לא הכל שחור. חלק גם ירוק. 4 נקודות אור במשבר

וגם: חידוד הצרכים בעולם התעסוקה העתידי, תרגיל למידה מקוונת ויוזמות אזרחיות לעידוד המוראל ועזרה הדדית

מים נקיים בתעלות ונציה לאחר העוצר שבה העיר נמצאת / צילום: מנואל סילבסטרי, רויטרס
מים נקיים בתעלות ונציה לאחר העוצר שבה העיר נמצאת / צילום: מנואל סילבסטרי, רויטרס

 

תושבי איטליה לא זוכרים מתי לאחרונה ראו מחזה כזה; ונציה, עיר שוקקת חיים הנחשבת לאחד היעדים המתוירים בעולם, הפכה שוממת. כשהגונדולות לא פוקדות תעלות העיר והנמל איננו נקודת גישה לספינות ענק מזהמות, הצליחו המקומיים להבחין במחזה נדיר; המים הפכו נקיים יותר - כמעט בהירים, והאוויר החל להתנקות. המים הצלולים והתנועה הדלילה ביותר של בני האדם באזור, החזירו לתעלות ונציה את בעלי החיים.

ברבורים ודגים שוחים בתעלות, ואפילו דולפינים נצפו בקרבת החוף. מגפת הקורונה לא תפתור את משבר האקלים, ודאי שלא את המשבר האקולוגי החריף שבו מצויה הסביבה. אך פליטות גזי החממה הופחתו ברחבי העולם בתקופת ההתמודדות עם הווירוס, וכך גם זיהום האוויר.

בסין, המדינה המזהמת ביותר בעולם, נרשמה ירידה של 36% בפליטות הפחמן ובזיהום האוויר לעומת התקופה המקבילה בשנה הקודמת. בין ה-10 ל-25 בפברואר כמעט ולא ניתן לראות פליטות חנקן דו חמצני מעל סין, ופליטות הפחמן הדו חמצני נפלו בכמות הגדולה יותר מכל פליטות הפחמן של בריטניה בפרק זמן של יותר מחצי שנה. גם בישראל נרשמה השבוע הקלה; זיהום האוויר פחת ב-30% השבוע, כך לפי המשרד להגנת הסביבה, המדווח כי בשל הפחתת הנסועה בכבישי ישראל, האוויר הפך נקי יותר.

הרוח האנושית תנצח

הדרך לנצח את המגפה עוברת במסלול הרחוק ביותר מהטבע האנושי; בידוד. ברגע אחד נאלצו אנשים רבים להסתגר בין קירות הבית עד אשר תחלוף הסכנה. עבור רבים החיים בגפם מדובר בבשורה קשה במיוחד, אך תחושת אי הוודאות וההכרח להסתגר בבתים, עלול להעיק על כל אחד ואחת.

בווהאן, המוני המסתגרים בבתיהם פתחו את החלונות וקראו קריאות עידוד, מתאגדים ומזכירים זה לזה שהם שותפים לצרה. ובאיטליה, מוקד ההתפרצות השני בגודלו, הרוח האנושית ניצחה - כאשר בשכונות רבות לאורך המדינה החלו התושבים לשיר ולנגן בצוותא, בין מרפסות הבתים.

גם בישראל, בה אין סגר ומספר הנדבקים נמוך משמעותית, נעשו ניסיונות דומים. המשבר הבריאותי שפקד אותנו, עשוי להתדרדר במהירות לכדי משבר חברתי חסר תקדים, אך בשטח צצות יוזמות המנסות להדק דווקא את רשת הביטחון האנושית; מקבוצות פייסבוק שבהן שכנים מציעים לעזור לסובבים אותם השוהים בבידוד, לבניינים המארגנים סיוע לשכנים המבוגרים, וילדים שמציעים שירותי בייביסיטר בעלות סמלית מאוד עבור הצוותים הרפואיים העובדים סביב השעון בתקופה זו. עמותות שונות התארגנו במהירות ומאותתים לסביבה: אנחנו כאן, אכפת לנו.

שני אשכנזי

תרגול למידה מקוונת

משרד החינוך ביטל אתמול את הלמידה מרחוק והודיע כי יחליף אותם בתשעה ימי לימוד על חשבון החופש הגדול. נכון, מדובר בהודאה בכישלון של משרד החינוך להפעיל מערך למידה מקוונת, ולכאורה גם בבזבוז כספי ציבור שהופנו לבניית המערך.

אך מערכת החינוך ומורי ישראל למדו סט כישורים חשוב שאותו הם ייקחו איתם לעתיד.ביטול הלימודים, היעדר תשתיות למידה מקוונת יציבות של משרד החינוך, וההכרח ללמד את התלמידים מרחוק - גם אם רק לכמה ימים - העבירו את המורים קורס מזורז בהעברת שיעורים במאה ה-21.

הם היו צריכים להכיר אפליקציות שיחות וידיאו כמו Zoom, לבנות מערך שיעור מקוון ולהתאים מטלות וחומרי לימוד לפורמטים דיגיטליים. את כל זה המורים ומנהלי בתי הספר נאלצו ללמוד לבד וברגע האחרון, מה שהוכיח את עצמו ככישלון לטווח הקצר, אך יוכל לספק תשתית בסיסית לדיגיטציה של מערכת החינוך בטווח הרחוק. מה שלמדה מערכת החינוך בשעת החירום הזו יהיה שיעור שימושי בדרך להקמה של מערך יציב של שיעורים וחומרי למידה ממוחשבים בעתיד.

יסמין יבלונקו

חידוד הצרכים בעולם התעסוקה העתידי

המשבר הנוכחי מעמת אותנו עם האופן שבו ייראה עולם התעסוקה שלנו בעוד עשור או אפילו לפני. לפי עודד רוז, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל אמריקה, שיזם את פרויקט אאוטסייט (outsight), שבמסגרתו גובשו פתרונות לשוק העבודה העתידי, כ-30% מהמקצועות צפויים להיעלם בתקופה זו ו-50% אחרים להיעלם.

במסגרת הפרויקט, שהוא פרי שיתוף פעולה בין החברות הגדולות, משרדי ממשלה ואפילו הצבא, פותחו פתרונות לארבעה תחומים: הכשרות לכולם, בדגש על הפריפריה; הגדרת מיומנויות "רכות" נדרשות לשוק העבודה; מודל עבודה גמיש - המאפשר העסקה מקבילה של עובדים בחברות ואפילו במגזרים שונים; והטמעת למידה קבועה כחלק מעולם העבודה. לדברי רוז, המיומנויות הללו, שהפרויקט יצר להן תשתית, מתחדדות לנוכח המשבר הנוכחי ומשברים עתידיים והתקווה היא שבעקבות המשבר נשכיל להאיץ את פיתוחן.

לדברי אלדד אביטן, סמנכ"ל שיווק AllJobs, "משבר הקורונה מכריח מעסיקים רבים לעבור לעולם של עבודה מרחוק ועבודה מקוונת, עד כה הרבה חברות עשו זאת טיפין טיפין או סקטורים מאוד ספציפיים או דיברו על כך שזה נחוץ, חסכוני, אפשרי. והנה הפלא הפלא, בין לילה, במכה אחת ארגונים רבים נאלצו מכורח המציאות לצלול למים וללמוד לשחות. עובדים רבים, במגזרים שונים, בתפקידים מגוונים ובדרגות ניהול שונות עברו לעבוד מהבית, וזה מצליח".

דפנה ברמלי גולן