פנאקסיה תנסה לגלות איזה חומר בקנאביס עוזר לאוטיסטים

גילוי כזה עשוי לשפוך אור על מנגנון המחלה • החברה תשתף פעולה עם מכון סקולטק, מכון מחקר למדעים במסקבה שהוקם בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת MIT האמריקאית

חברת פנאקסיה  הודיעה השבוע על שיתוף פעולה עם מכון סקולטק, מכון מחקר למדעים במוסקבה שהוקם בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת MIT האמריקאית, לאיתור הרכיבים בצמח הקנאביס הפעילים נגד אוטיזם.

מנגנון תסמונות הספקטרום האוטיסטי עדיין לא פוענח, ואין היום תרופה מלבד קנאביס שנחשבת ליעילה לטיפול במחלה. גם קנאביס לא עבר עד כה מחקרים במחלה זו הדומים למחקרים שעוברות תרופות מרשם חדשות בשוק, אך בישראל לבדה מאות ילדים מטופלים בקנאביס, והוריהם מדווחים על שינויים מפליגים בהתנהגותם. על פי הדיווחים הילדים ישנים טוב יותר, הם רגועים יותר, והם תקשורתיים יותר. ניתן היה לחשוד כי הילדים רגועים משום שהם תחת השפעה ממסטלת, אולם שמן הקנאביס הניתן לילדים האוטיסטים בדרך כלל לא מכיל את החומר הממסטל THC.

אז מה כן גורם להשפעה? לדברי ד"ר דדי סגל, מנכ"ל ומייסד-משותף בחברת פנאקסיה, עדיין לא ידוע מהם בדיוק החומרים הפעילים בקנאביס המובילים להשפעה. "יש היום כמה זנים של קנאביס רפואי שיש להם בדיוק את אותו מינון של חומרים פעילים מאלה שאנחנו יודעים היום לנטר, ולמרות זאת אנחנו רואים שעל אותו ילד יש זנים שעובדים טוב מאד, יש כאלה שעובדים חלקית ויש כאלה שבכלל לא. לפעמים גם קורה שאותו זן, בין עונות שנה או בין אצוות גידול, עובד אחרת או שלא עובד כלל".

כך, נראה שההשפעה על אוטיזם לא נובעת רק מן החומרים הפעילים אותם נוהגים מגדלי הקנאביס לבקר ולנטר, אלא אולי דווקא מחומרים אחרים הנמצאים בכמות הרבה יותר קטנה בצמח, או אולי משילוב ספציפים בין החומרים המוכרים לחומרים פחות מוכרים. מיהם החומרים הלא מוכרים הללו? את זה פנאקסיה רוצה לבדוק עם סקולטק.

פנאקסיה תעביר לסקולטק נתונים על מאות מאות אצוות של קנאביס רפואי שניתן לילדים אוטיסטים. האצוות הללו נדגמו, ופורקו למאות מרכיבים. במקביל לכך, הורי הילדים האוטיסטים שהשתמשו באותן אצוות שבניסוי ימלאו שאלון, שממנו ניתן יהיה להסיק האם החומר יעיל. ההורים יספרו סימפטומים כגון: מספר הפעמים שהילד מתעורר בלילה, התפרצויות זעם, משפטים נפוצים של הילד, אוצר מילים ועוד.

במידה ויתגלו בקנאביס חומרים מסויימים שנראה על פי הנתונים שהם בעלי פוטנציאל ההשפעה הגבוה ביותר, ניתן יהיה גם לפתח אותם לתרופת מרשם, אם כחלק מקנאביס רפואי, ואם בנפרד.

אם הניסוי יצליח ותאתרו את החומר הפעיל, בעצם העולם ידע הרבה יותר על המנגנון שמוביל למחלת האוטיזם?

סגל: "לא כל פעם שמפתחים תרופה למחלה, מפענחים גם במדוייק את המנגנון שלה, אבל זו יכולה להיות נקודת התחלה".

פנאקסיה ישראל נסחרת בתל אביב לפי שווי של 296 מיליון שקל. לחברה מפעל לעיבוד קנאביס רפואי המספק קנאביס לשוק הישראלי, והיא מקווה לפעול בקרוב גם בחו"ל. לאחרונה השלימה גיוס ממשקיעים מוסדיים בהיקף של 29 מיליון שקל כהיערכות לייצוא לאירופה.