ביטול פגישות וחלוקת מסכות מגן: המעסיקים הגדולים נגד הקורונה

המעסיקים הגדולים במשק הישראלי, בהם הבנקים, חברת החשמל והרכבת, מתיישרים עם הנחיות משרד הבריאות, וחלקם אף מחמירים את הדרישות כדי למנוע את התפשטות הנגיף • בדיסקונט מבטלים כנסים ומצמצמים נסיעות לחו"ל, ובחח"י הוקם צוות ייעודי האחראי על יישום הנחיות משרד הבריאות

ישראלים בבידוד יוצאים להצביע בקלפי מיוחד שהוקם עקב הגעת הקורונה לישראל / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
ישראלים בבידוד יוצאים להצביע בקלפי מיוחד שהוקם עקב הגעת הקורונה לישראל / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

התפרצות נגיף הקורונה בישראל לצד העלייה המדאיגה במספר הנדבקים ברחבי העולם, מחייבת לא רק את התייחסות משרד הבריאות. גם המעסיקים הגדולים במשק הישראלי מוציאים הנחיות בניסיון להגן על עובדיהם. 

רכבת ישראל, למשל, תחלק מסכות מגן לעובדים שבאים במגע יומיומי עם נוסעים. זאת "על מנת לשפר את מוכנות צוותי השטח של הרכבת וכדי להגביר את תחושת הבטיחות. עוד יחולק ג'ל לניקוי הידיים". בהנהלת הרכבת כתבו במכתב לעובדים שהופץ ביום שישי כי "בשלב זה אין כל שינוי בהנחיות הגורמים המוסמכים, והמסכות הן לא לשימוש מיידי, אלא רק לפי הוראה מפורשת, או לחילופין באירוע שבו יש חשד לנוסע המגלה תסמיני מחלה כגון חום, שיעול וכו'. יש לזכור כי בכל ארגון, בארץ ובעולם, וגם ברכבת, קיים מלאי מוגבל של מסכות, ולכן נבקש להשתמש בציוד בשיקול דעת, להתייעץ עם המנהלים הרלוונטיים לפני השימוש, ולשמור עליהן לשימוש חוזר".

בחברת החשמל הוקם צוות ייעודי האחראי על יישום הנחיות משרד הבריאות. בנוסף נערכים למקרה של החרפה במצב בכמה תחומים ובהם: המשך התפעול של תחנות הכוח במקרה של בידוד כך שאספקת החשמל תמשך כסדרה. הערכות למקרה שבו תדרש הפסקת קבלת קהל במשרד ספציפי ומתן מענה נקודתי בכלים דיגיטליים או במוקד חלופי. הוספת רכש של חומרי חיטוי, מסכות וציוד למקרה של עבודה בסביבה נגועה. בנוסף ניתנות הנחיות שוטפות לבידוד עובדים שחזרו מחו"ל ולדחיית התכנסויות פנים-ארגוניות על פי הצורך.

בנק דיסקונט הנחה את העובדים לנקוט מספר צעדים מעבר להנחיות משרד הבריאות. יחידות, שמוגדרות קריטיות להמשכיות עסקית הנכללות בחטיבות העסקית ובטכנולוגיות ובתפעול, הונחו פרטנית להיערכות הכוללת עבודה במתכונת מפוצלת או באתרים נפרדים. כל הכנסים המתוכננים ללקוחות ולעובדים בוטלו. עובדים שחוזרים מכל מדינה נדרשים להודיע למחלקת משאבי אנוש. נסיעות לחו"ל מטעם הבנק יצומצמו למינימום ובכפוף לאישור סמנכ"לים. יחידות הבנק צוידו בחומרי חיטוי ולבסוף מעדכנים כי בסניף מגדל העמק שבו פורסם שביקר חולה קורונה - ההנחיות שהתקבלו הן שאין חובת בידוד היות שאותו אדם שהה פחות מ-15 דקות ועל כן הסניף ישוב לעבודה אחרי הבחירות.

בנק הפועלים הנחה את העובדים להיענות להנחיות משרד הבריאות ולעקוב אחר רשימת היעדים בחו"ל, שהשבים מהם נדרשים לבידוד בית עד להשלמת 14 יום ממועד החזרה.

בבנק לאומי הורו לעובדים שלא לקיים ישיבות עם יותר מ-5 משתתפים. "במידה ונדרשת כמות גדולה יותר, נא להמיר את הפגישה לטלפון או לסקייפ", כתבו לעובדים. הנחיה נוספת שנמסרה במכתב נוגעת לעובדים ששבו מחו"ל "מכל מדינה שהיא, מתבקשים שלא להגיע למשרדים בבניינים שלהלן במשך שבועיים, זאת בגלל ריבוי אזורי ישיבה בחללים משותפים. עוד מונחים העובדים "לבטל בשלב זה את כל התכנסויות עובדים ולקוחות המתוכננות עד ה-15 במרץ. זה כולל ביטול של פעילויות למידה ופיתוח במרכז הדרכה או מחוץ למתקני הבנק. הקורסים היחידים שיתקיימו הן של מרכזי הבנקאות וסלקטיבית של אוכלוסיות היחידות הנמצאות בלוד. באשר לנסיעות לחו"ל מטעם הבנק, אלה "יצומצמו למינימום ההכרחי". בנוגע לניקיון המשרדים ומתקני הבנק מעדכנים כי "אנו נגביר את הנקיונות, נפזר חומרי חיטוי ומתבקשים כולנו להגביר את השמירה על ההיגיינה האישית בתקופה זו".

באמדוקס, שאחד מעובדיה נדבק בנגיף בעת חופשה באיטליה, ציינו כי הם פועלים בהתאם להנחיות משרד הבריאות. "מאז פרצה מגפת הקורונה, נהגנו משנה זהירות על מנת להבטיח סביבת עבודה בריאה ובטוחה עבור עובדנו בכל העולם. בתוך כך, היינו בין החברות הראשונות לבטל את השתתפותן בקונגרס המובייל העולמי בברצלונה. בהמשך למדיניות זו, עובדים שחזרו לאחרונה מאיטליה ומכל יעד אחר שלגביו ניתנו הנחיות רשמיות בנושא הקורונה, התבקשו ונשארו בבית למעקב בהתאם להוראות משרד הבריאות. אנו מאחלים החלמה מהירה לעובד ששב מאיטליה ופיתח את תסמיני המחלה, אשר גם הוא, על פי הנחייתנו, נמנע מלהגיע למשרדי החברה מאז חזרתו לארץ ועמד בקשר עם שירותי הבריאות. אנו נמצאים בקשר הדוק אתו ועם משפחתו בכדי לסייע במקרה הצורך. אנו נמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות ונעדכן ככל שנידרש לכך".

חברת אינטל ביטלה כנס שאמור היה להתקיים אתמול (א') במסגרת תכנית האקסלרטורים של החברה, אינטל איגנייט, ולעסוק בטכנולוגיות עתידיות. "בצל הקורונה הוחלט לדחות את האירוע", מסרו המארגנים. הסיבה לביטול היא ההמלצה שלא להשתתף בהתקהלויות המוניות כדי להימנע מהפצת המחלה, והאירוע נדחה למועד לא ידוע.

משרד הבריאות מחייב את החוזרים מסין, מתאילנד, מסינגפור, מהונג קונג, ממקאו, מקוריאה הדרומית, מיפן ומאיטליה להיות בבידוד עד להשלמת 14 יום ממועד החזרה. משרד הבריאות גם אוסר על כניסת זרים ששהו במדינות אלה 14 ימים לפני בואם לישראל.