יו"ר ה-FDA מזהיר מפני הקורונה: "אנחנו על סף מגיפה", וול סטריט ננעלה במגמה מעורבת

העליות החדות שנרשמו בתחילת המסחר נמחקו בצל התפשטות הקורונה לארה"ב ואזהרת רשות המזון והתרופות האמריקאית • מניותיהן של חברות התעופה בארה"ב השלימו התרסקות של כ-15% בשבוע האחרון

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

יום מסחר תנודתי ננעלה הערב (ד') במגמה מעורבת בוול סטריט, וזאת בצל התפשטות נגיף הקורונה מחוץ לגבולותיה של סין, גם לארה"ב ולמדינות באירופה, כמו נורבגיה, אוסטריה, יוון וגרמניה. הנשיא טראמפ צפוי לכנס הלילה (1:00 שעון ישראל) מסיבת עיתונאים בנוגע לקורונה.

מדד הדאו ג'ונס איבד 0.45%, או 100 נקודות, מדד הנאסד"ק עלה בכ-0.2%.

מנייתה של דיסני בלטה לשלילה בצל התפטרות המנכ"ל מוקדם יותר היום, מנגד מנייתה של נטפליקס המתחרה זינקה בכ-6%.

22:30

סוכנות הדירוג מודי'ס הנמיכה את תחזית ההכנסות לענף הרכב העולמי בצל ירידה צפויה בביקושים והפרעות בשרשרת ההספקה בצל השפעות הקורנה. מודי'ס צופה כי שיעור המכירות העולמי צפוי לרדת ב-2.5% בשנת 2020, לעומת תחזית קודמת לירידה של 0.9% בלבד.

אחרי איטליה, צרפת, יוון, גרמניה, אוסטריה,  פקיסטאן וכורדיסטאן, גם נורבגיה מצטרפת לרשימת המדינות שבהן אובחנו אנשים שנדבקו בקורנה.

לקראת הנעילה של המסחר הערב בוול סטריט, המדדים התייצבו ונסחרים במדמה מעורבת. מדד הנאסד"ק עולה ב-0.4% ומנגד הדאו ג'ונס מאבד 0.36%.

20:50

בורסות וול סטריט עברו להיסחר בטריטוריה האדומה בצל התפשטות הקורונה לארה"ב ואזהרת רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA), ולפיה התפשטות וירוס הקורונה על סף ההגדרה כמגפה. ב-FDA מצננים את הציפיות לפתרון ואומרים כי רק ברבעון הבא, או עוד שני רבעונים, יחלו בניסויים בבני אדם בתרופה לטיפול בקורונה.

מדד דאו ג'ונס עבר מרידות של 1.7% שנרשמו מוקדם יותר לירידות של 0.4%, ומדד S&P 500 מחק את העליות.

מניתיהן של חברות התעופה וסוכניויות הנסיעות רושמות ירידות חדות בצל ביטולי טיסות נוכח התפשטות נגיף הקורונה. מנייתה של חברת התעופה דלתא איירליינס  מאבדת יותר מ-1.5%, ובכך משלימה נפילה של יותר מ-15% בשבוע האחרון. מניית יונייטד איירליינס הולדינגס  צונחת ביותר מ-4%, ובכך משלימה נפילה של 16% בשבוע האחרון. אמריקן איירליינס מאבדת יותר מ-2%, ובכך משלימה מהלך ירידות של כ-13% בשבוע האחרון. מנייתה של סוכנות הנסיעות אקספדיה צונחת ב-4%, בייקר יו מאבדת 3.5%.

19:32

המדדים המובילים בניו יורק נסחרים בעליות שהתמתנו בשעה האחרונה, וזאת בצל הודעת רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) שהכריזה כי הקורונה על הסף להגדרתה של מגפה.

"אני חושב שזה הוגן לומר שאנחנו על סף מגיפה לכל דבר ועניין. האם זה בהחלט הולך לקרות? לא, אבל יש חשש משמעותי, החל משעות הלילה יש לנו מקרים בשש יבשות", כך אמר פיטר מארקס, יו"ר ה-FDA.

לפי ה-FDA, התחזית לפיה יחל ניסוי בתרופה לקורונה בתוך שלושה חודשים הינה "אגרסיבית מדי".

בשעה החולפת דווח על שישה מקרים של קורונה בבחריין, גם בכורדיסטאן ופאקיסטן דווח על הידבקות של מספר אנשים. מוקדם יותר דווח על מקרה ביוון ושני חולים בקורונה שמתו בצרפת.

הדאו ג'ונס מטפס ב-0.3%, הנאסד"ק עולה ב-0.6% לאחר שזינק מוקדם יותר ב-1.9%.

18:45

למרות הדיווחים על התפשטות נגיף הקורונה במדינות אירופה, הבורסות ברחבי היבשת סיימו את היום ברובם בעליות שערים. מדריד עלתה ב-0.7%, הבורסה בבריטניה טיפסה ב-0.4%, הדאקס הגרמני השיל 0.1%, הקאק עלה ב-0.1% והבורסה במילאנו קפצה ב-1.44% לאחר ההתרסקות שנרשמה בתחילת השבוע.

