סנדרס: כנשיא, אבדוק אפשרות להחזיר את שגרירות ארה"ב לת"א

בעימות טלוויזיוני דמוקרטי הכריז המתמודד הדמוקרטי המוביל: "ביבי הוא ריאקציונר גזעני" • בלובמרג: "אי-אפשר להחזיר את השגרירות; הפתרון היחיד הוא פתרון של שתי מדינות"

ברני סנדרס / צילום: ג'ונתן ארנסט, רויטרס
ברני סנדרס / צילום: ג'ונתן ארנסט, רויטרס

הסנאטור ברני סנדרס, המתמודד המוביל במירוץ למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ארה"ב, אמר לפנות בוקר (ד') כי אם ייבחר לנשיא, הוא יבדוק אפשרות להחזיר את שגרירות ארה"ב בישראל מירושלים לתל אביב.

בעימות טלוויזיוני דמוקרטי נוסף בצ'רלסטון, קרוליינה הדרומית, ציין אחד המראיינים את יהדותו של סנדרס ושאל האם הוא יחזיר את השגרירות לתל אביב.

סנדרס השיב: "אני גאה מאוד ביהדותי. למעשה, חייתי בישראל כמה חודשים. אך אני מאמין שעתה, למרבה הצער, מושל בישראל ביבי נתניהו, ריאקציונר גזעני, וזו עובדה טרגית מבחינת ישראל. כן, העברת השגרירות היא משהו שאבדוק", אמר הסנאטור.

הוא הוסיף: "אני גם מאמין שמדיניות החוץ שלנו במזרח התיכון צריכה בהחלט להתמקד בהגנה על עצמאותה של ישראל ועל ביטחונה, אבל אי-אפשר להתעלם מסבל העם הפלסטיני. אנו חייבים לנהל מדיניות של הידברות עם הפלסטינים".

מתמודד אחר, מייקל בלומברג, ראש עיריית ניו יורק לשעבר, הסתייג מתשובת סנדרס: "אי-אפשר להחזיר את השגרירות. לא היינו צריכים לעשות זאת (להעביר את השגרירות לירושלים) בלי לקבל תחילה משהו מממשלת ישראל, אבל מה שהיה היה, ואנו צריכים להשאיר את השגרירות במקומה".

בלומברג אמר עוד: "הפתרון היחיד (לסכסוך הישראלי-פלסטיני) הוא פתרון של שתי מדינות. צריך להתחשב בפלסטינים. הבעיה האמיתית היא שלפנינו שתי קבוצות של אנשים, ששתיהן מאמינות שאלוהים העניק להן אותה חלקת אדמה. ברור אפוא שהתשובה היא שצריך לחלוק את חלקת האדמה הזו".

הסנאטורית אליזבת וורן הכריזה אף היא על תמיכתה בפתרון של שתי מדינות ואמרה כי בניגוד לדונלד טראמפ, היא "לא תטה את כף המאזניים לטובת צד אחד".

"לישראלים יש זכות לביטחון, ולפלסטינים יש זכות לקבל יחס של כבוד ולהגדרה עצמית", אמרה וורן. "זה פתרון של שתי מדינות, אך לא אנו צריכים לקבוע את תנאי הפתרון הזה. אנו רוצים להיות בעלי ברית טובים של כל הצדדים באזור. הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לעודד את הצדדים לשבת אל שולחן הדיונים".

בתשובה לשאלה היכן לדעתה צריך למקם את שגרירות ארה"ב בישראל, אמרה וורן כי לא ארה"ב היא שצריכה להחליט מה תהיה הבירה של שני הצדדים.