ראש הממשלה נתניהו: מגבילים התקהלויות במקומות סגורים ל-100 איש

ראש הממשלה ציין הערב כי מצב המשק הישראלי "במצב טוב מאוד" וכי "עלינו לשנות את שגרת החיים שלנו כדי להתמודד עם איום חיצוני" • מנכ"ל משרד הבריאות: "בתי ספר ומקומות העבודה ימשיכו לעבוד. אנחנו כן אומרים למקומות העבודה להתארגן לכך שיותר עובדים יעבדו מהבית"

בנימין נתניהו / צילום: Oded Balilty, AP
בנימין נתניהו / צילום: Oded Balilty, AP

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הבריאות יעקב ליצמן, ראש המועצה לביטחון לאומי ומנכ"ל משרד הבריאות פנו לציבור הערב (ד') והודיעו על החמרת הצעדים למניעת התפשטות נגיף הקורונה. כך, הוטל איסור התקהלויות של יותר מ-100 איש. בתי ספר, מקומות העבודה והתחבורה הציבורית פועלים נכון לשעה זו כרגיל. תשקל דחייה בפתיחת שנת הלימודים באוניברסיטאות. 

■ ממשיכים ללכת לעבודה ומה עם בתי הספר? כל מה שצריך לדעת על ההנחיות החדשות והדרמטיות של משרד הבריאות | גלי וינריב ושני אשכנזי

במקביל, מנכ"ל משרד הבריאות אף קרא לכל אדם שסובל מתסמינים נשמתיים או חום, שיעול וקוצר נשימה להיכנס לבידוד. "זה לא אומר שיש לכם קורונה אלא שאנחנו עושים צעד מגן מפני התפשטות המחלה. אנשים חולים צריכים להיות בבית", אמר משה בר סימן טוב. 

בנימין נתניהו: "צריך שינוים התנהגותיים כדי שנעבור את המשבר יחד"

נתניהו אמר: "המגפה הוגדרה הערב כמגפה עולמית הפוקדת את כל המדינות, אך האתגר הבריאותי הוא משמעותי. וגם מדובר באתגר כלכלי ובינלאומי. שוחחתי היום עם פרופ בריקס, דברה. האחראית על המלחמה בנגיף בארה"ב. היא שיבחה את ההתארגנות שלנו".

ראש הממשלה הוסיף כי "שוחחתי גם עם ראש ממשלהת הודו נרנדרה מודי כיוון שאנחנו תלוים גם בקווי אספקה. המשק הישראלי במצב טוב. טוב יותר, טוב מאוד".

נתניהו המשיך: "הנושא השני, הערב, הבריאות של הציבור. אני בהתייעצות מתמדת עם שר הבריאות ידידי ליצמן והיועץ לבטחון לאומי, בן שבת. אני חושב שצריך להבין שהמשבר הזה שונה במהותו ממשברים אחרים. אנחנו עושים הכל, לטפל באיום חיצוני כדי לשנות ככל המעט את שגרת החיים הפנימית. אחרי שטיפלנו וצמצמנו מאוד את המעטפת החיצונית, עלינו לשנות את שגרת החיים שלנו כדי להתמודד עם איום חיצוני. בפירוש נצטרך לשנות. זה לא קל ומחייב אותנו הרבה שינויים. כולנו אוהבים להתחבק לנשק ללחוץ ידיים, אין מעכשיו. צריך לרחוץ את הידיים כל הזמן, לשמור על היגיינה אישית. לשים מטפחת על הפנים או טישיו - וזאת כדי למנוע שיעול והתפשטות רסיסי רוק".

עוד בנוגע לנושא השני אמר רה"מ: "זה מעביר את המחלה באמצעות רסיסי רוק. ולכן לקחת טישו איתכם ולהתעטש ללתוך טישו, תעשו זאת, וזה עושה שינוי גדול מאוד. כדי שתגנו אחד על השני. ככל שניתן פחות לגעת בפנים. הדבר בנוסף - אנחנו מבקשים להגביל התקהלות. אנחנו מגבילים במקומות סגורים ל-100 איש".

