ענף הבנייה | ניתוח

מחפשים מיטות לפועלים ועורכים סיורים וירטואליים: הפתרונות של ענף הנדל"ן למציאות החדשה

הקבלנים מודאגים מהאפשרות שהפועלים לא יוכלו להגיע לאתרי הבנייה • המתווכים מנסים להציל כל עסקה שקרובה למימוש • עורכי הדין מנצלים את הזמן למשאים-ומתנים, והאדריכלים חוששים שהעבודה תיעלם • "גלובס" בודק איך מתמודדים בענף הנדל"ן עם המשבר הנוכחי

פרויקט תמ"א 38 בפתח-תקווה / צילום: גיא ליברמן, גלובס
פרויקט תמ"א 38 בפתח-תקווה / צילום: גיא ליברמן, גלובס

בשונה מעסקים רבים שנאלצו לסגור את שעריהם מאז פרץ משבר הקורונה, אתרי הבנייה בישראל ממשיכים לפעול כרגיל, נכון לעכשיו. בהודעה שפרסמה שרת הבינוי, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, נכתב כי הוחלט "להחריג את אתרי הבנייה ממגבלות כוח-האדם שהוטלו על יתר ענפי המשק", אך טרם ברור מה יהיה המצב במקרה של סגר על שטחי יו"ש.

עם זאת ענף הנדל"ן, שבו מועסקים באופן ישיר כמה מאות אלפי בני אדם, מורכב מסקטורים נוספים שלכל אחד מהם אתגרים שונים. "גלובס" יצא לבדוק איך מתמודדים בענפים השונים עם המציאות המשתנה של השבועות האחרונים ואיך מתכוננים לבאות.

הקבלנים: הפועלים במרכז תשומת הלב

"אני לא זוכר סיטואציה דומה של אי-ודאות, וכבר עברתי את גיל 70", אומר ניסים אחיעזרא, מנכ"ל חברת הבנייה "אחים דוניץ". בחודש שעבר הודיעה החברה על מגעים למכירתה לחברת י.ח.דמרי, בדרך לעסקה בשווי 600-700 מיליון שקל, אלא שהמצב השתנה. "הקפאנו את כל התהליך הזה עד להתבהרות המצב עם הקורונה. אנחנו, שני הצדדים, לא יודעים לאן הדברים הולכים", אומר אחיעזרא בהתייחסות ראשונה לכך, ומסביר על האתגר העכשווי. "הילדים אצלי מנותקים מאיתנו, אני לא רואה את הנכדים, אבל אני לא יכול שלא ללכת לעבודה. לחלק מהעובדים, במיוחד לנשים, אני מאפשר לעבוד מהבית. קניתי להם מחשבים ניידים וחיברתי אותם לשרתים אצלנו. באתרים אנחנו עובדים בינתיים כרגיל, למרות שחסרים עובדים פלסטינים, כי לא כולם מגיעים".

במענה לשאלתנו - אם הוא צופה איחורים במסירת דירות הוא עונה כי, "בשלב הזה אני לא רואה עיכוב אצלי, משום שאני עובד עם הרבה עובדים סינים. החשש שלי הוא מאספקת חומרים וציוד. כבר היום יש בעיה באספקה של כלים סניטריים ואביזרים שהיינו מקבלים מסין ולא ניתן לקבל יותר".

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הקבלן ראול סרוגו, מספר כי עיקר תשומת הלב שלו כעת מופנית לנושא לינת פועלים פלסטינים בישראל, במקרה של הטלת סגר. השבוע פורסם כי בהתאחדות מנסים לגבש מתווה להלנתם פועלים בבתי מלון שנסגרו, אך חוסר הוודאות עצום. "אנחנו פונים לאלפי קבלנים ומבררים איתם האם יש להם פועלים עם היתרי לינה והאם יש להם מקומות להלין אותם", מסביר סרוגו.

אליעזר בן הרוש, בעלי חברת "איזומטריה", שעוסקת בין היתר בבניית בתים פרטיים ובשיפוצים, מעסיק לדבריו פועלים ישראלים ופלסטינים. "המשבר תופס אותנו באמצע עבודה על פרויקט, ומעבר לעבודה השוטפת אני מתעסק במציאת פתרונות לינה. בדקתי ב-Airbnb, התחלתי להפעיל קשרים שיש לי במשולש - טירה, טייבה, כפר קאסם. בסוף מצאתי דירה בטייבה עם אפשרות לכניסה מיידית. עדיין יש סימן שאלה על הסיפור הזה - יהיה סגר או לא, האם ניתן להלין או לא. ככה אנחנו מנהלים את העסקים שלנו, באי ודאות. בשביל אישורי עבודה ולינה הפועלים תלויים בנו, אבל הפרנסה שלי תלויה בהם".

המתווכים: מתקשים לסגור עסקאות

"אין עדיין ביטולי עסקאות, אך הלקוחות מבקשים לחכות ולהשהות את הקניות ואת המכירות", אומרת ליליה נחמן, מנכ"לית רשת התיווך אנגלו סכסון. לדבריה, המשמעות היא שהכדור עובר לצד של הקונים. "הצפי הוא ירידה של המחירים בטווח הקצר, והמוכרים בלחץ כי הם רוצים להיפטר מהנכסים. לכן זה שוק של קונים. יכול להיות שנראה חזרה של משקיעים לשוק", היא אומרת. המתווכת סיון קונס, מסניף אנגלו סכסון בראשל"צ, מוסיפה כי "המוכרים משדרים עסקים כרגיל, אבל אין הרבה פניות לקנייה והכל נעשה בקצב איטי. אנחנו מתחילים לקבל פניות מצד משקיעים שיש להם כספים שמשכו כספים מהבורסה".

