צעד נדיר והכרה במשבר: הפד חתך ריבית באופן חריג בצל השלכות הקורונה

הבנק האמריקאי מצטרף לבנק המרכזי האוסטרלי וחותך את הריבית שבועיים לפני התכנסות ועדת השוק הפתוח • המדדים המובילים בניו יורק במסחר תנודתי • פאוול אמר במסיבת עיתונאים כי "הפד ראה סכנה לתחזית הכלכלית ובחר לפעול" • טראמפ: "כרגיל פאוול והפד איטיים. צריך להמשיך ולהקל"

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס
יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

הבנק המרכזי האמריקאי חתך הערב (ג') באופן חריג ומפתיע את גובה הריבית בארה"ב בחצי האחוז, וזאת בשל השלכות נגיף הקורונה. מדובר בהורדת ריבית דחופה שניתנה לפני מועד הכרזת הריבית המתוכננת לקראת סופו של חודש מרץ. יו"ר הפד פאוול אמר במסיבת עיתונאים כי "הפד ראה סכנה לתחזית הכלכלית ובחר לפעול".

לבנקים המרכזיים אין באמת כלים להתמודד עם הקורונה והורדת הריבית בארה"ב לא תסייע בדבר | פרשנות, וול סטריט ג'ורנל

"העוצמה וההתמדה של ההשפעה הכוללת על כלכלת ארה"ב נותרו באי ודאות גבוהה והמצב נותר נזיל", אמר פאוול. "על רקע זה, הוועדה קבעה כי הסיכון לתחזית הכלכלית לארה"ב השתנה מהותית. בתגובה הקלנו את המדיניות המוניטרית כדי לספק יותר תמיכה לכלכלה".

המדדים המובילים בניו יורק זינקו בתגובה ביותר מ-1%, מלבד מדד דאו ג'ונס שמאבד 0.5%, ועברו לירידות, וכעת נסחרים בתנודתיות חדה.

הורדת הריבית של הפד לא מספיקה לטראמפ, הנשיא צייץ כי "כרגיל פאוול והפד איטיים. גרמניה ואחרות מזרימות כסף לכלכלותיהן ובנקים מרכזיים אחרים הם אגרסיביים בהרבה".

טראמפ כתב עוד כי הפד "צריך להמשיך ולהקל, והכי חשוב, ליישר קו עם מדינות/מתחרות אחרות". לדבריו, "אנחנו לא משחקים במגרש מאוזן. לא הוגן כלפי ארה"ב. הגיע הזמן שהפדרל רזרב ינהיג. עוד הקלות והורדה!".

רק אתמול הנשיא טראמפ דחק ביו"ר הפד פאוול וצייץ כי הפד נשרך מאחור בכל הנוגע להתמודדות עם השלכות נגיף הקורונה. הורדת הריבית הבוקר באוסטרליה לשפל היסטורי האיצה בנשיא האמריקאי שוב לדחוק בבנק המרכזי להוריד ריבית.

השוק תמחר הורדת ריבית בפגישה הקרובה של חודש מרץ בגובה 0.25% באופן ודאי כתוצאה מההשפעה הצפויה של נגיף הקורונה על הכלכלה, והפעם פאוול מפתיע ומקדים את הורדת הריבית ואת עוצמתה (הפחתה של 0.5%) לפני הפגישה הצפויה של חברי ועדת השוק הפתוח ב-17-18 למרץ.

המהלך של הפד מגיע בהמשך לשיחת הוועידה של שרי האוצר של ה-G7 בהשתתפות יו"ר הפד פאוול ושר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין, אם כי ההצהרה שניתנה בסוף השיחה לא כללה צעדים קונקרטיים. כעת פאוול מפתיע את השווקים מצד אחד, ומצד שני המהלך מגדיר באופן רשמי את התפרצות הקורונה כמשבר שעלול להשפיע על הכלכלה הריאלית.

צריך להזכיר כי כלכלני גולדמן זאקס צפו את המהלך כשכתבו כי תיתכן אף הורדת ריבית עוד לפני הישיבה של ועדת השוק הפתוח ב-18-17 למרץ. בבנק ההשקעות מעריכים כי הפד יבצע הורדה נוספת של הריבית בגובה חצי אחוז ברבעון השני של 2020, כך שמדובר בסך-הכול בהורדה של 100 נקודות האחוז.

מנהל המחלקה הכלכלית בבנק הפועלים, ויקטור בהר, אמר בתגובה להחלטת הריבית של הפד: "הפד האמריקאי הכין את הקרקע לשינוי בריבית עוד ביום שישי כשפרסם הודעה שלא תוכננה מראש, בה התייחס לתגובה אפשרית לווירוס הקורונה. הפחתת ריבית של חצי אחוז שלא במועד מתוכנן היא אירוע חריג מאוד, שמעיד על החששות של הבנקים המרכזיים מההשפעות של התפשטות וירוס הקורונה.

"ניכר שהיה תיאום בין הבנקים המרכזיים בעולם. באוסטרליה לדוגמה הריבית הופחתה הבוקר ברבע אחוז לרמה של 0.5%, וגם באנגליה יצא הבנק המרכזי בהודעה שיפעל למתן את השפעות הווירוס. שוקי הכסף גילמו בשבוע האחרון הפחתות ריבית אגרסיביות, ובמידה רבה הם אילצו את הבנק המרכזי "להתיישר" עם הריבית אותה גילמו.

"אי התאמת הריבית לצפי של השווקים יכלה לגרום להתגברות הציפיות למיתון, ואולי גם "אכזבה" מצד שוקי המניות. כלי הריבית הוא אולי לא אופטימלי במאבק נגד השפעות וירוס הקורונה, אבל הבנקים המרכזיים נאלצו בכל זאת להגיב. העובדה שאנו בשנת בחירות בארה"ב, והלחץ של הממשל על הפד גבוה, כנראה תרמה גם כן להחלטה. כיוון שההחלטה הייתה מתואמת בין הבנקים המרכזיים, זה מגדיל הסתברות שנראה את הריבית יורדת גם בישראל, כמובן לא בחצי אחוז".