רשת 13 | בלעדי

קיצוצים? רשת 13 לא משלמת לחברות ההפקה גם על תכנים שכבר צולמו

בין היתר, רשת אינה משלמת לטדי הפקות על פרקי "קומדי סטאר" שכבר צולמו ונערכו, וגם לא על התוכנית "גידי ואהרוני" שנמצאת בשלבי עריכה סופיים • "גב האומה" כבר ירדה, אך התשלום עבורה לא הועבר, ושליין שילם בעצמו 50% מהמשכורות; הערכה: רשת לא תחזיר את התוכנית

כוכבי "גב האומה" / צילום: גיא כץ
כוכבי "גב האומה" / צילום: גיא כץ

האם ייתכן שגופים בתעשיית המדיה והתוכן משתמשים במשבר הקורונה כדי לבצע בחסותו צעדים שמסייעים להם כלכלית, וללא קשר ישיר למשבר הקשה שפוקד את הענף?

אחד הגופים שהתנהלותו מעלה סימן שאלה בנושא הוא תאגיד השידור הציבורי. לאחר שנחשף ב"גלובס" כי בתאגיד ניסו להוציא לחופשה כפויה עשרות עובדים מבלי שהייתה חובה לעשות זאת, עתה מתברר כי גם בלוח השידורים נעשו שינויים שרבים בארגון מתקשים להסביר את מניעיהם (ראו ידיעה נפרדת).

בגלל המצב הכלכלי ובצל המגבלות שהושתו על התקהלויות, נעצרו גם באחת כל הפקות הטלוויזיה, הקולנוע והפרסומות. קשת ורשת עצרו מיידית צילומים, אבל ל"גלובס" נודע כי רשת 13 איננה משלמת לחברות ההפקה גם על תכנים שכבר צולמו ונערכו או שנמצאים בשלבי עריכה סופיים.

לדוגמה, רשת איננה משלמת לטדי הפקות על הפרקים של התוכנית "קומדי סטאר" שכבר צולמו ונערכו. בהקשר זה יצוין כי התוכנית זכתה לנתוני רייטינג מאכזבים ביותר עוד לפני פרוץ משבר הקורונה, ולא הייתה כוונה לצלם פרקים נוספים.

תוכנית נוספת של טדי ברשת, שנמצאת בשלבי עריכה סופיים וגם עליה לא התקבל תשלום, היא "גידי ואהרוני".

העונה של "גב האומה" כבר שודרה במלואה, והתוכנית ירדה מהאוויר. אולם, למרות זאת התשלום עבורה לא הועבר. את התוכנית מפיקה חברת ההפקות של ליאור שליין, שמעסקיה לרבות פרילנסרים כ-100 אנשים. בסוף השבוע האחרון חשף אחד התסריטאים בתוכנית כי שליין שילם בעצמו לעובדים 50% מהמשכורות, למרות שהכסף לא הועבר לו מרשת.

נזכיר כי בענף מעריכים שבערוץ לא מתכוונים להעלות מחדש את התוכנית, זאת למרות שההתקשרות החוזית עם שליין היא לעוד כשנתיים, בהן היו אמורות לעלות לאוויר עוד כ-100 תוכניות לפחות.

גורמים בתעשייה מספרים כי התשלומים לחברות ההפקה נדחו עוד לפני שהתחיל המשבר הגדול ועוד לפני שאנשי רשת נשלחו לעבוד מהבית. וכעת, לטענתם, משתמשים במשבר הקורונה כתירוץ. לאחרונה פורסם ב"גלובס" כי אחת הסיבות למצוקה התזרימית של רשת היא שבעל המניות לן בלווטניק לא הזרים בזמן את מלוא הכסף שאמור היה להזרים (כ-100 מיליון שקל). 

טמירה ירדני, מבעלי טדי הפקות, סירבה להתייחס להתנהלות הכספית מול רשת, אך הסכימה להגיד משהו כללי על השוק ממנו ניתן ללמוד רבות; לדברי ירדני, "צורת ההתנהלות של גופי השידור והפלטפורמות תעיד בסופו של דבר על יכולתם גם בימים של אחרי המשבר. צריך לציין את קשת שלא רק שמשלמת את העבר, ולא דוחה תשלומים, אלא גם יוזמת פרויקטים על המסך וחושבת איך לתגמל את העושים במלאכה, למצוא ערוצי עשייה שישרתו גם אותנו וגם את המסך - גם אם לא בכסף הרגיל. צורת החשיבה והביצוע כמעט יוצאי דופן בעולם המסחרי שאנחנו חיים בו". 

את תגובתו של ליאור שליין לא ניתן היה להשיג.

מרשת נמסר בתגובה כי "רשת 13, כמו מרבית החברות במשק, נאלצת להתמודד עם משבר הקורונה, שבא לידי ביטוי בקיצוץ דרמטי בהכנסות החברה (האטה בפרסום), זאת לצד עלייה משמעותית בהוצאותיה כחברה שמספקת סביב השעון את החדשות, העדכונים והתוכן. המצב הכלכלי הנוכחי הביא את רשת לבצע שורה של צעדים מידיים מתוך אחריות לציבור הישראלי, לעובדי החברה ולרשת כחברה. צעדים אלה כוללים הוצאת חלק מעובדי החברה לחל"ת תוך קיצוץ שכר, וכן קיצוץ שכר רוחבי להנהלת החברה ועובדיה. מהלכים אלה כוללים לצערנו גם עצירתן של הפקות ודחייה בהעברת תשלומים לספקים ולשותפינו לדרך".