המתווך אסף אפשטיין מתיווך נדל"ן 2000 בירושלים מסביר שגם הם חווים קשיים. "אנחנו מרגישים שיש ירידה בעסקים. למשל יש לי קונה מניו יורק והוא העביר לי מסר שהכול תקוע, ושהוא בכלל לא פנוי לטפל בעסקה. יש לי זוג לקוחות שראו נכס שמאוד עניין אותם, אבל פתאום אחד מבני המשפחה נכנס לבידוד, אז הם ירדו מזה כי הם אמרו שהם לא מסוגלים לחשוב על נדל"ן. אנשים עוצרים כל דבר שלא קשור להישרדות.

"מעבר לזה שאין לנו קונים, אנחנו מתמודדים עם קושי הולך וגובר. צריך לזכור שאנחנו עסקים קטנים ויש לנו הוצאות, עובדים, פרסום. זה כסף קשיח שצריך להוציא".
המצב החדש מייצר פתרונות ודרכי התמודדות חדשים. "חלק מהמתווכים עוברים לקיים סיורים וירטואליים", מסבירה נחמן.

בחברת קרסו נדל"ן אומרים כי משרדי המכירות עדין פעילים, אך לדבריהם נציגי המכירות עברו לקיים שיחות באמצעים דיגיטליים. "אנחנו משתמשים באפליקציית "זום" שמאפשרת לא רק לדבר מול המצלמה אלה להראות סרטוני תדמית, ולשלוח ללקוחות תרשימים של הדירה ומסמכים נוספים", אומרים בחברת הבנייה.

עורכי הדין: מנצלים את הזמן לקידום פרויקטים

בניגוד לקבלנים, עורכי הדין יכולים בקלות רבה יותר לעבור לעבודה מהבית. עו"ד דן הלפרט, המתמחה בהתחדשות עירונית, רואה במצב שנוצר הזדמנות. "קיבלנו פסק זמן חיוני ואפילו טוב, שמאפשר לעשות סדר בעבודה. אני מתעסק במאות פרויקטים של התחדשות עירונית, וקיבלתי פסק זמן מפגישות וגם מכנסים. בזמן שהתפנה אני מסיים משאים-ומתנים מול עורכי דין אחרים שממשיכים לעבוד בעצמם. אפשר לעשות את הדברים בטלפון או בשיחת וידאו. אני יכול להיות בקשר עם הדיירים. לאנשים יש יותר זמן לעבור על הדברים".

עו"ד ענת בירן, ממשרד ענת בירן ושות', מסכימה, אבל חושבת שמוסדות התכנון צריכים להיערך טוב יותר למצב. "אני יכולה להבין את עצירת ישיבות מוסדות התכנון, אף אחד לא רוצה לרוץ להתקהלויות. אבל אנחנו ב-2020. בכל העולם עושים שיחות ועידה, ואפשר היה להכין את כל הוועדות כך שניתן יהיה לקיים דיונים גם בצורה של שיחות ועידה.

המחיר הוא זניח ביחס לעיכובים שייגרמו לדיונים. אח"כ ייווצר פקק. גם בבתי המשפט אפשר לקיים דיונים בווידאו, זה לא מדע בדיוני.

האדריכלים: מוטרדים בעיקר מהנושא הכלכלי

כל הגורמים שעובדים מול ועדות התכנון נאלצים להתמודד עם הסיטואציה שהוועדות מושבתות. לדברי האדריכל רם מרש, בעלי משרד "מרש אדריכלים" הבאר שבעי, הם למודי ניסיון בהתמודדות עם מצבי חירום בשל אירועים ביטחוניים בדרום, אלא שמרש מוטרד מחוסר הסיוע הממשלתי. "יש לנו נוהל עבודה מסודר שלפיו כל העובדים יודעים לעבוד מהבית. דיללתי את כוח-האדם במשרד כדי לעמוד בדרישות של משרד הבריאות, ואנחנו מוכנים ליום פקודה שבו כולנו נצטרך לעבוד מהבית. אני מניח שזה יקרה בקרוב".

לדבריו חלק מהלקוחות לא פנויים לקידום פרויקטים. "יש לקוחות שאין להם ראש לקדם פרויקטים, או שהתרוקנו מכספם. לחודש חודשיים הקרובים יש לנו מה לקדם. אני מניח שאם המצב יימשך, אנחנו ניתקע". בשיחה שקיימנו עם האדריכל ליאור ויתקון, שותף במשרד האדריכלים "ויתקון ציונוב" בתל אביב, מתברר שהוא שוהה בבידוד, לאחר שהשתתף בפגישת עבודה שבה נכח תייר מאנגליה. "אנחנו התארגנו לזה מראש. לפני כשבוע ביקשנו מכל שמונת העובדים שלנו להתארגן לעבודה ביתית. זה אומר להתחבר לענן, לכל הקבצים, יש לנו מייל שעובד בווב, פיזרנו את הסיסמאות. כולם התקינו תוכנת שיתוף קבצים. אנחנו עובדים זה מול זה, כשאנחנו רואים אותה תמונה, מדברים בטלפון וממשיכים לעבוד כרגיל. החלק של התיאום בין היועצים, הצגת התוכניות הוא קצת יותר קשה. אפשר לעשות שיחות ועידה, אבל זה מאתגר. אני מוטרד מהנושא הכלכלי יותר מהבריאותי. אני מנסה לחשוב על כמה חודשים אוכל להחזיק את העובדים אם המשק נעצר. עובד טוב זה נכס, וזו גם ההשקעה הכי כבדה שיש למשרד. אני לא רוצה לפטר אף אחד וגם לא להוציא עובדים לחופשה".