דנמרק בצעד חסר-תקדים באירופה: סוגרת הגבולות לזרים

ראשת ממשלת דנמרק: "כל הצעדים שאנחנו נוקטים בתוך המדינה, כל ההחלטות שאנו מקבלים והזהירות שאנחנו נוקטים מתערערים אם נמשיך לאפשר את התנועה אל ומחוץ לדנמרק"

רוכבי קורקינטים בקופנהגן/ צילום:  Shutterstock
רוכבי קורקינטים בקופנהגן/ צילום: Shutterstock

ברלין. דנמרק הכריזה הערב על צעד חסר-תקדים באירופה: המדינה הסקנדינבית מתכוונת לסגור באופן גורף את גבולותיה לזרים החל ממחר בצהריים, ולמשך חודש ימים. הצעד נעשה בניסיון לעצור את התפשטות מגפת הקורונה בשטחה. 800 דנים אובחנו כחולים במחלה, אך טרם נרשמו מקרי מוות כתוצאה ממנה. למרות זאת, כל בתי הספר במדינה יושבתו בשבועיים הקרובים וראשת ממשלת דנמרק, מטה פרדריקסן, הודיעה הערב על הצעד החריף.

"כל הצעדים שאנחנו נוקטים בתוך המדינה, כל ההחלטות שאנו מקבלים והזהירות שאנחנו נוקטים מתערערים אם נמשיך לאפשר את התנועה אל ומחוץ לדנמרק", אמרה פרדרקיסן הערב במסיבת עיתונאים מיוחדת. לכן הודיעה הפוליטיקאית הדנית, העומדת בראש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, על סגירת הגבולות של דנמרק, בין אם ביבשה, בים או באוויר, החל ממחר (שבת) ב-12:00 בצהריים. הגבולות יהיו סגורים לפחות עד 13 באפריל, היא הודיעה.

בעלי אזרחות דנית שמעוניינים לשוב לארצם יוכלו לעשות זאת, אך זרים שאין להם "מטרה מוכרת" לשהות בדנמרק - כמו עבודה או סיבה אחרת - יידחו ויישלחו חזרה למדינות מוצאם. לא ניתן יהיה לבצע, למשל, ביקור משפחתי ללא דרכון דני. הממשלה אמרה כי משלוחי מזון וסחורה עדיין יבוצעו כסדרם, וכי הזרים שמבצעים אותם יוחרגו מהכללים.

הצעד הדני מנוגד להמלצות ארגון הבריאות העולמי שקרא לשמור על הגבולות פתוחים, וכן למדיניות האיחוד האירופי בעניין. הוא גם עשוי לעמוד בניגוד להתחייבויותיה של המדינה במסגרת אמנת שנגן, המבטיחה תנועה חופשית במדינות החתומות עליה (רובן באיחוד האירופי).