20 אלף בדיקות ביום וצבא של עובדי מעבדה: כולם מדברים על בדיקות הקורונה של דרום קוריאה, כך זה עבד בשטח

דרום קוריאה נחשבת לבעלת מדיניות הבדיקות האגרסיבית ביותר כיום • הרשויות מודיעות לאזרחים בסמס מי צריך להיבדק ולעתים אך מדביקות לו פתק על הדלת • ומה הלקחים שלמדו במדינה מהתפרצות מגפת נגיף המרס לפני כחמש שנים?

התפרצות נגיף הקורונה בדרום קוריאה / צילום: Lee Jin-man, AP
התפרצות נגיף הקורונה בדרום קוריאה / צילום: Lee Jin-man, AP

קנג מין-קוינג חזרה בשבוע שעבר מהעבודה וגילתה על דלת ביתה שלט - "היינו רוצים שתיבדקי לנגיף הקורונה", נכתב בו.

שכן מבניין הדירות שלה הממוקם במרכז סאול אובחן כחולה קורונה מוקדם יותר באותו היום, ועל כן "מטה האסון והבטיחות" השכונתי החליט שעליה להיבדק בתוך 48 שעות. קנג הלכה לכתובת שנמסרה לה עוד באותו הלילה. הבדיקה שנערכה בחינם ארכה עשר דקות.

התוצאה הגיעה למחרת, היישר לטלפון הסלולרי שלה - שלילית לקורונה, נכתב שם.

זה ביטוי נקודתי למדיניות הבדיקות של דרום קוריאה, שזכתה כבר לכינוי "האגרסיבית ביותר בעולם", והפכה מודל למדינות שמנסות לעצור את התפשטות הקורונה. היא גם נחשבת הסיבה לכך שמספר מקרי הקורונה במדינה נעצר לאחרונה על כ-8,000 מקרים.

בשבועות האחרונים נערכו בדרום קוריאה יותר מרבע מיליון בדיקות. בערך אחד מכל 200 אזרחים נבדק. זה שיעור גבוה בהרבה מזה שנרשם בארה"ב, גם באירופה. הבדיקות מתבצעות מיד וללא תשלום, ובלבד שקיימת המלצה של רופא או שהחקירות האפידמיולוגיות מובילות לקשר אפשרי עם מקרה מאובחן של קורונה.

הבדיקה הראשונה בדרום קוריאה התבצעה בתחילת חודש פברואר. הפצה מאסיבית של הערכות (מתוצרת חברה מקומית) החל שלושה ימים לאחר מכן. שלושה ספקים נוספים הצטרפו אחרי עשרה ימים נוספים. דרום קוריאה הגיעה מוכנה לתרחיש האימה הגרוע אותו פגשה שבועיים לאחר מכן - כאשר מספר הנדבקים זינק ל-5000 איש ואישה.

כיום יש לדרום קוריאה את היכולת לבדוק עד 20 אלף איש ביום בלמעלה מ-600 אתרים ברחבי המדינה. כולל בקיוסקים ובחזיתות של בניינים. הדוגמיות נשלחות ברכב סגור, שבו הן נשמרות במכלי ואקום - ל-118 מעבדות. צבא של 1,200 עובדי מעבדה מקצועיים מנתח את התוצאות. האבחון לוקח שש שעות, והנבדקים מקבלים את התשובה בדרך כלל תוך יום.

יעילות מנגנון הבדיקות בדרום קוריאה בולטת במיוחד לאור התגובה האיטית של ארה"ב ואירופה. בהיעדר בדיקות נותרות הרשויות ללא מידע על מוקדי התפשטות. התגובה המהירה הובילה לכך שרק כ-3% מבדיקות הקורונה בדרום קוריאה הניבו תוצאות חיוביות, לעומת יותר מ-16% באיטליה.

מדיניות הבדיקות האגרסיבית היא כאמור תגובה של חוקי הבריאות במדינה, אבל גם של הסמכויות הנרחבות שלקחה לעצמה הממשלה בעקבות התגובה הכושלת להתפרצות נגיף "מרס" במדינה לפני חמש שנים. לשלטונות יש כיום גישה לעסקאות כרטיסי אשראי, נתונים איכון של טלפונים ניידים ומצלמות אבטחה. הם מספקים תמונה מהירה של היכן שהה החלה, ותמונה רחבה של האנשים שהיו עשויים להידבק ממנו. כך, האזרחים מקבלים הזהרות טקסט כשיש הידבקות סמוכה אליהם - גם אם היא עדיין לא אומתה.

אלא שלא כולם זכאים להיבדק בחינם. על פי הכללים בדרום קוריאה, בדיקה ללא תשלום אפשרית למי שסובל מחום גבוה, תסמיני נשימה ודלקת ריאות או למי שחזר לאחרונה מ-11 מדינות - בהן סין ואיטליה.

מון סאוק-ג'ין השתעל קלות וחש קצת כאב חזה, אך הוא לא נחשב לחולה בסיכון גבוה לקורונה כשהוא נבדק בחודש שעבר. מון אמנם חזר לאחרונה מסין אך לא היה לו חום. בסוף פברואר הוא ביקר בבית חולים אוניברסיטאי ליד סאול.

שלושה מומחים בחליפות מגן לקחו את הדגימה שלו וערכו לו גם בדיקת רנטגן. הוא שילם 150,000 וון קוריאני (125 דולר). נאמר לו שאמבולנס יבוא לאסוף אותו אם התוצאה תהיה חיובית. התברר שהוא נקי. חברת הביטוח המשלים שלו פיצתה אותו בדיעבד על עלות הבדיקה.