נתניהו הרחיב: "אם אין צורך בכנסים ואירועים, אל תקיימו ואל תלכו. אנחנו במגפה עולמית. מדינות אחרות שלא נקטו, נמצאים במדרון מאוד קשה. אנחנו שומרים על המדינה אבל צריך שינוים התנהגותיים כדי שנעבור את המשבר יחד. יהיו החרגות לצרכי ביטחון , בריאות, צבא. שנת הלימודים האוניברסיטאית - אנו שוקלים את דחייתה; לגבי בתי הספר, השיקולים הם שונים ונדון על כך בהמשך".

אחרי נתניהו, עלה לדבר שר הבריאות ליצמן שאמר "נתניהו החליט על צעדים לא קלים. החשש הוא שהעסק יצא מן השליטה. יש לנו כל יום עליה במקרים וחייבים לטפל. נתניהו אמר שצריך לטפל בהתקהלויות מעל ל-100 איש. אנחנו נדון אח״כ בנושאים, מה הם החריגים".

ליצמן חזר על ההוראות לשטיפת ידיים: "ידיים, לנקות היטב, ללא מגבות במקומות ציבוריים, כמו בבתי כנסת".

שר הבריאות הוסיף כי ״הקשישים של מדינת ישראל, הם מן הקשישים בעולם מבחינת גיל ממוצע. עלינו לשמור עליהם. אנחנו מתפללים שהשם יעזור, ושאף אחד לא ימות מן הקורונה אצלנו".

סימן טוב: "קוראים למעסיקים לאפשר ליותר עובדים לעבוד מהבית"

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר כי "למרות מה שאומרים, הישראלים פועלים לפי ההנחיות שלנו, המאסה הגדולה מקשיב להנחיות ובזכות זה אנחנו נמצאים היכן שאנחנו לעומת מדינות אחרות. הגבלת ההתקהלויות בשורה קשה לציבור, זו הגבלה משמעותית ונמצא לה התאמות כדי להמשיך בשגרת החיים. בתי ספר, בנקודת הזמן הזו, ימשיכו לעבוד, יימשיכו גם תחבורה ציבורית ומקומות עבודה. קורים למעסיקים לאפשר ליותר עובדים לעבוד מהבית. שנת הלימודים האקדמית - נשב יחד עם המועצה להשכלה גבוהה ונחליט על אופן הלמידה. 

קוראים לכל האנשים שיש להם תסמינים נשמתיים או חום, שיעול וקוצר נשימה להיכנס לבידוד - זה לא אומר שיש לכם קורונה אלא שאנחנו עושים צעד מגן מפני התפשטות המחלה. אנשים חולים צריכים להיות בבית. נעגן את זה בחוק - כל מי שיש לו סימפטום של חום וסימפטום נשימתי צריך להיות בבית. לא צריך לצלצל למד"א, לפנות לרופא המשפחה אם יהיה צורך נטפל. זה צעד הגנתי חשוב. 

תאפשרו לנו לטפל בסבים וסבתות, שנצליח להגיע אליהם יהיה אפשרי אם נוריד את מספר החולים ולשטח את העקומה. דיבר שר הבריאות דיבר על הימנעות מביקורים של קשישים - זה יכול להציל חיים. למרות המאמצים ידוע לנו שתימשך העלייה במספר החולים גם היום גם קצב הגידול יעלה ולכן יהיה יותר קשה. מודע לחששות הצוותים הרפואיים ומודה להם מעומק הלב. הפחד והחשש גדולים".

מכה קשה נוספת

בהסתדרןת המורים מאיימים לנקוט בצעדים מיידים. דורשים מרה״מ שיחטאו את כל מוסדות החינוך, ואם לא - ישבתו.

מהתאחדות המלונות נמסר בתגובה לדבריי נתניהו: "מכה קשה נוספת לתעשיית המלונות המוכה. המלונאים אופטימיים מטבעם, מבינים כעת כי הממשלה הכריזה עליהם מלחמה ואחרי חיסול התיירות מחו״ל פוגעים כעת קשה גם בתיירות הפנים.
הממשלה פוגעת ועליה לשלם ומהר. ממשלת ישראל חייבת לחשוב גם על היום שאחרי הקורונה והיום היא פוגעת קשה שוב במנועי הצמיחה".