בהלת הקורונה "גילחה" מיליארדי שקלים משווי חברות המלונאות; פתאל חוזרת למחיר שבו הונפקה לפני כשנתיים

מניית ישרוטל צנחה היום ב-19% והשלימה ירידה של 30% בתוך שבועיים • מניית רשת מלונות דן ירדה ב-7% והשלימה נפילה של 18% בשבועיים • ואילו מניית פתאל החזקות צנחה ב-11% והשלימה ירידה של 34% בשבועיים האחרונים ושל 43% מתחילת 2020

דוד פתאל / צילום: איל יצהר
דוד פתאל / צילום: איל יצהר

על רקע התפשטותו של נגיף הקורונה במדינות מרכזיות באירופה וגם בישראל, שהובילה לצניחה כללית בשוק המניות, נרשמו היום (א') ירידות חדות במניות חברות המלונאות בבורסת תל-אביב - סקטור פגיע באופן מיוחד להשפעות הנגיף.

בתוך כך, מניית ישרוטל  צונחת בכ-19% ומשלימה ירידה של 30% בשבועיים; דן מלונות  יורדת היום ב-7% ומשלימה נפילה של 18% בשבועיים; ואילו מניית פתאל החזקות  צונחת ב-11% ומשלימה ירידה של 34% בשבועיים האחרונים ושל 43% מתחילת השנה.

בעקבות הירידה היום נסחרת פתאל בבורסה בשווי של כ-4.7 מיליארד שקל, לעומת כ-8 מיליארד שקל בסוף 2019 - והיא מתקרבת למחירה בעת הנפקת המניות שביצעה בבורסה לפני כשנתיים. במקביל לירידה החדה במניית החברה, נרשמו גם ירידות חדות באג"ח שהנפיקה פתאל, והתשואה עליהן זינקה בימים האחרונים לרמה של 6.5%-7.5%. 

פתאל החזקות, הנמצאת בשליטת מייסד החברה (המכהן בתפקידי יו"ר ומנכ"ל) דוד פתאל, פועלת בישראל ובאירופה. לפני כשלושה שבועות (ב-17 בפברואר) עדכנה החברה בדיווח לבורסה כי "על-פי הערכה ראשונית שביצעה החברה, צפויה בחודשים הקרובים, הן בישראל והן באירופה, ירידה לא מהותית בהכנסות החברה, בעיקר בגין ביטול הזמנות קיימות בשילוב עם ירידה מסוימת בהזמנות עתידיות, שלהערכת החברה, ניתן לייחסן לאירוע נגיף הקורונה".

מאז לא פרסמה פתאל עדכון נוסף, אבל החברות דן וישרוטל, שפועלות בעיקר בישראל, עדכנו בימים האחרונים כי צפויה פגיעה בתוצאותיהן. מלונות דן דיווחה לבורסה בשבוע שעבר כי היא צופה ירידה ברווחיות התפעולית של החברה ברבעון הראשון לשנת 2020, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. זאת, בעיקר בגין ביטולי הזמנות קיימות ועקב ירידה בהזמנות עתידיות, "אותן מייחסת החברה לאירוע נגיף קורונה והשלכותיו". החברה לא פרסמה הערכה כספית באשר לנזקים שהיא צפויה לספוג.

צפויה ירידה בהכנסות ישרוטל

ישרוטל עדכנה ביום חמישי האחרון כי צפויה "ירידה בהכנסות החברה וברווחיותה ברבעונים הראשון והשני לשנת 2020, בהשוואה לרבעונים המקבילים אשתקד, עקב ביטולי הזמנות קיימות וירידה צפויה בהזמנות עתידיות".

פתאל, כאמור, לא עדכנה את המשקיעים בימים האחרונים, ולא מן הנמנע כי היא תפרסם דיווח היום או בימים הקרובים. 

פתאל הנפיקה את מניותיה לראשונה בבורסה בפברואר 2018 וגייסה כ-500 מיליון שקל לפי שווי של כ-4.5 מיליארד שקל "אחרי הכסף". לחברה יש שתי סדרות אג"ח בהיקף כולל של כ-960 מיליון שקל (סדרה ב' בהיקף של כ-730 מיליון שקל במח"מ של 3.3 שנים, וסדרה ג' בהיקף של כ-230 מיליון שקל במח"מ של 5.4 שנים).

בעל השליטה בחברה, דוד פתאל, ובת זוגו לשעבר הדסה ניצלו את מחירי השיא במניה ומכרו אשתקד מקצת מהחזקותיהם לגופים מוסדיים תמורת כ-550 מיליון שקל - עיקר התמורה (457 מיליון שקל) של דוד פתאל, והיתרה (93 מיליון שקל) של הדסה. 

רשת מלונות פתאל, שהוקמה במרץ 1999, מפעילה כיום כ-41,700 חדרים ב-216 בתי מלון ב-19 מדינות בעולם. בישראל מפעילה הרשת 46 בתי מלון, מתוכם 26 בבעלות מלאה או חלקית. באירופה מפעילה פתאל 170 בתי מלון, מתוכם 61 בבעלות מלאה או חלקית.