דרמה: קבוצת לופטהנזה וריאנאייר עוצרות את הטיסות לישראל

בקבוצת לופטהנזה - הכוללת גם את סוויס ואוסטריאן איירליינס - מסבירים כי המהלך נובע מהחמרת הנחיות הכניסה לישראל על רקע התפשטות הקורונה • וויז אייר מבטלת את הטיסות בקו וינה-ת"א ווינה-אילת

מטוס של לופטהנזה / צילום: Shutterstock.
מטוס של לופטהנזה / צילום: Shutterstock.

19:15

חברת תעופה ההונגרית וויז אייר, המפעילה טיסות מישראל ליעדים שונים באירופה, מבטלת את טיסותיה בקוו וינה-תל-אביב ווינה-אילת

18:10

אחרי לופטהנזה, גם חברת הלואו קוסט ריאנאייר משנה כיוון ועוצרת את טיסותיה ליעדים מהם נדרש בידוד לשבים ונאסרה כניסת זרים: לפי אתר החברה לא ניתן להזמין טיסות בחודש מרץ מישראל ליעדים בצרפת, אוסטריה וגרמניה.

עצירת הפעילות מצד חברות התעופה הזרות היא מהלך מתבקש על-ידן - לא רק לאור ביקש נמוך שילך ויפחת אלא גם משיקול של צוותי האוויר שלהן, שלפי ההנחיות יצטרכו להיכנס לבידוד בישראל במקרה שיעצרו בין טיסות למנוחה. ב-2019 הטיסה ריאנאייר בקווים מישראל ואליה 752 אלף נוסעים.

16:05

בעקבות כניסת התקנות החדשות לתוקף בנושא נגיף הקורונה, קבוצת לופטהנזה מודיעה על ביטול כל הטיסות לישראל למשך שלושה שבועות.

מדובר בהודעה דרמטית הכוללת את כל שלוש החברות בקבוצת לופטהנזה (לופטהנזה, סוויס ואוסטריאן איירליינס) שיבטלו את כל טיסותיהן לתל-אביב ולאילת החל מיום ראשון 8 במרץ ועד ל-28 במרץ.

בחברה מנמקים כי המהלך נובע מהחמרת הנחיות הכניסה לישראל, שייכנסו לתוקפן החל מ-6 במרץ וכוללות, בין היתר, איסור כניסה לנוסעים מגרמניה, משווייץ ומאוסטריה, הנחיות אשר יובילו לירידות חדות בביקושים לטיסות לישראל.

עוד נמסר כי לופטהנזה רואה עצמה מחויבת לבצע שינויים אלה מסיבות כלכליות ותפעוליות, כיוון שנוסעים רבים אינם מורשים להיכנס לישראל.

מסיבות תפעוליות, חלק מהטיסות לתל-אביב בשישי-שבת הקרובים כבר בוטלו, כיוון שהתקנות החדשות אוסרות גם על צוותי האוויר להיכנס לארץ.

בימים כתיקונם, חברות התעופה של קבוצת לופטהנזה מציעות 10 טיסות יומיות לתל-אביב, ובנוסף מציעה לופטהנזה טיסה שבועית אחת לאילת. 

עוד מודיעה לופטהנזה כי היא מבטלת כ-7,100 טיסות פנים-אירופאיות בחודש מרץ, החל מהיום. 

סנונית ראשונה? 

יש להניח כי זוהי סנונית ראשונה של חברות תעופה זרות שיבטלו טיסות לישראל. אייר פראנס כבר ביטלה טיסות בימים אלה, וגם אל על צמצמה קווים לאירופה עוד לפני ההנחיות עליהן הכריז משרד הבריאות באשר לצורך בבידוד גם לשבים מצרפת, ספרד, אוסטריה ושווייץ. לאל על לבדה יש 40 טיסות ביום ליעדים האלה, ובשלב זה היא ממשיכה לטוס אליהם, אבל יש להניח כי ייעשו התאמות מסחריות לפי הביקוש. 240 מאנשי הצוות של אל, בהם 90 טייסים, נכנסו אתמול (ד') לבידוד.

ביטול הטיסות של לופטהנזה באופן מיידי, משמעו שישראלים רבים יצטרכו למצוא פתרון לחזור לישראל, היישר לבידוד ביתי של 14 ימים.

נוסעים שמחזיקים בכרטיס טיסה של לופטהנזה, אוסטריאן או סוויס למועד שבו לא יתקיימו הטיסות' יקבלו החזר מלא אחרי שיפנו לחברה. נוסעים שנמצאים באירופה נדרשים לפנות לשירות הלקוחות של החברה או לסוכני נסיעות למציאת פתרון וטיסה חלופית. בשלב זה חברת בראסלס, הטסה לבריסל מתל-אביב, ממשיכה בטיסות שלה, היות שבלגיה לא נכללת ברשימת המדינות מהן נדרש בידוד. 

בנוסף, טורקיש איירליינס מעדכנת כי לכרטיסי טיסה שיירכשו בין התאריכים 6.3.20-24.3.20 ולנסיעה המסתיימת עד 31.12.20 יינתן שינוי ראשון חינם (עד ל-5 ימים לפני מועד הטיסה) לכל היעדים הבינלאומיים של טורקיש (להוציא את היעדים שנסגרו בשל אזהרת המסע).

גם וירג'ין אטלנטיק יצאה במדיניות מקלה: לקוחות שיזמינו טיסות בחודש מרץ יוכלו לבצע שינוי חינם בטווח של עד 24 שעות לפני הטיסה, מדובר על טיסות עד ל-30 לספטמבר 2020. החברה לא מאפשרת ביטול חינם.

יש להניח כי החברות הבאות שיעצרו את הטיסות בקווים מתל-אביב הן אייר פראנס ואיבריה. החברה הצרפתית כבר ביטלה 6 טיסות בקן תל אביב-פריז ליומיים הקרובים.