תעשיית הרכב בצל הקורונה: השבתת ייצור כמעט מוחלטת

השבתת ייצור הרכב בטורקיה מתרחבת, טסלה נאלצת לסגור את המפעל בקליפורניה, ומחירי הבנזין בישראל מדורגים כיום בין עשרת המדינות היקרות ביותר בעולם – יותר מפי שניים מהמחירים לצרכן האמריקאי

 

מפעל טסלה בסין / צילום: רויטרס  Aly Song
מפעל טסלה בסין / צילום: רויטרס Aly Song

השבתת הייצור של כלי הרכב החדשים באירופה הופכת בהדרגה למוחלטת כמעט. גם יצרנים שפועלים במדינות שבהן הממשלות עדיין מאפשרות ייצור, מודיעים בזה אחר זה על סגירה עקב הפסקה באספקת החלפים כתוצאה מהשבתת פעילות הייצור של ספקי טיר1 מרכזיים דוגמת קונטיננטל, בוש, ZF ואחרים.

ב-48 השעות האחרות הצטרפו למשביתים גם המפעל של יונדאי בצ'כיה והמפעל של קיה בסלובקיה. יונדאי מייצרת באירופה את הטוסון, יונדאי I30 ויונדאי קונה החשמלית ואילו קיה מייצרת באירופה את הדגמים ספורטאג' וסיד. שתי החברות השביתו את פעילות הייצור לשבועיים, בינתיים.

בבריטניה הצטרפו למשביתים גם יגואר, לנדרובר ובנטלי שבשליטת פולקסווגן. עם זאת מפעלי ייצור הרכב של יגואר ולנדרובר בברזיל ובהודו ממשיכים בינתיים לפעול כמתוכנן.

פורד, שסגרה את רוב פעילות הייצור שלה באירופה במהלך השבוע, הודיעה על הפסקת הייצור גם במפעל המשותף שלה בטורקיה, שמייצר מסחריות ומשאיות. עד כה רק פורד וטויוטה הפסיקו את פעילות ייצור הרכב שלהן בטורקיה אולם יצרנים נוספים עשויים להצטרף אליהם בימים הקרובים בשל השיבושים באספקת חלפים. טויוטה הפסיקה שלשום את פעילות הייצור במפעל הטורקי שמייצר את הדגמים קורולה ו- CH-R עבור ישראל.

ואילו בארצות טסלה "נשברה" לאור הביקורת הגוברת עליה בשל סירובה לסגור את מפעל הייצור שלה, "גיגאפקטורי" בפרימונט, קליפורניה, והודיעה כי בכוונתה להשבית את פעילות הייצור במפעל החל מה-23 במרץ. זאת בתיאום עם ההוראה של מושל קליפורניה לסגור פעילויות לא חיוניות במדינה. עם זאת החברה הודיעה כי תמשיך את פעילות מסירות הרכב החדש ללקוחות ששילמו עבורם בשיטת של "מסירה ללא מגע" בין עובדי החברה ללקוחות. החברה לא מסרה לכמה זמן תיסגר פעילות הייצור.

בימים האחרונים הודיעו יצרני רכב ורכיבים רבים כי הם מושכים בחזרה את התחזיות המוקדמות שלהם לשנת 2020 ובוחנים את המצב לפני פרסום עדכונים חדשים. במקביל פונים יצרנים לממשלות או לגורמי אשראי בבקשות לקבלת סיוע. פורד הודיעה בימים האחרונים כי בכוונתה לממש את מסגרת האשראי הבלתי מנוצלת שלה בסך כ-15 מיליארד דולר כדי להיערך לקראת המצב. הונדה, שהודיעה השבוע על סגירת המפעל שלה בבריטניה הודיעה כי היא בוחנת אפשרות של הסבת מערך ייצור הרכב לייצור זמני של מאווררים וציוד לסיוע למלחמה בווירוס הקורונה. בינתיים מפעלי ייצור הרכב ביפן ממשיכים לפעול בצורה כמעט סדירה.

בינתיים מחירי הנפט הגולמי ממשיכים לנוע סביב רמות של 25-27 דולר לחבית, הרמות הנמוכות ביותר מאז 2002. בארצות-הברית צנחו מחירי הבנזין הרגיל בתחנות לסביבות 2.17 דולר לגאלון, או כ-70 סנט לליטר - זול יותר מהמחיר של בירה טיפוסית. בישראל, לעומת זאת, המחיר עומד על כ-1.63 דולר לליטר אוקטן 95, מה שמציב את ישראל בינתיים כאחת מעשר המדינות בעלות מחיר הבנזין הגבוה בעולם. העדכון הקרוב במחיר הבנזין יהיה רק בתחילת אפריל, ואז צפויים המחירים המפוקחים לצנוח לכיוון 5.2-5.5 שקלים לליטר וזאת בהנחה, שמחיר הנפט בעולם יישאר ברמות הנוכחיות.