"אני חושש שבעלים יעזבו, עיריות יפסיקו לתמוך וקבוצות כדורגל יקרסו"

יו"ר מינהלת הליגה מעריך את הנזק הכלכלי לבעלים בהפסקת ליגת הכדורגל בישראל ב-150 מיליון שקל • הוא מצפה מהשחקנים שייתנו כתף ויסכימו לקצץ בשכר ונערך למצב שבו קבוצות יידרשו לשחק בכל שלושה ימים ושהליגה תסתיים עמוק בתוך הקיץ

משחק ליגה בין בית"ר ירושלים ומכבי תל אביב  / צילום: עודד קרני, מנהלת הליגות
משחק ליגה בין בית"ר ירושלים ומכבי תל אביב / צילום: עודד קרני, מנהלת הליגות

פחות או יותר כמו כל מי שמסתכל על קצב התרחשותם של האירועים, גם ארז כלפון לא האמין לפני פחות מחודש שיצטרך להכריז על עצירתה של ליגת הכדורגל בישראל. יו"ר מינהלת הליגה ניסה למשוך ולמשוך, בהתחלה משחקים עם מעט קהל, אחר כך ללא קהל, עד שנכנע לנגיף הקורונה ולהנחיית משרד הבריאות וחדל את ליגת הכדורגל הישראלית.

בראיון ל"גלובס" מתאר כלפון את כל התרחישים האפשריים, והם נעים במקרה הטוב מהפסדים כבדים של בעלי הקבוצות והעיריות שתומכות בקבוצות, ועד מצב שבו הכדורגל הישראלי שאחרי עידן הקורונה ייראה אחרת - עם קבוצות רזות ללא תמיכה, ונסיגת בעלים מהענף.

"התחושה האישית שלי היא מאוד קשה, ויש בי עצב רב על מה שקורה במדינה - לאזרחים, לבעלי העסקים, וכמובן לליגות הכדורגל המקצועניות שאני עומד בראשן. לראות אצטדיונים ריקים, כבישים ריקים, עושה לכולם רע בלב", אומר כלפון.

מה התרחישים שאתם עובדים לפיהם - האופטימי והפסימי?

"אני בקשר רצוף עם המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופסור איתמר גרוטו, שהוא המנחה המקצועי, ואנחנו עובדים אך ורק על פי הנחיותיו. הדבר שאני הכי רוצה הוא לסיים את הליגה מבחינה ספורטיבית. אנחנו נערכים גם לאפשרות שנחזור לשחק באמצע-סוף מאי, ואז יהיה לקבוצות משחק בכל שלושה ימים. בתרחיש האופטימי אנחנו נחזור לשחק עם קהל, אבל קיימת גם אופציה שזה יקרה ללא קהל".

זה נשמע תרחיש אופטימי מאוד לאור הסגר המוחלט.

"נכון, יכול להיות שמחר יהיה סגר מוחלט במשך שבועיים. אבל אנחנו נערכים לחזור לשחק, ויש הוראה שלנו לקבוצות שכולן צריכות להיות מוכנות לחזור תוך 5 ימים ולהתייצב למשחק ליגה. ברור שזה לא אפקטיבי כי צריך שבועיים כדי לחזור לאימונים ולכושר, אבל הקבוצות יודעות שהן צריכות להיות מוכנות לחזרה מיידית".

בוא נדבר על התרחיש שכרגע נראה מאוד ריאלי - שלא חוזרים לשחק כדורגל העונה. בליגה הספרדית, למשל, מדברים על נזק של 678 מיליון אירו בגין ביטול רבע העונה שנותרה. קבוצות כאן מגלגלות חצי מיליארד שקל, מה הנזק הצפוי להן?

"הפגיעה הכלכלית בענף הכדורגל המקצועני היא פגיעה קשה מאוד, כמו לשאר המשק. אנחנו עוברים כרגע קבוצה קבוצה וממפים את הנזק שייגרם לכל אחת מהן במקרה של הפסקת הליגה, בגלל אובדן כסף מספונסרים, מזכויות שידור, עלויות דיור, רכבים של שחקנים.

