הבורסה משלמת את מחיר המסחר ביום ראשון ומאחורי הפאניקה גם מסתתרות הזדמנויות | יניב פגוט, דעה

במדינה שבה אין ממשלה כבר יותר משנה, וכולם עסוקים בהכפשת האחר ובשנאת חינם, איש לא מתפנה לומר לציבור מה התוכניות הכלכליות להתמודדות עם המשבר שנכפה עלינו • עיני המשקיעים מופנות לקריסת שוק המניות, אבל הסיפור של יום המסחר הנוכחי הוא קריסת מדדי האג"ח הקונצרניים, כאילו היו מניות דלות שווי

הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב/ צילום: איל יצהר

קריסת שוק המניות היום היא פועל יוצא של פאניקה עצומה, שכן נדמה כי בסרט הזה אף אחד מאתנו לא היה. החוסכים בישראל מצאו את עצמם בסוף השבוע האחרון תחת מטח כבד של הפחדות, הנוגעות להשלכות הפוטנציאליות של התפשטות וירוס קורונה על הכלכלה העולמית והמקומית - ולפיכך, אך טבעי הוא שהם ינסו למלט את כספם מפני תרחיש יום הדין. זאת, אף שנדמה היה בשנים האחרונות כי ציבור המשקיעים למד לשלוט על בלוטות הפאניקה ולהמתין עד יעבור זעם.

ערוצי התקשורת עמוסים בימים האחרונים במומחים למחלות ופוליטיקאים כאלה ואחרים, אבל הציבור אינו מקבל את ההתייחסות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, משה כחלון, לזווית הכלכלית של הסיטואציה הקיצונית. במדינה שבה אין ממשלה כבר יותר משנה, וכולם עסוקים בהכפשת האחר ובשנאת חינם, איש לא מתפנה לומר לציבור מה התוכניות הכלכליות של המדינה להתמודדות עם הסיטואציה שנכפתה עלינו. במקביל להכרזות על חיטוי תחנות אוטובוסים, נכון היה להכריז על צעדים כלכליים, אבל הכלכלה לא עניינה איש במשך שלוש מערכות בחירות, וכך גם בעיצומו של האירוע הנוכחי.

העובדה שהמסחר בבורסת תל אביב מתנהל ביום ראשון, בעוד בורסות זרות סגורות, היא עובדה בעייתית, שכן אם המסחר בבורסות זרות היה מתנהל במקביל באווירה רגועה יחסית, בכך הוא היה ממתן ירידות מהותי עבור המשקיעים המקומיים. במדינה מתוקנת, שלא מנוהלת על ידי פונקציונרים כאלה ואחרים, המסחר היה מתנהל בין יום שני ליום שישי, כי זה מה שצריך להיות, אבל ישראל אינה מדינה מתוקנת. 

מטבע הדברים, העיניים של המשקיעים מופנות היום לקריסה החדה בשוק המניות המקומי, אבל הסיפור של יום המסחר הנוכחי עבורי הוא קריסת מדדי איגרות החוב הקונצרניים, כאילו היו מניות דלות שווי. 

מצב הנזילות של מרבית הפירמות בדירוג השקעה ומעלה ערב המשבר, הוא הטוב ביותר שיכולנו לבקש. מרבית החברות גייסו ומיחזרו חוב בזול - ולפיכך יש ברשותן די משאבים להתמודד עם אירוע משברי שיארך חודשים ספורים ואף יותר מכך. ברור כי המשקיעים שמבצעים מכירת חיסול של תיק איגרות החוב שלהם היום, אינם מחזיקים באקסל מסודר של דוח המקורות והשימושים של חברות השורה הראשונה בישראל, והם מונעים פאניקה בשוק דל נזילות.

אומר בזהירות המתבקשת במצבים כאלה, כי מי שלא צופה מיתון כלכלי גלובלי ארוך - המפולת הנוכחית מזמנת לו רכישה של אג"ח מן השורה הראשונה של המנפיקים בישראל, במחירים אטרקטיביים, גם אם התחתית עדיין לפנינו - ולפיכך, נכון יהיה לפעול בגזרה זו בהדרגה. 

הקריסה החדה בשווקים היא אירוע שאף גוף מוסדי לא יכול היה להתכונן אליו, אלא בשוליים, שכן מדובר בגופים המנהלים עשרות רבות של מיליארדי שקלים בשווקים בעלי נזילות מוגבלת. "הגאונים" שיגידו לכם כי הם ידעו בתחילת המשבר הנוכחי כי הוא עתיד לאיים על הכלכלה הגלובלית, הם ודאי מיליארדרים הבוקר - אבל אני לא פגשתי אותם בינתיים. 

הכותב הוא יועץ כלכלי, דירקטור וחבר ועדות השקעה בגופים מוסדיים. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בניירות הערך המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם