מספר המתים באיטליה שובר שיאים – 250 ביום; "אירופה הפכה למרכז המגפה"

נתונים שפורסמו הערב באיטליה מעלים כי יותר מ-17,600 איטלקים אובחנו עד כה כחולים, וכ-1,266 מתו מהנגיף • בספרד הודיע ראש הממשלה פדרו סנ'צז כי ממשלתו תכריז על מצב חירום לאומי

פעולות חיטוי של עובדי המדינה במבני ציבור באיטליה / צילום: ססיליה פביאנו, Associated Press
פעולות חיטוי של עובדי המדינה במבני ציבור באיטליה / צילום: ססיליה פביאנו, Associated Press

ברלין. מספר הקורבנות באיטליה ביממה האחרונה הוא הגבוה ביותר שנרשם עד כה - 250 בני אדם מתו מנגיף הקורונה ב-24 השעות האחרונות - בעוד שאירופה ניצבת כעת בחזית המאבק הגלובלי בנגיף הקורונה. נתונים שפורסמו הערב (ו') באיטליה מעלים גם כי יותר מ-17,600 איטלקים אובחנו עד כה כחולים, וכ-1,266 מתו מהנגיף.

היום לפנות בוקר נחתה משלחת סיוע סינית באיטליה, כשהיא נושאת איתה אלפי מנשמים שנועדו ליותר מ-1,100 בני אדם הזקוקים לטיפול נמרץ בבתי חולים בצפון איטליה. ראש הממשלה ג'וזפה קונטה אמר כי הסגר שהוטל על המדינה, במסגרתו כל החנויות הלא-חיוניות סגורות, ישפיע בעוד כשבועיים על הורדת שיעור התמותה הגבוה במדינה. "אירופה היא כעת מרכז המגפה העולמית", הכריז היום אחר הצהריים מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, שציין כי מספר המקרים ומקרי המוות בה גבוה מזה שבשאר העולם, מלבד סין.

בספרד הודיע ראש הממשלה פדרו סנ'צז כי ממשלתו תכריז על מצב חירום לאומי, מה שיקנה לה את האפשרות להטיל סגר ועוצר על אזורים מסוימים במדינה. אחרי איטליה, ספרד היא המדינה האירופית עם מספר מקרי המוות הרבים ביותר - 120 קורבנות - כאשר 34 מהם נרשמו ביממה האחרונה בלבד. יותר מ-1,000 חולים נוספו למספר החולים בספרד מאז אתמול, ומביאים את סך החולים בקורונה במדינה ל-4,209. בתי הספר במדריד נסגרו כבר באמצע השבוע, אולם אתמול הודיעה הממשלה על סגירת בתי ספר בכל המדינה.

אל גל הסגירות של בתי הספר הצטרפו בינתיים רוב מדינות אירופה - שווייץ, פולין, דנמרק, נורבגיה, צ'כיה, יוון ועוד. אפילו בגרמניה, שעד כה הפגינה גישה אדישה יחסית למשבר, ללא צעדים מיוחדים, הודיעו רוב מדינות המחוז באופן עצמאי על השעיית הלימודים החל מיום שני הקרוב, ולמעשה החל מסוף השבוע הנוכחי. מספר הנדבקים בגרמניה זינק ב-736 בני אדם ל-3,481 חולים בסך הכל, אולם מספר הקורבנות במדינה עומד על שמונה בלבד. בריטניה היא כעת המדינה האירופית המרכזית היחידה שטרם הודיעה על סגירת בתי הספר בה. נכון להיום נרשמו בה 798 מקרים ועשרה מתים.

חלק ממדינות אירופה כבר הולכות צעד קדימה במאבק - אוסטריה הודיעה כי החל מיום שני ייסגרו כל החנויות הלא-חיוניות במרחב הציבורי, ורק חנויות מזון (כולל לחיות) ובתי מרקחת יורשו להיפתח. לגבי מסעדות ובארים, הם יורשו לפעול רק עד השעה שלוש אחר הצהריים. יוון גם הודיעה כי היא מתכוונת לסגור את כל המסעדות, הבארים והמועדונים החל מיום שני הקרוב.

בנוסף לצעדים ברמת המדינה, האיחוד האירופי הודיע על הגברת המעורבות במאבק באירופה בנגיף. נשיאת האיחוד אורסולה פון דר לאיין הבטיחה היום להקצות משאבים מוגברים למאבק, וכן לדאוג שההשלכות הכלכליות שלו יהיו מוגבלות. "אני בטוחה שהאיחוד יכול להתמודד עם ההלם הזה", אמרה. היא הודיעה על הקצאת 25 מיליארד אירו לטובת המאבק בנגיף ולעזרת הכלכלה. בתוך כך, חברת לופטהאנזה הגרמנית הודיעה כי תצטרך תמיכה ממשלתית מברלין בעקבות הירידה החדה בהכנסותיה.