"אני מעריך שאם נגיע להפסקת ליגה ההפסדים לקבוצות יעמדו על כ-150 מיליון שקל. אני מזכיר שאנחנו עומדים בפני הפלייאוף העליון הכי מעניין שהיה כאן שנים - עם קבוצות מושכות קהל כמכבי ת"א, מכבי חיפה, בית"ר ירושלים, הפועל ת"א, הפועל ב"ש. יש עשרות משתנים שאנחנו עושים כרגע אומדן לגביהם, ואת העבודה הכלכלית הזאת נגיש לרשויות המדינה עם בקשה מסודרת לפיצוי.

"מצד שני, אני מבין את המדינה שתצטרך להתמודד עם התנפלות גדולה מאוד של דרישות לפיצויים כי אין בעל עסק אחד שלא ידרוש. אבל אני מצפה שהמדינה תיתן לנו סיוע. הנזק שייגרם לכדורגל כאן הוא כזה שישפיע על קיומן של קבוצות".

בוא נסתכל ליום שאחרי, מה החשש שעליו אתם מדברים בהקשר של הכדורגל?

"אני מנסה לתת ודאות לקבוצות, מדבר עם בעלי הקבוצות יום ולילה, כי כל אחד יש את הבעיות שלו והלחץ מהשחקנים. וכולם בלחץ. יש פה משבר שלא היה - שהוא חוצה מגזרים ואנשים, תמונות כואבות מהמשק. אני בעיקר חושש שאם המשבר לא ייגמר בהקדם, אז חלק מבעלי הקבוצות יעזבו וקבוצות שפחות עמידות כלכלית לא ימשיכו להתקיים. יש לי חשש גדול שקבוצות בבעלות העירייה יקרסו כלכלית".

מבחינת הפגיעה הכלכלית המיידית ישנם שני גורמים שמשפיעים כבר עכשיו על התזרים. הראשון הוא נושא זכויות השידור - חברת צ'רלטון שמשלמת 125 מיליון שקל לעונה עבור שידורי הליגה (ביחד עם ערוץ הספורט) היא הספונסר הגדול של הליגה. כשזה מגיע לצ'רלטון, כלפון מעדיף שלא לעסוק בעניין. אבל הכיוון הוא ברור וידוע וכאן טמונה גם המכה המרכזית לקבוצות - צ'רלטון של אלי עזור שלא משדרת כדורגל כרגע וסופגת בעצמה נזק אדיר בצורת התנתקויות של מנויים, לא תשלם עבור מוצר שהיא לא מקבלת.

"השחקנים צריכים לתת כתף"

העניין השני הוא אובדן ההכנסה המיידי ממכירת כרטיסים. שלב ההכרעה של הליגה אמור מבחינת התזרים של הקבוצות להיות הרגע החגיגי ביותר בעונה. 

החישובים של המינהלת מראים נתונים של אובדן של מיליוני שקלים מכל משחק. למשל, הפועל ת"א שמחזיקה ב-9,000 מנויים הייתה יכולה באופן מעשי למכור למשחק גדול שהיא מארחת בבלומפילד בפלייאוף (דרבי מול מכבי) עוד כ-20 אלף כרטיסים. תכפילו את זה ב-100 שקל לכרטיס, ומדובר באובדן הכנסה של כ-2 מיליון שקל למשחק אחד. בבית"ר ירושלים, שגם היא מבחינה מעשית יכולה למכור כ-15,000 כרטיסים למשחק גדול בטדי, מדובר בהכנסה שמתקרבת ל-2 מיליון שקל למשחק. והפועל חיפה הקטנה, שהשתחלה לפלייאוף העליון, ועבורה כל משחק בית בסמי עופר מול הגדולות הוא בוננזה של מיליון וחצי שקל לפחות. תכפילו את זה בחמישה משחקי בית והנזק הוא עצום.

יש קבוצות שבמהלך הדיונים בדירקטוריון המינהלת העדיפו לסגור את העסק ולשחרר את השחקנים והצוות כדי לחסוך בהוצאות. מה עמדתך?

"אנחנו כמינהלת הודענו לקבוצות שהן צריכות להיות ערוכות לחזרה לפעילות לכשיתאפשר, וזו ההחלטה - גם אם יש דעה אחרת. אחת הבעיות היא כמובן החוזים של השחקנים ועלויות השכר. בעניין הזה, כל מועדון יצטרך למצוא את הדרך מול השחקנים, אם בפיתרון של חל"ת ואם באמצעות פתרון של קיצוץ שכר - מה שאני מצפה מהשחקנים להבין לאור המצב הקשה במשק.

