה מוערך בכ-225 מיליון דולר, והיקף שוק גלאי הגז הנייחים שבכוונתה לפתח מוערך בכ-730 מיליון דולר.

החברה שואפת "לחדור לשוק גלאי האש במהירות האפשרית, להגיע תוך חמש שנים לנתח שוק של כ-20% ולהיות שחקן מרכזי ומוביל בתחום". לגבי מצב השוק מציינים ב- F&G כי תחום גלאי האש והגז "מאופיין בהתמזגות של חברות בענף אל תוך מספר חברות ענק הפעילות בשוק", וכולל שלושה יצרנים משמעותיים, כולם אמריקאיים, לגלאי אש וגז "אשר מתחרים במוצרי החברה". עם חברות אלה נמנות Detronics, עם נתח שוק של כ-40%, קבוצת MSA, עם נתח שוק של כ-14%, וכאמור, אמרסון, שרכשה את ספקטרוניקס, שנתח השוק שלה מוערך בכ-26%.

עוד לגבי נתוני הפעילות, F&G מציינת כי עד היום היא מכרה את מוצריה לכ-15 לקוחות, וכי יש לה כ-5-10 מפיצים, הרוכשים את מוצריה ומוכרים אותם ללקוחות, ואשר אחראים על עיקר הכנסותיה. כיום מוכרת החברה רק גלאי להבה, וצבר ההזמנות שלה עומד על כ-1.5 מיליון שקל.

F&G מציגה כמה מוצרים שפיתוחם עומד על הפרק, בטווחי זמן של בין פחות משנה ועד לשלוש שנים, ובעלות המתחילה מכמה מאות אלפי שקלים ומגיעה עד לסכום מינימום של 5 מיליון שקל.

ספקטור משדרג שכר

ספקטור, שבחודש הבא יהיה בן 76, הקים וניהל את חברת ספקטרוניקס במשך 40 שנה, עד מכירתה בשנת 2015 לאמרסון. במהלך שנותיו בספקטרוניקס, החברה התרכזה בפיתוח ושיווק מערכות כיבוי וגילוי אש לכלי רכב צבאיים וכן גלאי להבה וגזים מתקדמים. התמורה במכירתה לאמרסון נקבעה על 99 מיליון דולר - 79 מיליון דולר במזומן ו-20 מיליון דולר שחולקו קודם למכירה כדיבידנד לבעלי המניות, בראשות ספקטור. מחיר המניה שנקבע בעסקה היה גבוה בכ-30% משווייה בבורסה במועד העסקה.

במסגרת כהונתם של ספקטור הצעיר ופרלמן בחברה, הם הסתפקו בשנתיים החולפות (2018-2019) בשכר בעלות הנעה סביב כ-480-550 אלף שקל בשנה לכל אחד, ב-80% משרה.

מדיניות התגמול שאימצה החברה בסוף שנת 2019 חושפת, כי כמו חברות רבות לפניה, גם מנהליה הבכירים של F&G צפויים ליהנות משדרוג נאה בתנאי העסקתם, והיא תיכנס לתוקף עם רישום מניות החברה למסחר, למשך חמש שנים.

זו קובעת בין היתר שכר חודשי קבוע מקסימלי של 100 אלף שקל למנכ"ל ושל 80 אלף שקל למשנים לו ולסמנכ"לים, נוסף על מענק שנתי מקסימלי של 1 מיליון שקל למנכ"ל ושל 800 אלף שקל לסגנים שלו, בתלות בתוצאות החברה.