17:50

בורסות וול סטריט פתחו מבערים בניסיון לכסות את הנפילות מהימים האחרונים שמחקו את העליות מתחילת השנה. מדד הנאסד"ק מזנק ב-1.9%, מדד S&P 500 עולה ב-1.6% והדאו ג'ונס קופץ בשיעור דומה. מדד הפחד (VIX ) נופל ב-10%, התשואות על האג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 ו-30 שנה מתאוששות משפל כל הזמנים.

נקודת מפנה בהתפשטות נגיף הקורונה. לפי נתוני עורך "הגלובל טיימס" הסיני, היום לראשונה עלה מספר הנדבקים מחוץ לגבולותיה של סין, מעל מספר הנדבקים בסין עצמה. בסך הכל דווח היום על 427 מקרים חדשים מחוץ לסין לעומת 411 מקרים בסין.

לאחר שאמר אתמול כי החיסון לקורונה קרב, ומיתן את דבריו לאחר מכן, הנשיא טראמפ צפוי לכנס הלילה (1:00 שעון ישראל), מסיבת עיתונאים בעניין הטיפול בקורונה בארה"ב, וזאת בהמשך לבקשה להקצות 2.5 מיליארד דולר לטיפול בסוגייה זו.

17:10

מכירות הבתים בארה"ב עלו בחודש ינואר לשיא של 12 וחצי שנים. מחלקת המסחר האמריקאית מסרה הערב כי מכירות הבתים החדשים בארה"ב עלו ב-7.9% לקצב עונתי של 764 אלף בתים בחודש שעבר. מדובר ברמה הגבוהה מאז חודש יולי של שנת 2007.

בינתיים בוול סטריט מתחזקות העליות. מדד הנאסד"ק מנתר ביותר מ-1%, הדאו ג'ונס מטפס ב-0.9% ומדד S&P 500 עולה ביותר מ-1%.

דלתא איירליינס  הודיעה על הפחתת מספר הטיסות השבועיות בין ארה"ב לסיאול שבקוריאה בצל החששות מהתפשטות הקורונה.

אפל  עולה ב-2.2%, אדובי  עולה ב-3%, צ'ק פוינט  עולה ב-1.2%, קומקאסט  מטפסת ב-0.6%, סיסקו מערכות  עולה ב-1.2%.

באירופה הדאקס הגרמני מאבד 0.5%, הקאק הצרפתי מאבד 0.35% והפוטסי הבריטי יורד ב-0.2%.

16:30

המדדים בניו יורק מטפסים בעד 0.9% בפתיחה, וזאת לאחר ירידות חדות בימים האחרונים בצל חששות מההשלכות של נגיף הקורונה על הכלכלה. לאחר שרשם אמש את היום הגרוע מזה 4 שנים, מדד S&P 500 עולה ב-0.6% בפתיחה, הדאו ג'ונס מוסיף גם הוא 0.6% והנאסד"ק קופץ בכ-0.9%.

מס' 2 בבנק מרכזי האמריקאי (FED), ריצ'ארד קלרידה, אמר היום כי מוקדם עדיין לדון האם אפקט הקורונה יוביל לשינוי המדיניות המוניטרית של הבנק. לדברי סגן יו"ר הפד, נגיף הקורונה צפוי לפגוע בכלכלה הסינית ברבעון הראשון של 2020 אך לעת עתה הכלכלה האמריקאית נותרה במקום טוב עם שוק עבודה חזק ופעילות כלכלית בינונית.

15:30

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מאותתים על עליות בפתיחת המסחר, וזאת לאחר יומיים של ירידות חדות מתחילת השבוע, כאשר מדד S&P 500 רשם אמש את היום הקבוע מזה 4 שנים בשווקים.

הנשיא טראמפ צפוי לכנס הערב מסיבת העיתונאים בנושא נגיף הקורונה, שממשיך לגבות את חייהם של נדבקים גם באירופה. בצרפת דווח על מקרה מוות שני, בהמשך לדיווח על מקרים של הידבקות בגרמניה, אוסטריה וגם יוון.

13:55

התמתנות בירידות באירופה. מדד סטוקס 600 מחק חלק מהירידות והוא מאבד כ-1%. בורסת פרנקפורט מאבדת כ-1.1%, לונדון בכ-0.6%, צרפת ב-0.8% ובורסת מילאנו עברה לירוק והיא מתחזקת ב-0.3%.  

12:00

המדדים באירופה צוללים. מדד סטוקס 600 מאבד 2.2% ובורסת פרנקפורט נחתכת ב-2.5%. מניות מגזר הנופש והפנאי צוללות בכ-3.5%. מקרים נוספים של וירוס הקורונה הופיעו ברחבי אירופה, בין היתר באוסטריה, בשווייץ ובספרד.  

חברת לופטהנזה  דיווחה על תוכנית לצמצום עלויות, לרבות דחיית גיוסי עובדים, כתגובה לפגיעה העסקית מווירוס הקורונה.

