האו"ם מזהיר מפני אינפלציית מחירי מזון בגלל הפאניקה הציבורית

בדומה למחירי המסיכות והאלכוג'ל, לא מן הנמנע כי כבר בזמן הקרוב נראה את מחיריהם של מוצרי יסוד, שישראל הסירה מהם הפיקוח מהם, נעים בתנודתיות, בדומה לירקות ופירות

תור ענק מחוץ לסופרמרקט  בטקסס כדי להצטייד לעת חירום בצל הקורונה / צילום: David J. Phillip, Associated Press
תור ענק מחוץ לסופרמרקט בטקסס כדי להצטייד לעת חירום בצל הקורונה / צילום: David J. Phillip, Associated Press

ארגון המזון והחקלאות של האו"ם מזהיר כי הפאניקה של הצרכנים והסגר בבתים שמוטל עליהם בגלל מגפת הקורונה עלולים להבעיר אינפלציה של מחירי המזון בעולם. זאת למרות שלדברי הארגון, יש מספיק חומר גלם להמשיך לייצר מוצרי יסוד במדינות המייצאות העיקריות.

"כל מה שצריך כדי לייצר אינפלציה כזו זה שיבואנים גדולים או ממשלות יתחילו בעצמם לרכוש מוצרי יסוד בפאניקה", אומר עבדולרזה עבסיאן, כלכלן בכיר בארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO).

לדברי עבסיאן, הפאניקה היא יותר עניין פסיכולוגי מאשר עובדתי. "זה לא עניין של אספקה אלא עניין התנהגותי ביחס לביטחון התזונתי", מסביר עבסיאן ל"רויטרס" ממטה הארגון ברומא. "אם הקניינים הגדולים יחשבו שהם לא יוכלו להשיג בחודשים מאי או יוני חיטה או אורז, זה יוכל להוביל מהר מאוד למשבר אספקת מזון עולמי".

בהתחשב בהתנפלות שראינו בשבועיים האחרונים ברחבי ישראל ובעולם, בסופרים, במכולות וברשתות הגדולות, נראה כי הצרכנים עורמים מוצרים ככל שניתן על העגלות בגלל אי-הוודאות לגבי היכולת שלהם לקנות בחופשיות מוצרים - מכל סוג שהוא - בעתיד.

כך, די בקלות ניתן להבין כיצד הלחץ מהשטח, שמקבל הדהוד ברשתות החברתיות ובאמצעי התקשורת המסורתיים שמעלים חדשות לבקרים תמונות וסרטונים של תורים ארוכים, מדפים ריקים ואזרחים שמתנפלים על מוצרי מזון, ייהפך ללחץ על יבואנים ויצרנים.

וכמובן, יש את הכלל הבסיסי של חוק ההיצע והביקוש. בשלב זה בעיקר רואים את העלאת המחירים המוגזמת על מוצרים כגון בקבוקי אלכוג'ל ומסיכות פנים (שהיעילות של סוגים רבים שלהן מוטלת בספק על-ידי ארגוני הבריאות). לכן, לא מן הנמנע כי כבר בזמן הקרוב נראה את המחירים של מוצרי יסוד אחרים, שהמדינה הסירה את הפיקוח מהם, נעים בתנודתיות. זאת, בדומה לירקות והפירות.