בעלי גני האירועים: המדינה מתעלמת מבקשתנו לעצירת תשלומים

ראש התאחדות המלונות וגני האירועים, אביב שזירי: "ענף של 40 אלף עובדים בקריסה;  דחיית המע"מ בעשרה ימים לא נותנת דבר"

חתונה / צילום: Shutterstock
חתונה / צילום: Shutterstock

בעלי אולמות וגני אירועים קוראים למדינה לעצור את כל גביית התשלומים המשולמים למדינה. "דחיית המע"מ בעשרה ימים לא נותנת דבר", אומר ל"גלובס" ראש התאחדות המלונות וגני האירועים, אביב שזירי. "הממשלה מציעה לבעלי העסקים ליטול הלוואה במסגרת קרן מיוחדת, אבל זה לא יכול לסייע לנו. אנחנו מתבשרים על-ידי הבנקים באשר להלוואות שכבר נטלנו שאי-אפשר לעצור או לדחות תשלומים - אז הלוואה נוספת לא תסייע. האוויר לנשימה שיעזור לנו להחזיק את הראש מעל למים הוא עצירה של תשלומים למדינה - זה אומר ממס שלטים ועד ארנונה וכל תשלום אחר שהמדינה גובה מאיתנו. במצב של אפס הכנסות, השאיפה היא להגיע לאפס הוצאות".

ענף האירועים מונה כ-500 מקומות אולמות וגנים ומעסיק, לפי שזירי, כ-40 אלף עובדים. מאז החלטת הממשלה על איסור התקהלות של יותר מ-100 איש, הוצפו בעלי האולמות והגנים בבקשות לביטול אירועים. האיסור על התקהלות של יותר מעשרה אנשים סתם סופית את האפשרות לערוך אפילו מסיבת יום הולדת.

"חתונה או ברית לא יידחו אלא יקיימו במתכונת מצומצמת. בכל יום שעובר אנחנו מאבדים הכנסה של 100-150 אלף שקל. אנחנו מבקשים מהמדינה להקל איפה שאפשר, לעצור גבייה של מע"מ, מס הכנסה ביטוח לאומי וארנונה - לא אומר שיבטלו, אלא שיאפשר לדחות או לפרוס. אומרים לנו שהמע"מ יידחה בעשרה ימים, מה ישתנה בעוד עשרה ימים?".

מעגל העובדים בענף כולל לא רק את העובדים באולמות עצמם אלא מעגלים משיקים כגון צלמים, מפיקי אירועים, ספקי מזון ושתייה, תקליטנים ועוד. "כל אחד מאיתנו משלם שכירות בסדר גודל של 100 אלף שקל לחודש, ואנחנו במצב שבו אין לנו מאיפה לשלם לספקים. כבר היום הם מקבלים תשלומים בשוטף, וזה הולך ומחמיר. אני כיום חייב מיליון שקל החוצה לספקים, ואין לי מאיפה לשלם. זו קריסה טוטלית. באים זוגות ודורשים לקבל מקדמה ששילמו בחזרה. גם את זה אין לי מאיפה להחזיר".

לפי שזירי, מקדמה ממוצעת לאירוע עומדת על 25 אלף שקל. מדיניות ההחזרות של מקדמות נתונה לשיקולו של כל אחד מבעלי האולמות. "הרוב לא יחזירו, ואחרים יחזירו אבל לא בתקופה הזו", הוא אומר.

המאסה הגדולה של אירועי הקיץ נפתחת באמצע חודש מאי. אחרי "תרדמת" החורף במרבית המקומות התקופה הנוכחית אמורה לשקף התעוררות עסקית. גם זוגות ששריינו תאריכים לקיץ מודאגים, אחרים מבקשים לדחות, וחוסר הוודאות שאופף את כל סאגת הקורונה לא מאפשר גם להם להיות מתוכננים. "אף אחד לא ענה לנו מהמדינה לבקשה שלנו לעצירת התשלומים בתקופה הנוכחית. אנחנו זוכים להתעלמות מוחלטת שמסכנת עשרות אלפי עובדים בענף", אומר שזירי.