בצרפת פורסם סנטימנט הצרכנים לפברואר שהבציע על יציבות ברמה של 104 נקודות לעומת ציפיות ל-103 נקודות.

בחזית הדוחות Groupe PSA  היכתה את תחזית ההכנסות השנתית ודיווחה על עלייה של 13.2% ברווח הנקי השנתי. יצרנית פיג'ו העלתה את היקף הדיבידנד למרות שהזהירה כי היא צופה ירידה של 3% במכירות מגזר הרכב האירופי. המניה רושמת עלייה של כ-1.5%.

צניחה של יותר מ-8% נרשמת במניית Biomerieux  לאחר תוצאות שנתיות מאכזבות. מניית ISS  קורסת ב-14% לאחר שפרסמה תחזיות שמרניות יותר ל-2020. 

מן העבר השני, מניית Weir Group  מנתרת ב-7% למרות שהחברה עברה להפסד לפני מס. עלייה חדה של 5% נרשמת במניית ASM International  לאחר העלאת המלצה ומחיר יעד למניה.     

10:15

המדדים בבורסות אירופה פתחו יום מסחר נוסף של ירידות שערים על רקע בהלת הקורונה העולמית שממשיכה לפגוע בסנטימנט המשקיעים. מדד סטוקס אירופה 600  מאבד 0.8% עם ירידות שערים בהובלת צניחה של 2% במגזר הפנאי והנופש. 

התפשטות וירוס הקורונה ממשיכה לטלטל את השווקים הגלובליים. אוסטרליה הובילה את הירידות בבורסות אסיה וצנחה ב-2.3% בהובלת מניות הבנקים. בורסת שנחאי ירדה בסיום ביותר מ-0.8% לאחר שרשמה עליות במהלך המסחר, והמדדים בשנזן צנחו בכ-3%. בקוריאה נרשמה ירידה של 1.3%, בהונג קונג איבד המדד 0.7% ובורסת טוקיו נחלשה ב-0.8%.

בכירה במערך הבריאות בארה"ב אמר אתמול כי הקורונה תהפוך כנראה למגפה עולמית. לדבריה "השאלה היא כבר לא אם זה יקרה אלא מתי זה יקרה".

בסין דווחו ביממה האחרונה 406 מקרים חדשים של המחלה ו-52 מקרי מוות נוספים. בקוריאה הדרומית, הנמצאת במקום השני בהתפשטות הווירוס, דווחו 169 מקרים חדשים, ובסך הכול 1,146 חולים עד כה. במדינה דווח על מקרה מוות נוסף, ו-11 בסך הכול.

באיטליה התפשט הווירוס גם לדרום, ונכון להבוקר אושרו במדינה 325 מקרים של המחלה, ו-11 מקרי מוות. עם זאת, בורסת מילאנו רושמת היום ירידה סמלית בלבד של פחות מ-0.1%.      

 

07:20

המסחר בבורסת אוסטרליה מוביל את הירידות היום בשוקי אסיה והמזרח, על רקע חששות מהתפרצות נגיף הקוורונה אל מחוץ לסין. מדד S&P/ASX 200  צונח בכ-2.5% עם ירידות בכל המגזרים.

ירידות של יותר מ-2% נרשמות במדד הפיננסים, עם ירידות חדות במניות ארבעת הבנקים הגדולים באוסטרליה.

הירידות באות על רקע נתונים שהראו כי מיזמי בנייה שהסתיימו ברבעון הרביעי של 2019 ירדו ב-3% בהשוואה לרבעון הקודם. 

בטוקיו מאבד מדד ניקיי  כ-0.9%, בהמשך לנפילה של יותר מ-3% אתמול. ירידה של יותר מ-1% נרשמת במדד קוספי  בקוריאה הדרומית.

בהונג קונג נרשמות ירידות של 0.5% במדד הנג סנג . העיר חשפה היום כי במסגרת התקציב היא מתכוונת להקצות 120 מיליארד דולר הונג קונג (15.4 מיליארד דולר ארה"ב) לצעדים לסיוע לכלכלה שנפגעה מהתפרצות הקורונה ומחודשים ממושכים של הפגנות נגד השלטון שגלשו לאלימות. 

בשנחאי  נרשמות עליות של כ-0.5%, ואילו בשנזן יורדים המדדים בכ-0.5%. 

בסינגפור פורסמו נתוני הייצור התעשייתי שהצביעו על זינוק של 18.2% בינואר. הבורסה בסינגפור יורדת בכ-1%.   

המסחר בבורסות וול סטריט ננעל אמש (ג') בירידות שערים חדות זה הלילה השני ברציפות על רקע הפאניקה העולמית מווירוס הקורונה שממשיך להדביק אנשים ברחבי העולם. הדאו ג'ונס התרסק ב-3.15%, או כ-880 נקודות, הנאסד"ק נפל בכ-2.8%, ומדד S&P 500 צלל ב-3%.

בין הנפגעות הגדולות מהחשש הגלובלי מהנגיף היו חברות המלונאות, חברות התעופה, חברות השבבים, הבנקים וחברות כרטיסי האשראי.