הרחבה מוניטרית: לראשונה מאז 2009 בנק ישראל יפעל בשוק האג"ח

בנק ישראל צפוי לרכוש אג"ח בשוק הפתוח ויבצע בנוסף עסקות ריפו על מנת להגדיל נזילות במשק לטובת המוסדות הפיננסיים, הגופים העסקיים ומשקי הבית • במקביל, האוצר ורשות המסים סיכמו הבוקר על דחייה בעשרה ימים של המועד לדווח ותשלום למע"מ

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/ צילום: רפי קוץ

לאור התנודתיות הגבוהה בשווקים הפיננסיים בעולם ובישראל, בנק ישראל ירחיב את המדיניות המוניטרית ויפעל בשוק האג"ח, כך הוחלט אמש בתום דיוני הוועדה המוניטרית. בנוסף יבצע בנק ישראל עסקות ריפו עם אג"ח ממשלתי כבטוחה מול מוסדות פיננסיים. במקביל, האוצר ורשות המסים סיכמו הבוקר על דחייה בעשרה ימים של המועד לדווח ותשלום למע"מ, ממחר ה-16 למרץ עד ל-26 למרץ.

המהלך של בנק ישראל מגיע על רקע הירידות בשוק האג"ח, כאשר עליית התשואה של האג"ח השקלית ל-10 שנים בשבוע האחרון הייתה בין הגדולות בעולם. הירידה המצטברת במדדי האג"ח הארוכות בישראל (5-10 שנים בצמוד ו-5+ שנים בשקלי) בימים האחרונים הייתה כ-6%. באג"ח השקליות ירידה זו מחקה עליות שהיו מתחילת השנה. באג"ח הצמודות (המדד לא כולל את האג"ח לטווח ליותר מ-10 שנים) מדובר במחיקת תשואה של שנה שלמה.

זו לא הפעם הראשונה שהבנק צפוי לספק תמיכה דרך שוק האג"ח. בפברואר 2009 ברקע למשבר הסאבפריים יצא הבנק בתוכנית רכישות בהיקף של כ-200 מיליון שקל בממוצע ליום. היעד המרכזי של המהלך החדש-ישן של בנק ישראל הוא הגדלת הנזילות במשק לטובת המוסדות הפיננסיים, הגופים העסקיים ומשקי הבית. עם זאת, בהודעה כעת הבנק לא מפרט את היקף הרכישות, ובשוק מעריכים כי זהו לא המהלך האחרון של בנק ישראל.

"בנק ישראל יפעל בשוק הפתוח וירכוש בשוק המשני אג"ח ממשלתיות מסוגים שונים ולתקופות שונות על מנת לוודא ששוק האג"ח הממשלתי מתפקד כיאות", כך הוחלט בתום דיונים של הוועדה המוניטרית שנערכו אמש.

"מטרת צעדים אלו היא למתן את התנודתיות החריגה ולהגדיל את הנזילות בשווקים הפיננסים שבהם פועלים הגופים הפיננסיים השונים, העסקים ומשקי הבית", נכתב בהודעת הבנק. "בנוסף, צעדים אלו יגבירו את האפקטיביות של המדיניות המוניטרית- הם יחזקו את התמסורת מהריבית שקובעת הוועדה המוניטרית של בנק ישראל גם לשיעורי הריבית לטווחים הארוכים יותר. בנק ישראל יבחן מעת לעת את דרכי הפעולה בכלים אלו ויתאים אותן לפי הצורך".

בכך בנק ישראל מצטרף לפד האמריקאי שהרחיב את היקף רכישות האג"ח בשוק לצד תמיכה מאסיבית בשוק הריפו בהיקף של 1.5 טריליון דולר.