"כל אחד מכם הוא חולה קורונה עד שיוכח אחרת": ישראלים שנחתו מניו יורק נשלחו לבידוד בכפייה

לטענת קבוצת צעירי חב"ד שהגיעו הלילה לישראל, נאמר להם בנתב"ג כי "כל מי שמגיע מקראון הייטס הוא חולה קורונה בפועל, עד שיוכח אחרת"

התפרצות הקורונה בקראון הייטס בניו יורק / צילום: John Minchillo, Associated Press
התפרצות הקורונה בקראון הייטס בניו יורק / צילום: John Minchillo, Associated Press

קבוצה של ישראלים שהגיעו לישראל מקראון הייטס, ניו יורק בטיסת אל על (הבוקר, יום ה׳, ב-06:00) טוענים שמשרד הבריאות כפה עליהם לעבור לבידוד בבית מלון בירושלים, בניגוד לרצונם. לדבריהם, הם היו ערוכים עם כללי הבידוד הביתי, אך בשל העובדה שהם בעלי לבוש וחזות חרדית, הם נשלחו לבידוד כפוי בבית מלון.

בוידאו שצילמו חברי הקבוצה נשמע איש ביקורת גבולות או שוטר מסביר לצעירים שהוכנסו לאוטובוס: "משרד הבריאות פנה לרבני חב"ד ואמר שעל פי המידע שיש להם מקראון הייטס, הם מסתכלים על כל אחד ואחד מכם כחולה קורונה בפועל, עד שיוכח אחרת. מבחינתם כל אחד ואחד פה באוטובוס הוא חולה קורונה" אומר השוטר לצעירים. אשר על כן ובתיאום עם רבנים וראשי ישיבה החליטו לקחת את כולם לבידוד במלון דן בירושלים. כל אחד יקבל חדר בפני עצמו במלון. במהלך היום ומחר יעשו לכולם בדיקות קורונה. מי שימצא חולה, יועבר לאשפוז ומי שלא , משרד הבריאות יקבל החלטה אם הוא ישאר שם (במלון) כל השבועיים או יוכל לנסוע לבידוד בבית. במהלך הלילה היינו בקשר עם משרד הבריאות ופיקוד העורף על מנת להכין את המלון. אנחנו בקשר כדי להסדיר את ההכשר".

הצעירים על האוטובוס מנסים למחות וככל הנראה מדגישים בפני השוטר שהיחס שהם מקבלים אינו דומה ליחס של אזרחים ישראלים אחרים השבים מחו"ל והשוטר משיב להם: "זו לא החלטה שלי, אני לא רופא, תשאל את משרד הבריאות".

חלק מן הצעירים שהועברו למלון בירושלים טוענים שלא הגיעו מאיזור קראון הייטס. מנגד, אם על גבי המטוס, בדרך מניו יורק שהו ישראלים ואחרים שהגיעו מארה"ב, הרי שכל יושבי המטוס עשויים להיות נשאים של הקורונה, בין אם הם חרדים או לא חרדים ובין אם הגיעו מקראון הייטס או מקומות אחרים בארה"ב וזאת בשל השהייה המשותפת בחלל הסגור למשך כל שעות הטיסה.

"גלובס" פנה למשרד הבריאות לתגובה וכשתתקבל תצורף לכתבה.

בימים האחרונים יותר מ-100 איש אובחנו חיובים בנגיף הקורונה בתוך שתי השכונות בהן גרים חרדים רבים באיזור קראון הייטס בניו יורק (ברובעים בורו פארק וויליאמסבורג), כך פורםם בניו יורק טיימס. בסך הכל בעיר ניו יורק אובחנו כ-1900 חולים.

מרכז חב"ד באיסטרן פארקווי נסגר ביום שלישי בפעם הראשונה בתולדותיו. מתפללים רבים התרכזו מחוץ למבנה ביום רביעי כדי לקיים את התפילות, אך גם התקהלו שכזו נתפסת בימים אלה כמסוכנת לפי הרשויות.