המלונות התרוקנו, והקבלנים רוצים לשכן שם פועלי בניין פלסטינים

בניסיון להכין פתרון לענף הנדל"ן במקרה של סגר על שטחי יהודה ושומרון על רקע משבר הקורונה, הקבלנים מבקשים לשכן את הפועלים הפלסטינים בבתי המלון בישראל שהתרוקנו מתיירים

הקבלנים לא מחכים לרגע שבו יוטל סגר על שטחי יהודה ושומרון - צעד שעלול להשבית באחת חלק ניכר מאתרי הבנייה בישראל, ומנסים כבר כעת למצוא פתרונות לינה לפועלים שיסכימו ללון בצד המערבי של הקו הירוק.

כזכור, בשבוע שעבר נציגי השב"כ אישרו כי מבחינה ביטחונית אין מניעה שפועלים בעלי אישור עבודה בישראל יקבלו גם אישורי לינה; זאת כחלק מישיבה שהתקיימה בראשות המל"ל. כעת נראה כי גם בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ וגם קבלנים בעצמם מחפשים למצוא פתרונות באמצעות חדרי מלון.

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים ומנכ"ל החברה הקבלנית סרוגו חברה לבנייה, מסביר כי ההתאחדות מנהל משא-ומתן מול המדינה בנושא פתרון להלנת פועלים פלסטינים בבתי מלון: "כבר בשבוע שעבר פנינו לאלפי קבלנים וביררנו איתם האם יש להם פועלים עם היתרי לינה, והאם יש להם מקומות שבהם ניתן להלין אותם. יש 67 אלף פועלים פלסטינים שמגיעים מדי יום לעבודה בישראל. מתוכם, ל-15 אלף פועלים יש היתרי לינה, אך רק 1,500 איש נשארים ללון כאן בארץ, לפעמים. היתר מעדיפים לחזור מדי יום הביתה. במסגרת הניסיון שלנו לייצר מינימום פגיעה בענף הנדל"ן, עשינו ככל שביכולתנו כדי להגיע לסך של -40 אלף פועלים שיוכלו להישאר כאן", הסביר סרוגו.

אחמד עמלה, מבעלי חברת "וואשחי את עמלה", הבונה בין היתר פרויקט של מחיר למשתכן במודיעין בשכונת מורשת, אמר היום (א') ל"גלובס" כי "רוב העובדים שלנו פלסטינים שמגיעים מהשטחים. אזור בית לחם נמצא כבר בהסגר מלא, ויש לנו עובדים מתחת לגיל 50 מגיעים מחברון ורמאללה. היתרון היחיד של העובדים שלנו, שמתוכם רבים מאד עובדים איתנו כבר עשרות שנים, הוא שמדי יום הם היו יכולים הביתה לחיק המשפחה שלהם. זאת השגרה שלנו ביום-יום.

"אנחנו כרגע מבקשים עצות מראש הממשלה והתאחדות בוני הארץ. אם יהיה סגר כללי, גם בתוך ישראל וגם בשטחים, אנחנו נהיה חלק מהסגר. דבר כזה עלול להביא לקריסה של חברות קבלניות קטנות שהתזרים שלהן דל. אלה עובדים מהיד לפה".

עמלה מסר כי כרגע החברה מחפשת בתי הארחה ואכסניות בישובים הסמוכים למודיעין ובית שמש. זאת במקרה שהמל"ל יאשר זאת. 

בתוך כך, משרד הביטחון מקיים משא-ומתן עם חלק מהמלונות שישמש כמחנה החלמה לחולי קורונה. נציין כי שבישראל יש כ-500 בתי מלון המונים יותר מ-56 אלף חדרים. כ-100 מהם כבר נסגרו לפעילות עם שיעורי תפוסה נמוכים.