חמשת הבנקים הגדולים מצהירים על הקלות ללקוחותיהם בשל השלכות התפרצות הקורונה

שלושה חודשי דחייה של תשלומי המשכנתא, על פתיחת מסלולי הלוואות ייעודיים עבור עסקים שנקלעו לקשיים תזרימיים ואף הקפאה זמנית של המשכנתא ולקבל פטור מלא מעמלה • אלו ההקלות של הבנקים

בנק מזרחי-טפחות,בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק איגוד ובנק מרכנתיל / צילומים: איל יצהר, אייל הצפון, בר-אל
בנק מזרחי-טפחות,בנק הפועלים, בנק דיסקונט, בנק לאומי, בנק איגוד ובנק מרכנתיל / צילומים: איל יצהר, אייל הצפון, בר-אל

המערכת הבנקאית מצהירה על שורת מהלכים שנועדו להקל על ציבור הלקוחות בצל משבר הקורונה הנמשך, והצפוי להעמיק, לצד הבידודים המתרבים. היום הודיעו הבנקים כי יאפשרו דחיות בתשלומי משכנתא, בשל התפשטות הקורונה.

כך, בנק הפועלים הודיע כי הוא "מאפשר דחייה בתשלומי משכנתא בשלושה חודשים" בכך שיתיר ללקוחות המשכנתאות שלו "להקפיא את תשלומי ההלוואה (קרן וריבית) לתקופה של עד שלושה חודשים". עוד ציינו בבנק כי "לקוחות המעוניינים בכך יוכלו לבקש דחייה בקלות ובנוחות באמצעות שיחה טלפונית למוקד בנק הפועלים ללא צורך בהגעה פיזית לסניף".

בנק דיסקונט ההודיע מצדו כי "לנוכח משבר הקורונה" הבנק "יאפשר ללקוחות העסקיים והפרטיים פתרונות, שיסיעו להם להתמודד עם אי הודאות הכלכלית ולצלוח תקופה קשה זו. במסגרת זו, יאפשר הבנק עד שלושה חודשי דחייה של תשלומי המשכנתא, כולל הקרן והריבית, וקבלת פטור מלא מעמלה... בנוסף, הוחלט על פתיחת מסלולי הלוואות ייעודיים עבור עסקים שנקלעו לקשיים תזרימיים, ובתוך כך, הלוואות גישור לתשלום משכורות והוצאות שוטפות, הלוואות סיוע עם מנגנון דחיית תשלומי הקרן עד 6 חודשים".

בבנק לאומי הודיעו כי "לאור התפשטות נגיף הקורונה בישראל, ומתוך רצון להקל על לקוחות שכירים ועצמאיים שנמצאים בבידוד ביתי או אשר נתקלים בבעיות בתזרים המזומנים לאור המצב, הבנק מציע ללקוחות בעלי משכנתא לבצע הקפאה זמנית של המשכנתא ולקבל פטור מלא מעמלה בגין ההקפאה, וזאת עד להודעה חדשה". הם פירטו בהקשר זה כי "הבנק יאפשר ללקוחות עד שלושה חודשי דחייה של תשלומי המשכנתא, כאשר תשלומי המשכנתא שנידחים, ייפרסו מחדש על פני יתרת תקופת המשכנתא".

כמו כן, ובהמשך להודעת החשכ"ל מוקדם יותר השבוע, לאומי ומנורה מבטחים הודיעו היום כי "יעמידו הלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים שנקלעו לקשיים כתוצאה מהתפשטות הנגיף", בהלוואות בהליך מזורז, "ללקוחות כל הבנקים". "זאת במסגרת קרן ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה, ועל רקע החלטת הממשלה להגדיל את תקציבי הסיוע לעסקים בתקופה זו. ההלוואה הינה בגובה של עד 500,000 שקל או עד 8% מהמחזור השנתי האחרון של בית העסק (הגבוה מביניהם), לתקופה של עד 5 שנים, עם אפשרות לדחות את תשלום קרן ההלוואה (גרייס) לתקופה של עד 6 חודשים" על פי הודעת לאומי ומנורה מבטחים.

הבנק הבינלאומי הודיע כי הוא מאפשר ללקוחותיו "דחיית תשלומי משכנתא ל-3 חודשים. הדחייה כוללת הן תשלומי קרן והן ריבית". עוד פירטו בבנק כי "ניתן לבצע הן באתר האינטרנט והן באפליקציה הלוואות והגדלת מסגרת אשראי".  גם הבינלאומי מעניק אשראי במסגרת הקרן לעסקים קטנים בערבות המדינה.

גם מזרחי טפחות - השחקן הגדול ביותר בשוק המשכנתאות המקומי, הצטרף למהלכים אלה ומסר כי "לקוחות משכנתא יוכלו לקבל דחייה (גרייס) של עד 4 חודשים בהחזרי המשכנתא (מלא או חלקי - להחלטתם)". עוד נמסר מטעם הבנק כי "לאור המצב האפשרות הזאת תהיה פתוחה לכל הלקוחות שיהיו מעוניינים בכך - גם לכאלה שאין להם שום ״קשר״ להשלכות משבר הקורונה".

גם בנק איגוד הודיע כי "ייאפשר לכל לקוח שיהיה מעוניין בכך לבצע הקפאה של תשלומי המשכנתא למשך שלשה חודשים, וזאת על מנת לסייע ללקוחות להתמודד עם המצב שנוצר".