דוח המבקר: משרד הדתות לא פעל ליישום מלא של תחום הקבורה הרוויה

דוח המבקר על תחום הקבורה בישראל מצביע על שורה ארוכה של ליקויים, חלקם מוכרים מהעבר: מכירת חלקות פטורות מתשלום ותוכניות פיתוח שלא מתממשות • התוצאה: בשנים הקרובות מקומות הקבורה במרכז הארץ יתמעטו

 

יצחק וקנין, השר לשירותי דת / צילום: איל יצהר
יצחק וקנין, השר לשירותי דת / צילום: איל יצהר

נראה שליקויים שקשורים בתחום הקבורה נשמעים כמעט תמיד כחדשות ישנות. טענות שונות בעניין נשמעו אינספור פעמים לאורך השנים, ולכן קשה להאמין שדוח מבקר המדינה לשנת 2019 שבדק שוב את התחום, יביא לתיקון הליקויים הרבים שנחשפו כעת.

עוד מדוח המבקר:
רוב דיירי מחיר למשתכן מהמרכז, אך רוב הדירות בפריפריה
סכנה לשיתוק אתרי בנייה בשל ליקויים בכרייה ובחציבה

לפי הדוח בשנים האחרונות נפטרים בישראל מדי שנה כ-44 אלף בני אדם, שנקברים בכ-940 בתי עלמין ברחבי ישראל. 577 גופי קבורה שונים פועלים בתחום, כשהפעילות הכספית שמלווה את התהליך עומדת על כחצי מיליארד שקל בשנה. דוח מבקר המדינה לשנת 2019 מגלה כשלים רבים וקשים בניהול מערך הקבורה בישראל.

הדוח קובע כי קיים צפי למחסור של 1.5 מיליון חלקות קבורה במחוזות מרכז ות"א בשנים הקרובות. בנוסף נמצא כי מינהל התכנון לא השלים תוכנית שתייצר פתרונות קבורה לטווח הארוך, ושאין בידו תמונת מצב עדכנית בנוגע לסטטוס התוכניות המפורטות של בתי העלמין. כן נמצא שאין בידי רשויות האכיפה מידע על עבירות בנייה בתחומי בתי העלמין.

ממצא אחר מצביע על כך שמשרד הדתות לא יישם החלטת ממשלה בעניין יישום של קבורה רוויה (קבורה בקומות). מהבדיקות שערכו מחברי הדוח עולה שמתוך 30 בתי העלמין הגדולים, שבהם נקברו כ-64% מכלל הנפטרים, רק ב-17 יש תשתיות לקבורה רוויה.

רשימת הליקויים לא נגמרת כאן. לפי הדוח בארץ פועלים עשרות גופי קבורה (כמו חברת קדישא) שלחלקם אין רישיונות תקפים. סוגיה אחרת שעולה בדוח קשורה למסחור של חלקות הקבורה. מהדוח עולה כי בחלק מבתי העלמין לא התאפשרה קבורה בחלקות פטורות מתשלום. בנוסף נמצא שבמקומות אחדים שינו גופי הקבורה מעמד של חלקות פטורות מתשלום לחלקות שניתן למוכרן במחיר גבוה.

מהדוח עולה שבכל הקשור לתחום הקבורה מצב האוכלוסייה היהודית ביהודה ושומרון די בעייתי: אין מידע הנחוץ לתכנון הקבורה באזור זה ובמרבית ההתנחלויות אין בתי עלמין מסודרים. הדוח מצביע על הערים מודיעין עילית וביתר עילית, שסובלות מחוסר התכנון בתחום. בנוסף נמצא כי מצבן של העדות הלא יהודיות בתחום הקבורה, אינו בכי טוב. סמכויותיו של האגף לעדות לא יהודיות במשרד הפנים כלל לא הוגדרו, ובחלק מבתי העלמין של העדות הלא יהודיות חסרים מתקנים בסיסיים עבור המבקרים והתחזוקה בהם לקויה. 

מרמ"י נמסר כי "בניגוד לטענות המבקר, רשות מקרקעי ישראל פרסמה 11 ולא 8 מכרזים להפעלת מחצבות. עוד 3 מחצבות יפורסמו בקרוב (בהתחשב במגבלות הקורונה) מחצבה נוספת מצויה בדיון בערכאות ולא ניתן לפרסם מכרז לגביה עד לקבלת הכרעה משפטית. 3 המחצבות הנוספות המופיעות ברשימת המבקר לא מתאימות לשיווק שכן הן אינן נכללות בתמ"א 14 או בגלל גורמים אחרים".