רשות ניירות ערך האמריקאית מקלה על סטארט-אפים לגייס כסף

תוכנית חדשה תאפשר לחברות להשתמש בגיוס המונים כדי לגייס עד 5 מיליון דולר, לעומת מיליון דולר כיום

הייטק / צילום: Shutterstock
הייטק / צילום: Shutterstock

סטארט-אפים וחברות קטנות יוכלו לגייס יותר כספים ממשקיעים בשיטות של מימון המונים, לפי תוכנית שפרסמה השבוע רשות ניירות הערך האמריקאית, ה-SEC.

ההצעה מנסה להקל עוד יותר את הכללים לגיוסי הון כמו crowdfunding, שמיועדים לגייס באמצעים מקוונים סכומי כסף מוגבלים באופן זול וקל יותר מגיוסי הון סיכון. התוכנית, שעברה ברוב של שלושה מול אחד בנציבות ה-SEC, מדגימה איך רגולטורים שמינה הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ מנסים להקל על חברות קטנות ומתחילות שאין להן גישה לחלופות כמו הון סיכון.

על פי התוכנית, חברות יוכלו להשתמש בגיוס המונים כדי לגייס עד 5 מיליון דולר, לעומת מיליון דולר בלבד היום - תקרה שנקבעה בחוק מ-2012. התוכנית פתוחה כעת להערות הציבור במשך 60 יום.

עסקים מתלוננים זה שנים על כך שמימון המוני לא נפוץ מספיק בגלל התקרה הנמוכה שנקבעה לו בחוק. בו זמנית, החוק מחייב גם את החברות שמגייסות כך הון לספק למשקיעים דוחות כספיים מבוקרים, מה שמייקר את העלות של הגיוס הזה.

בשנים 2016-2018 הושלמו 519 עסקאות של גיוס הון המוני, בסכום חציוני של 107,367 דולר שגויס, כך דיווחו ב-SEC בשנה שעברה. ההשקעה החציונית הייתה 260 דולר בלבד לעסקה.

תקרה בגובה של מיליון דולר נקבעה גם מחשש שנוכלים ינצלו את הפיקוח הרגולטורי הקל כדי לקדם השקעות גרועות, אמר אנדי גרין, עזור סנטור דמוקרטי לשעבר והיום מנהל למדיניות כלכלית במרכז לקדמה אמריקאית.

ה-SEC מציעה גם להעלות את תקרת ההשקעה של משקיע יחיד בעסקאות מימון המוני. לפי ההצעה החדשה, אנשים יוכלו להשקיע עד 10% מהכנסתם השנתית או השווי נטו שלהם, הסכום הגבוה בין השניים. החוק הנוכחי מדבר על הנמוך מן השניים.

סעיף אחר בהצעה יאפשר לחברות לגייס 75 מיליון דולר באמצעו "מיני-הנפקה ציבורית", לעומת 50 מיליון דולר כעת. האפשרות הזו, שידועה כ"רגולציה A+", באה עם דרישות גילוי נאות נוקשות יותר ממימון המונים. משתמשות בה חברות הזנק שרוצות יותר הון בלי לעבור את הליכי הנפקת מניות.