"המצב בכדורגל הישראלי יותר מורכב, כי חלק מהקבוצות נשענות על תמיכה של רשויות ועיריות, וברור לכולם איך העיריות ייצאו מהמשבר הזה. ויש פה כמובן בעלי עסקים שמחזיקים בקבוצות שאנחנו רואים מה קורה להם. ולכן יש פה השפעה על כולם".

תתערבו בנושא השכר? כי בכל זאת יש שונות בתוך הליגה - בעלים אחד שיש לו בכיס ויגיד שהוא משלם, ושחקנים בקבוצה אחרת שיוצאו לחל"ת.

"אני לא נוהג להתערב בין מועדון לשחקן, אבל אני כן מצפה שהשחקנים יתנו כתף לבעלים. אני חושב שכולם מבינים את המצב, גם ארגון השחקנים וכולם צריכים למצוא את הדרך הזאת. כי אם לא יהיו קבוצות אחר כך, אז לא יהיה לשחקנים מקום להתפרנס בו. אנחנו במשבר הגדול ביותר שהמדינה ידעה, וזהו המשבר הגדול ביותר שידע הכדורגל הישראלי".

"כדורגל עם קהל נראה כמו חלום רחוק"

עניין נוסף שנמצא על השולחן וקריטי להמשך הוא מה יהיה הסטטוס של העונה הזאת במידה ותופסק. האם ייקבע הקפאת מצב, ואז האלופה תהיה זו שמדורגת ראשונה כרגע (מכבי ת"א), וכך גם ייקבעו העולות והיורדות והקבוצות שישחקו במפעלים האירופיים.

אפשרות שנייה היא שהעונה תבוטל לחלוטין ותשוחק מחדש. על כך אומר כלפון: "אני לא רוצה להגיע לתרחיש הזה, כי אני מאמין בכל ליבי שהעונה תוכרע על המגרש. אם לא נסיים את הליגה זה כבר דיון משפטי מורכב. אם זה מה שיקרה בכל הליגות באירופה, אז ייתכן שאופ"א תיתן הנחייה או התייחסות לאיך הליגות צריכות להסתיים, ואז גם אנחנו נתכוונן לזה. מעולם לא נתקלנו במצב כזה, ואפילו בתקנון של הליגה אין התייחסות למה עושים במצב כזה".

מה הדד-ליין שתמשכו עד שתחליטו אם לסגור את העסקולפזר את השחקנים?

"אני מניח שבין אמצע לסוף מאי נקבל החלטה סופית".

בימים כאלו אתה מצטער שהכדורגל והספורט כבר לא בידיים של הטוטו - שמן הסתם היה משמש גב או נותן מענה מיידי גם למקרה כזה?

"ברור שכן. כשאין טוטו זה יותר זה יותר מורכב, כי פה אתה בסל הגדול של המדינה. כרגע אנחנו עובדים מול משרד הספורט והאוצר, אבל שום דבר לא ברור. אני בהחלט חושב שהיה עדיף לכל הספורט להישאר בטוטו, גם לאור המצב הזה וגם ללא קשר למצב הזה - מבחינה תפעולית הרבה יותר קל לקבוצות לעבור מול הטוטו ולא מול המדינה".

לסיום, רגע לפני שהוא פונה לעסוק בצרות האחרות שמחכות לו בשוק האנרגיה והנפט הקורס (כלפון הוא יו"ר חברת האנרגיה קצא"א), כלפון אומר כי לאור הידרדרות המצב "יכול להיות שבעוד יומיים אני כבר אחתום בשמחה גם על מצב שבו יחזורו לשחק כדורגל ללא קהל. הילדים צמאים לזה, העם צמא לזה.

"אני רוצה שהאליפות, שהקבוצות שישחקו באירופה אירופה, העולות, היורדות, שהכול יוכרע על כר הדשא. משהו שהיה טריוויאלי, כדורגל עם אוהדים - הפך לחלום. ואם יש משהו אחד שאני חולם עליו כרגע במישור הספורטיבי זה לחזור למצב שמתקיים משחק בין שתי קבוצות, עם אוהדים שיושבים ביציע. בקשה פשוטה".