המאבק בחשבוניות הפיקטיביות: שני ישראלים נעצרו בחשד לזיוף והפצת חשבוניות בסך 80 מיליון שקל

מעצרם של השניים הוארך עד ליום שישי • פרשה זו ואחרות נותנות רוח גבית לתוכנית של רשות המסים, שנחשפה לאחרונה ב"גלובס", לחייב כל בעל עסק שמוציא חשבונית בעל אופי עסקי בסכום של מעל 5,000, לקבל ממנה אישור מיידי אונליין בזמן ביצוע העסקה

העלמות מס / אילוסטרציה: shutterstock
העלמות מס / אילוסטרציה: shutterstock

נמשכת המלחמה של רשות המסים בהון השחור ובחשבוניות הפיקטיביות: אתמול (ג') עצרה רשות המסים שני ישראלים בחשד לזיוף והפצת חשבוניות מס פיקטיביות על סך כ-80 מיליון שקל בשם מספר חברות ועוסקים. הבוקר (ד') האריכה השופטת מריה פיקוס בוגדאנוב מבית משפט השלום בחיפה את מעצרם של השניים עד ליום שישי.

מבקשת המעצר שהוגשה לבית המשפט עולה כי בעקבות מידע שהיה בידי יחידת מע"מ חיפה, הגיעו חוקרי היחידה לבית בחיפה בו שהו החשודים, רומן גלמן ורומן טסקה, על-מנת לבצע חיפוש, אך נתקלו בהתנגדות מצד החשודים. על-פי הבקשה, גלמן וטסקה סירבו לאפשר לחוקרים לבצע את החיפוש, הדפו את החוקרים מפתח הבית וסגרו את הדלת בפניהם. בהמשך, הבחינו החוקרים כי החשודים החלו בבריחה מהמקום ויצאו אחריהם ולאחר מרדף השניים נתפסו ונעצרו. בחיפוש בבית בו שהו הבחינו החוקרים כי מחוץ לחלון הבית נזרקו תיקים ופנקסי חשבוניות של חברות רבות, חותמות ופרוטוקולים הנחשדים כי הם זויפו על-מנת לבצע עבירות מע"מ והלבנת הון.

החשודים לא שיתפו פעולה עם החוקרים ושמרו על זכות השתיקה בחקירתם.

עו"ד מיכאל כשכאש ממשרד גולדמן ושות', המייצג את החשודים, מסר בתגובה כי "החשודים נעצרו ללא צו מעצר, בניגוד לדין ובית משפט השלום בהחלטתו אף הביע מורת רוח בעניין זה. בנוסף, החיפוש שבוצע בדירה בוצע מכוח צו חיפוש שהוצא בכלל לאדם אחר, הדירה שבה בוצע החיפוש איננה דירתם של החשודים וזה בוצע בניגוד לדין. לבסוף הראיות שנתפסו, נתפסו מחוץ לדירה ואין בידי המדינה כל ראיה הקושרת את החשודים לראיות ולמעשה העבירה שמיוחסת להם".

עוד מסר עו"ד כשכאש כי "בית המשפט לא קיבל את בקשת המדינה להארכת מאסר של שמונה ימים ואישר לרשות המסים ארבעה ימים בלבד, וגם על כך כבר הוגש ערר".

*** חזקת החפות: רומן גלמן ורומן טסקה הם חשודים בלבד בעבירות המיוחסות להן, טרם הורשעו בכל עבירה, ועומדת להם חזקת החפות. 

התוכנית להילחם בחשבוניות הפיקטיביות

פרשה זו, ופרשות נוספות שנחקרות כל העת במסגרת המאבק הכולל בחשבוניות הפיקטיביות, נותנות רוח גבית לתוכנית של רשות המסים, שנחשפה לאחרונה ב"גלובס", לחייב כל בעל עסק שמוציא חשבונית בעל אופי עסקי בסכום של מעל 5,000, לקבל ממנה אישור מיידי אונליין בזמן ביצוע העסקה. במסגרת התוכנית יידרש כל עסק המוציא חשבונית "עסקית" (בין עסק לעסק או בין עסק למלכ"ר) בסך 5,000 שקל ומעלה, לשדר בזמן אמת את פרטי העסקה, סכומה ופרטי העוסק שלו ושל הרוכש לרשות המסים; וזו אמורה להוציא לו אישור לחשבונית, אשר בלעדיו לא ניתן יהיה לקזז את המע"מ בגין העסקה.

השימוש בחשבוניות פיקטיביות נתפס ברשות המסים כמכת מדינה. על-פי ההערכות של הרשות, מיליארדים רבים מועלמים מקופת המדינה באמצעות שיטה זו - הנתפסת כשיטת העלמה פשוטה ליישום וקשה יחסית לאיתור.

בשיטה זו, מקבל החשבונית הפיקטיבית עושה בה שימוש כדי להפחית את התשלומים לרשות המסים באמצעות ניכויי מע"מ תקופתיים, וכן באמצעות הגדלת הוצאותיו בדוחות השנתיים למס הכנסה.

המאבק של הרשות בתופעת החשבוניות הפיקטיביות הוליד בשנים האחרונות חשיפת רשתות מקצועיות להפצת חשבוניות פיקטיביות במאות מיליוני שקלים. כיום, חובת הדיווח המקוון למע"מ אינה כוללת את כלל העוסקים. אצל מי שאינם מדווחים באופן מקוון, אין אפשרות להצליב חשבוניות בין מקבל החשבונית לנותן החשבונית, וכך נוצר פתח לתכנון העלמת מסים.

המודל המוצע על-ידי רשות המסים - שכולל דיווח, בדיקה ואישור של כל עסקה מעל 5,000 שקל - אמור לצמצם את החשבוניות הפיקטיביות. המודל הוצג לאחרונה בין היתר ללשכת רואי החשבון, לשכת יועצי המס ולשכת עורכי הדין, אשר חלקן הביעו הסתייגויות משמעותיות ממנו, כאשר בכוונת רשות המסים לקיים גם פגישה עם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, על-מנת לקדם חקיקה שתבטא את המהלך המתוכנן, ברגע שתוקם ממשלה חדשה.