עם השמש חזרו גם תאונות הקורקינטים

סוף השבוע השמשי גבה מחיר כבד מרוכבי אופניים וקורקינטים: לא פחות מ-21 פצועים הגיעו לבית החולים איכילוב • בעמותת אור ירוק מזהירים כי עם בוא הקיץ והשימוש הגובר בקורקינטים, מספרי הפצועים יוסיפו לעלות

רוכב על קורקינט חשמלי בתל אביב. / צילום: שלומי יוסף
רוכב על קורקינט חשמלי בתל אביב. / צילום: שלומי יוסף

סוף השבוע החולף היה אחד מסופי השבוע השמשיים היחידים בעונת החורף הגשומה. אנשים רבים ביקשו ליהנות מסוף השבוע הנעים, ורחובות הערים מלאו אדם. אך השבת השמשית גם גבתה מחיר רפואי גבוה: באיכילוב מדווחים על21 פצועים בני 8-35, אשר רכבו על קורקינטים או אופניים חשמליים, למעט הילד בן ה-8 שנפגע מרוכב קורקינט. מדובר במספר הנפגעים הגבוה ביותר מבין סופי השבוע בחודשיים האחרונים, ובמקום השני מבחינת מספר הנפגעים מאז התחלנו ב"גלובס" לעקוב אחר הנושא.

"הכתובת נמצאת על הקיר"

כעת עולה החשש כי אף שעיריית תל אביב מנסה להשליט סדר בתחום, הכלים החדשים שהמרחב לא ערוך באופן מלא ומיטבי לקליטתם עלולים להוביל להגדלת מספר תאונות הדרכים בערים עם בוא הקיץ, כאשר בני אדם רבים יותר משתמשים בהם. "מגמת ההיפגעות בתאונות דרכים מקורקינטים רק הולכת וגוברת והחשש הגדול הוא שכאשר מזג האוויר יתחמם בקרוב, יותר ויותר אנשים יבחרו לרכוב על קורקינטים וכך גם מספר הנפגעים וההרוגים יעלה בהתאמה", אומר ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "למרות הזינוק החד במספר ההרוגים והנפגעים בתאונות קורקינטים בשנת 2019, לא נעשה דבר כדי להגביר את הבטיחות. הכתובת נמצאת על הקיר והגורמים האחראים על הבטיחות בוחרים לשבת מהצד ולהתעלם ממנה. חייבים להיערך לתקופת חודשי האביב והקיץ ולהוסיף עוד שוטרים ועוד ניידות לחיזוק הנוכחות המשטרתית כדי להחזיר את הסדר למדרכות ולכבישים. אסור להמשיך להתעלם מהנתונים הקשים ואחר כך להאשים רק את הציבור".

חלק מן הפגיעות היו יכולות להימנע לדברי אור ירוק, אם היו הרוכבים חובשים קסדה. אך המודעות לנושא נמוכה, ואין אכיפה מתאימה. בחודשי הקיץ רוכבים רבים עלולים לוותר על אותה 'שכבת מגן', בשל הטמפרטורות הגבוהות. "90% מנפגעי הראש הקשים והקשים מאוד לא חבשו קסדה, וזה מראה עד כמה רוב הרוכבים לא חובשים קסדה כי הם לא מודעים ולא מבינים עד כמה היא חשובה ויכולה להציל את החיים שלהם", אומר קיטה. "התמקדות רק בקמפיינים פשוט לא עוזרת ולא אפקטיבית ולכן חייבים להטמיע בציבור את ההבנה כי חבישת קסדה יכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות ובמקביל גם לאכוף את החוק נגד רוכבים שמצפצפים על החוק ורוכבים ללא קסדה".

ראוי להדגיש שבניגוד למכוניות, שעבורן סלולה דרך בכל רחבי העיר, התשתיות הקיימות לא מתאימות לכלים הדו גלגליים, ודאי שלא לחשמליים שבהם, המסוגלים לנסוע במהירות גבוהה, ובמקרה של הקורקינטים - גם מסוכנים יותר בטיחותית עבור הרוכבים. רוכבי הדו גלגלי, אם כן, נאלצים לנסוע לרוב באותם נתיבים אשר בהם נוסעות המכוניות או להפר את החוק ולנסוע על המדרכות כאשר הם מסכנים את הולכי הרגל. "אנחנו לא מופתעים מאירועי סוף השבוע", אומר אביזהר, מנכ"ל ישראל בשביל אופניים. "החוק היבש מחייב את הרוכבים לרכוב על שבילי אופניים, אך הבעיה היא שבדרך כלל אין כאלו, והם חייבים לרכוב על הכביש. כאשר יש שבילי אופניים, הם אינם רציפים, ובצמתים - המקום המסוכן ביותר לרוכבים - אין פתרון. לפי סקרים של עיריית תל אביב, חלק מנהגי המכוניות גם לא מודעים לחוק שמחייב את הרוכבים לרכוב על הכביש, ומשוכנעים שהמקום שלנו הוא על המדרכה".

לשרוד את הג'ונגל העירוני בשלום

באשר לפתרון, מבהיר אביזהר כי יש צורך אימננטי ביצירת רשת של שבילי אופניים מופרדים, ורחובות ממותני תנועה, אשר בהם הסיכוי לתאונה הוא נמוך. "במקביל, יש לבצע מהלכים של העלאת מודעות של הנהגים מצד אחד ושל הרוכבים מצד שני, כך שכולנו נוכל לחזור הביתה בשלום. אנחנו מזמינים את רוכבי החשמליים להשתלמות ללא עלות באשר להיכרות עם כללי התנועה והטיפים שיעזרו להם לשרוד את הג'ונגל העירוני בשלום. אנחנו מקווים שאחרי הבחירות תהיה ממשלה שתהיה מחויבת לקדם תחבורת אופניים ובטיחות רוכבים, ותאמץ שתי הצעות חוק שנניח על שולחן הכנסת בנושא - חיוב נהגים לשמירת מרחק מרוכבי דו גלגלי ויצירת תשתית הולמת. אנחנו קוראים לעיריות לעשות עבודה טובה יותר: הכתובת על הקיר, והמצב היום הוא בלתי אפשרי. אם ימשיכו לא לעשות עבודה טובה ולייצר בטיחות, נמשיך לפגוש את הרוכבים במודעות האבל בעמודים האחוריים של העיתונים".